A TGV-k, azaz a francia szupervonatok üzembe állítása
2005.09.22. 07:39
1981. szeptember 22-én a francia államelnök, Francois Mitterand felavatta a Párizs-Lyon közötti TGV vonalat. Az Alstrom vállalat által épített vonat átlagsebessége 290-310km/ óra, azonban az 1990. május 18-án rendezett tesztút során az 515km/ órát is elérte.
A híres TGV-k Franciaország nemzeti szimbólumává váltak. Francois Mitterand francia államelnök 1981. szeptember 22-én avatta fel a Párizs-Lyon közötti TGV vonalat, ezzel két órával csökkentve a két város viszonylatában a menetidőt. Az Alstrom cég által épített vonat átlagsebessége 290-310 km/ óra, de az 1990. május 18-án rendezett tesztút során rekordsebességet felállítva, elérte az 515km/ órát is.
Az első TGV szakasz megnyitása után néhány év elteltével több másik vasútvonalat is átadtak a forgalomnak. 1989 szeptemberében Párizs- Bagneux és Le Mans-Connerré, 1990-ben Courtalain és Tours-Monts-Junction, 1993-ban pedig Párizs-Arras között, és a sort hosszan lehetne még folytatni.
A TGV vonalak behálózzák egész Franciaországot. A vonat nagyszerűségét mutatja, hogy például a Párizs - Marseilles közti 750 kilométeres szakaszt 3 óra alatt tesz meg. Összehasonlításképpen: a Budapest-Debrecen között közlekedő Intercity-nek a 240 kilométer megtételéhez 2 óra 40 percre van szüksége.
A „csúcsvonatok” azonban nemcsak Franciaországon belül, hanem a határt átlépve külföldre is szállítják az utazóközönséget. Az első TGV-t nemzetközi szakaszon Párizs és a Brüsszel közelében található Lembeek között 1997-ben állították üzembe, de azóta közlekedik már Németországba, Hollandiába, Svájcba és Olaszországba is.
Forrás: National Geographic.hu http://www.geographic.hu/index.php?act=napi&rov=5&id=5643
|