Smart crosstown hibridhajtással
2005.09.29. 08:02
A smart az idei Frankfurti Nemzetközi Autókiállításra időzítette a smart showcar crosstown világpremierjét. Az újdonság nyilvánvaló formai rokonságban áll a smart fortwo-val, mégis teljesen más felhasználási területre készült. Jól szemlélteti, hogy mi minden alakítható ki a smart fortwo-ból.
Már csak az ultrarövid karosszéria okán is nyilvánvaló a két modell közötti hasonlóság: 1,9 méteres tengelytáv és rövid karosszéria-túlnyúlások (elöl 40, hátul alig 39 centiméter) mellett mindössze 2,68 méter a crosstown hossza, szélessége és magassága pedig egyaránt 1,58 méter. Összehasonlításképp: a smart fortwo 2,5 méter hosszú karosszériával és 1,81 méteres tengelytávval rendelkezik, szélessége 1,51, magassága 1,55 méter.
Bár a smart crosstown már csak a leengedhető első szélvédője miatt is terepjármű benyomását kelti, valójában aszfaltozott útra való (városban és városon kívül egyaránt), vagyis ugyanabban a környezetben mozog otthonosan, mint a smart fortwo. Csupán az a különbség közöttük, hogy a crosstown egyszerű felépítéséből adódóan valóságos kalanddá teszi a közlekedést a nagyvárosok betondzsungelében.
Annak ellenére, hogy a smart showcar crosstown teljesen önálló egyéniség, rá is jellemzőek a smart-autók fő ismérvei. Az egyik ilyen a szilárd acélból készült tridion biztonsági utascella, amely a tanulmány esetében matt titánezüst színű. Jól illenek hozzá a matt zöldmetál karosszériaelemek, amelyek mutatják, milyen jól megférnek egymással a különböző anyagú és színű komponensek.
Ez a látványos megoldás a smart fortwo-t és a smart forfourt is hatásosan kiemeli a környezetéből. A rendhagyó forma mellett a meredek szögben álló szélvédőüveg a smart crosstown egyik legszembeötlőbb sajátossága. Nagyban fokozza az autó látványértékét, amikor (az elektromos mozgatású tető kinyitásakor) előre billen, és eltűnik a motorháztető alatt. A motorháztetőt és az ajtókat egyébként külső zsanérokkal látták el.
A smart crosstown utasterében számos, a fortwo-ból ismert jellegzetes részlet fedezhető fel, ám olyanok is vannak közöttük, amelyek új értelmezést nyertek. Az utastér egyik központi eleme éppen a műszereknek és a kezelőszerveknek otthont adó középkonzol: a smart fortwo-étól eltérően határozottan egyenes vonalvezetésű, és grafitikkel van díszítve, így még egyedibb jelleget kölcsönöz a mininek.
A műszerfal másik érdekessége az utasoldali ajtótól egészen középig benyúló nagyméretű, zárható tárolórekesz, amelynek fedelében kapcsolósor kapott helyet. A fal központi részén található a PDA és pendrive-ok csatlakoztatására alkalmas kezelőpanel, amúgy pedig olyan különleges megoldások fogadják a vezetőt és utasát, mint a koptatott bőrkárpitozás, a görkorcsolya-kerekek és a mountainbikeéra emlékeztető pedálok.
A smart a 2001. évi Frankfurti Nemzetközi Autókiállításon már bemutatta a fortwo hibridhajtású tanulmány-változatát, és a crosstown is teljes értékű hibridüzemű jármű. Egyelőre nem tudni, mikortól lesz kapható hasonló hajtással a smart fortwo és a smart forfour, ám a cdi-k képében már most is léteznek olyan változatok, amelyek rendkívül takarékosan bánnak az üzemanyaggal. 2006. tavaszától ráadásul részecskeszűrővel készülnek majd.
Forrás: Autóstílus.hu http://www.autostilus.hu/?r=1012
|