A bioüzemanyag lehet a válasz sok gazdasági kérdésre
2005.09.20. 07:59
Távol vagyunk még attól, hogy kukoricacsutkával menjen az autó, de az idő egyre közelít, sőt, szorít.
Három dolog mindenképpen a zöldüzemanyagok mellett szól: a magas olajár, a gabona-túltermelés és a növekvő széndioxid-kibocsátás. Az ötlet nem új, állítólag már Henry Ford és Rudolf Diesel is növényi energiával hajtott autókat álmodott meg, de akkor az olajszármazékok alacsony ára miatt elvetették ezt a megoldást. Napjainkban a mezőgazdaság gondjai is ösztönzőleg hatnak a bioüzemanyagok elterjesztésére.
Brazília már a '70-es években úgy döntött, hogy függetleníti magát a külföldi olajtól, nem utolsósorban azért, mert a cukrot nem tudták eladni és a farmerek tönkrementek volna, ha nem állnak át az alkoholgyártásra. A '80-as években 4,5 millió brazil sofőr már alkoholt tankolt. A harmadik ok pedig a környezetünk és az egészségünk, hiszen a rohamosan növekvő széndioxid-kibocsátás fő okozója - az Unióban legalábbis - a közúti szállítás.
Az Egyesült Államokban a bioüzemanyagok bevezetésének fő ösztökélője a szmog volt. A bioalkohol tulajdonképpen etilalkohol, előállítható például búzából, kukoricából, burgonyából vagy cukorrépából. Kétféleképpen lehet fölhasználni a közlekedésben: az egyik lehetőség, ha tisztán a benzinhez keverik, 5 vagy akár 85 százalékban. Ez működik többek között Brazíliában, Svédországban és az Egyesült Államokban is. A másik lehetőség, hogy a bioalkoholt oktánszámjavító adalékanyagként keverik az üzemanyaghoz. Hazánkban a MOL idén nyártól a 95-ös benzinhez már kever bioadalékot.
Magyarország 2010-re négy százalékban bioüzemanyagot használna
Az Európai Unió azt vállalta, hogy 2010-re az összes energiaforrás 12 százaléka megújuló energiaforrás lesz. Ez természetesen nemcsak a folyékony üzemanyagokat jelenti, ide tartozik többek között a szél- és a napenergia, valamint a biomassza felhasználása is. Magyarország a 12 százalékhoz képest 3,6 százalékot vállalt.
A bioüzemanyagok közlekedési célú felhasználásával kapcsolatban az Európai Parlament 2003-ban fogadta el azt az irányelvet, mely szerint a tagállamoknak 2005-től biztosítaniuk kell a piacon a bioüzemanyagok megjelenését. Az Unió azt ajánlja, hogy 2005-re az összes üzemanyag két százaléka, 2010-re pedig 5,75 százaléka legyen bioüzemanyag.
Magyarország egy nemrég elfogadott országgyűlési határozatban arra tett ígéretet, hogy 2007-re két százalékban, 2010-re pedig négy százalékban bioüzemanyagot használ. A Magyar Demokrata Fórum szerint mindez kevés, úgy látják, hogy a kormány nem támogatja a megújuló energiaforrások arányának növelését, ezért parlamenti vitanapot is kezdeményeztek az ügyben.
Gőgös Zoltán, a megújuló energiaforrások hasznosításáért felelős miniszterelnöki megbízott rádiónknak elmondta, hogy tervezik a célszámok emelését, de a lehetőségeknek határt szab, hogy a zöldüzemanyagok esetében az állam elesik a jövedéki adóbevételektől, ezért mérlegelni kell, hogy mit bír el a költségvetés. Lengyel Zoltán, a Fidesz képviselője úgy látja, hogy a lehető legtöbb bioüzemanyagot kell előállítani, és támogatják az erről szóló vitanap megtartását.
Forrás: Magyar Rádió Online http://www.radio.hu/index.php?cikk_id=152357
|