FFV Ipari elektronika, Automatizálás Kft. információs lapja
Tartalom
Menü
 
Hirdetések

Álláshírdetések
Cégek hirdetései
Egyéb hirdetések

 
Kapcsolat
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Fontos lehet...

Fontos linkek
Szakmai linkek
Szaklap linkek
Oktatás
Kiállítási naptár 2006
Külföldi kiállítások 2006
Rendezvények

 
Keresés...
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Referenciák

Centrál Mosodák Rt.
Dunacontrol Kft.
Elektromax Kft.
Elszöv Automatika Kft.
ESZAT Kft.
Fővárosi Vízművek Rt.
IMAG Ikarus Kft.
Mátrai Erőmű Rt.
MTD Elektro Kft.
Quint Service Kft.
VÁV Union Kft.

 
Könyvek a Libritől



 
Látogatások
 
Technika - Tudomány
Technika - Tudomány : Villannyal vagy dízellel robogunk a jövőbe?

Villannyal vagy dízellel robogunk a jövőbe?

  2005.09.30. 07:42

Az olajár szárnyalása és az egyre szigorodó szén-dioxid-kibocsátási határértékek miatt az autógyártók a korábbinál is nagyobb súlyt fektetnek a jövő gépjármű-meghajtási módjának kifejlesztésére. A gyárak igencsak eltérően képzelik el a jövőt: miközben a japánok az elektromos meghajtást kedvelik, Európa a dízelt fejlesztené.

A szűkös olajkészletek és az üvegházhatás kettős kihívására az elmúlt évtizedben a gépkocsigyártás kétféle választ adott. A dízelmeghajtás tökéletesítésével a benzinüzeműhöz képest akár 20 százalékkal kisebb szén-dioxid-kibocsátás és szerényebb fogyasztás érhető el. A légzőszervi megbetegedéseket okozó mikrorészecskék légkörbe jutását eközben speciális szűrőkkel igyekeznek megfékezni.

A felkelő nap országában azonban ez nem volt járható út. Ott az embereknek a dízelről ma is a teherautók bűzös, fekete füstje jut eszébe, így nem lennének hajlandók ilyen gépkocsit vásárolni. Ehelyett – a benzineshez képest szintén mintegy 20-25 százalékos megtakarítást ígérő – hibrid hajtást alkalmazzák, ahol a városon belüli gyakori fékezésnél és indulásnál hatékonyabb villanymotor segíti a hagyományos erőforrást – írja a Le Figaro.

A dízel- és az elektromotor logikusan adódó kombinálásából mindeddig semmi sem lett. Bár a francia PSA Peugeot Citroën az Egyesült Királyságban már kísérletezik a megoldással, s hasonló fejlesztéseket a japán gyártók is ígérnek – ám egyelőre csak Európának. A dízel szigetországbeli bevezetéséhez ugyanis teljesen át kellene építeni a ma kizárólag benzint árusító kúthálózatot.

Hosszabb távon a szakértők szerint a közlekedésben négy megoldás kínálkozik a fogyatkozó és egyre dráguló kőolaj kiváltására. A teljes elektromos meghajtás ma már elvileg megoldható, ám a technológia igen magas árára jellemző, hogy a Venturi egyetlen „tankolással” 400 kilométer megtételére képes, akár óránként 170 kilométeres sebességgel is száguldó járműve potom félmillió euróba, azaz 125 millió forintba kerül. Ennél a változatnál a kocsik feltöltésének megoldása kevesebb beruházást igényelne, ám környezetvédők arra emlékeztetnek: bár az autó gyakorlatilag egyáltalán nem bocsát ki káros anyagot működése során, a nagyobb áramigény az erőműveknél többletszennyezést okoz. A napelemekkel működő autók pedig az akkumulátorosoknál is magasabb árat és fejlettebb technológiát követelnének.

A másik alternatívát a gázüzemű motorok alkalmazása jelentené. Ezeknél a ma is üzemelő járműveknél azonban nagy a baleset- és robbanásveszély, a töltőállomások kiépítése pedig igen drága mulatság, különösen mivel a töltést tökéletesen szivárgásmentesen kell végrehajtani, s az üzemanyagot gázállapotban kellene a kutakra szállítani a mai cseppfolyós helyett.

A talán a legtökéletesebb, ugyanakkor a mai helyzet szerint a legdrágább megoldás a hidrogén alapú üzemanyagcellás megoldás elterjesztése. Az ilyen jármű csak vizet bocsát ki, azonban a hidrogén biztonságos szállítása jókora pluszköltséget és új típusú kiskereskedelmi értékesítést követel meg.

A negyedik utat a bioüzemanyagok elterjesztése jelentené. A mai dízelmotorok elvileg átalakíthatók úgy, hogy képesek legyenek részben vagy teljesen cukornádból, kókuszból vagy más növényből nyert üzemanyag hasznosítására. Bár ezeknek az erőforrásoknak lényegében ugyanakkora a szén-dioxid-kibocsátása, mint a ma használtaknak, ám az ökológiai hatás szempontjából célszerű figyelembe venni azt a szén-dioxid-mennyiséget is, amelyet a bioüzemanyag előállításához használt növények élettartamuk alatt megkötnek. Ez a jelenleg a legolcsóbban megvalósíthatónak tűnő megoldás azonban ma még a termelési költségeken bukik meg.





Forrás: Világgazdaság Online
http://vg.hu/index3.php?app=cikk&datum=2005-09-29&d=2005-09-29&c=126&fr=hs

 
Ön már látta?
Indulás: 2004-04-12
 
Információk

Partnereink:

Agricola információs lapja

Disznövények 

Vadászati Információs Portál





            


Hírek
Hírek külföldről
Technika - Tudomány
Mosoly oldal


 
A nap képe
 
Virtuális Kiállítás

 
Fórum




Belépés
Tudnivalók
Moderálási alapelvek

 
G-Mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
StatElit

 
Top 1000
 
Tartalom