FFV Ipari elektronika, Automatizálás Kft. információs lapja
Tartalom
Menü
 
Hirdetések

Álláshírdetések
Cégek hirdetései
Egyéb hirdetések

 
Kapcsolat
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Fontos lehet...

Fontos linkek
Szakmai linkek
Szaklap linkek
Oktatás
Kiállítási naptár 2006
Külföldi kiállítások 2006
Rendezvények

 
Keresés...
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Referenciák

Centrál Mosodák Rt.
Dunacontrol Kft.
Elektromax Kft.
Elszöv Automatika Kft.
ESZAT Kft.
Fővárosi Vízművek Rt.
IMAG Ikarus Kft.
Mátrai Erőmű Rt.
MTD Elektro Kft.
Quint Service Kft.
VÁV Union Kft.

 
Könyvek a Libritől



 
Látogatások
 
Hírek
Hírek : Átalakuló árazás az árampiacokon

Átalakuló árazás az árampiacokon

  2005.09.19. 06:33

A közüzemi villamosenergia-piac szűkülésével egyre kevesebb lesz a lehetőség a lakossági áramárak keresztfinanszírozására.

Komolyan vettem, hogy szabad a piac, ehhez képest volt olyan áramkereskedő, akitől a mostani közüzemi áraknál több mint 10 százalékkal rosszabb ajánlatot kaptam - idézi fel keserű tapasztalatát egy német tulajdonú, magyarországi járműipari társaság főmérnöke. A kereskedők ebből csak annyit ismernek el: nem kizárt, hogy az európai szabadpiacon átmenetileg a mesterségesen beállított magyarországi közüzemi hatósági áraknál magasabb árszint alakuljon ki. Számos uniós tagországban - például Nagy-Britanniában, Németországban - ugyanis az idén folyamatosan drágult és drágul az energia.

A kiszámíthatóság ára

A mesterségesen megosztott magyar árampiacon így ezekben a hónapokban a nagyfogyasztóknak is kifizetődőbbnek tűnhet a hatósági áras közüzemben maradni, az európai szabadpiacon ugyanis az olajjal együtt dráguló földgáz, és az emissziós piacon tapasztalható áremelkedés miatt egyre többe kerül az áram. A közüzem kiszámíthatóságáért azonban vállalni kell a háztartási fogyasztók keresztfinanszírozását. „Ráadásul még a jeleit sem látni annak, hogy a kormány szakítani akarna ezzel a rossz gyakorlattal" - mutat rá Szaniszló Mihály, az Ipari Energiafogyasztók Fórumának (IEF) elnöke. Leginkább az dühíti őket, hogy a háztartási és az ipari tarifák nem tükrözik az ellátás költségeit.

Egy lakossági fogyasztó esetében ugyanis e ráfordítás nyilvánvalóan lényegesen magasabb, mint egy teljesítménydíjas nagyfogyasztónál, mégis az utóbbinak felszámított árak emelkednek rendre nagyobb mértékben. A nagyfogyasztók csak abban reménykednek, hogy a közüzemi villamosenergia-piac szűkülésével egyre kevesebb lehetősége lesz az államnak az egyes fogyasztói csoportok közötti keresztfinanszírozásra, sőt, a teljes piacnyitást, 2007. július elsejét követően a Magyar Villamos Művek (MVM) Rt.-re sem rakhatják ezt a terhet.

Az uniós irányelvek szerint a versenypiac teljes megnyitását követően a jelenlegi hatósági áras közüzem helyébe az egyetemes szolgáltatás intézménye lép majd azon ipari, vagy háztartási fogyasztók számára, akik nem kívánnak szolgáltatót váltani, és nem akarnak a versenypiaci kereskedőktől vásárolni.
Az egyetemes szolgáltatásra a tervek szerint a legalacsonyabb árat ajánló kereskedők fognak lehetőséget kapni. Gerse Károly, az MVM Rt. vezérigazgató-helyettese szerint az lesz a legjelentősebb változás, hogy az árak végre alkalmazkodni fognak a fogyasztói szokásokhoz. A jelenleginél valószínűleg lényegesen több tarifa lesz majd, a tényleges költséget tükrözve - azt, amennyibe az adott fogyasztó adott időpontban történő ellátása valóban kerül.

Ez azonban azt is maga után vonja, hogy a teljes piacnyitástól a közüzem helyébe lépő egyetemes szolgáltatás tarifái követni fogják a világpiaci mozgásokat. Ha tehát emelkedik a Magyarországon meghatározó erőművi üzemanyag, a földgáz ára, akkor az áram árának is követni kell azt. A szén-dioxid-kibocsátási kvóták drágulása a magyar fogyasztókat egyelőre aligha érintheti, hiszen hazánk a nehézipar felszámolásával már régen teljesítette kiotói vállalásait, ezért az erőművek megkapták a működésükhöz szükséges kibocsátási kvótát, nem kell az európai szabadpiacon ilyen egységeket vásárolniuk, sőt inkább eladók lesznek ott.

Szakértők ezért arra számítanak, hogy a két év múlva esedékes, teljes liberalizációval a lakossági körben is piacosodó árak nem sokkal haladják majd meg a jelenlegi közüzemi tarifákat, sőt nem feltétlen szükségszerű az áremelkedés. A térségben ugyanis tetemes mennyiségű olcsó szenes és nukleáris erőművi kapacitás található. Ezekből a hálózati összeköttetések megteremtése után kellő mennyiségben importálhatnak a magyar kereskedők az egyetemes szolgáltatásban érintett fogyasztók számára is.

Adósságrendezés

A hatósági, közüzemi villamos energia árát jelenleg a gazdasági miniszter határozza meg, az előkészítő számításokat a Magyar Energia Hivatal (MEH) szakértői végzik. A hatályos jogszabályok szerint az áramárnak meg kell térítenie az elismert költségeket, és garantálnia kell a tisztes hasznot. „Miközben az iparág nyeresége megközelíti az 1995-ös privatizációkor a befektetőknek ígért szintet, a szereplők három nagy csoportja esetében igen komoly eltérések mutatkoznak a jövedelmezőséget illetően" - mutat rá a szabályozás problémáira Gerse Károly.

Az áramszolgáltatók és az erőművek is megkapják a működésükhöz szükséges fedezetet és a tisztes nyereséget, az állami kézben lévő erőművek, valamint az MVM azonban nem, s ez egyúttal a fejlesztési lehetőségeket is erősen korlátozza. A helyzet az idei, februári áremelésekkor némiképp megváltozott, az MVM vezetőinek értékelése szerint legalább megkezdődhet a korábbi évek adósságainak törlesztése.

Kaderják Péter, a Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpontjának vezetője szerint a hatósági árazásnak az a legnagyobb kockázata, hogy túl nagy lehet a csábítás a különböző támogatások elrejtésére a rendszerhasználati díjban. Emlékeztet rá, hogy a februári áremeléseknél ez a díjelem 30-50 százalékkal emelkedett, s ezen belül a megújuló források, és a kapcsolt hő- és villamosenergia-termelés támogatása közel 30-35 százalékot tesz ki.

A nemzetközi összehasonlítás egyébként nem egyszerű, mert az egyes tagországok meglehetősen eltérő árazási gyakorlatot alkalmaznak. Ráadásul az egyik legnagyobb piacon, Németországban egészen mostanáig nem létezett szabályozó hatóság, amely legalább a hálózati tarifákat ellenőrizte volna.
A hálózati társaságoknak ugyan be kellett jelenteniük az általuk számított díjakat a szövetségi versenyhivatalhoz, de ott csak regisztrálták azokat. Nem véletlen, hogy a német nagyfogyasztók az energiahivatal idei megalakulásától és a hatósági hálózathasználati díjak bevezetésétől energiaköltségeik csökkenését várták. Ez talán be is következett volna, ha az olajárak nem szabadulnak el - ám ez már egy másik történet...





Forrás: fn.hu
http://www.fn.hu/index.php?id=5&cid=106265

 
Ön már látta?
Indulás: 2004-04-12
 
Információk

Partnereink:

Agricola információs lapja

Disznövények 

Vadászati Információs Portál





            


Hírek
Hírek külföldről
Technika - Tudomány
Mosoly oldal


 
A nap képe
 
Virtuális Kiállítás

 
Fórum




Belépés
Tudnivalók
Moderálási alapelvek

 
G-Mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
StatElit

 
Top 1000
 
Tartalom