FFV Ipari elektronika, Automatizálás Kft. információs lapja
Tartalom
Menü
 
Hirdetések

Álláshírdetések
Cégek hirdetései
Egyéb hirdetések

 
Kapcsolat
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Fontos lehet...

Fontos linkek
Szakmai linkek
Szaklap linkek
Oktatás
Kiállítási naptár 2006
Külföldi kiállítások 2006
Rendezvények

 
Keresés...
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Referenciák

Centrál Mosodák Rt.
Dunacontrol Kft.
Elektromax Kft.
Elszöv Automatika Kft.
ESZAT Kft.
Fővárosi Vízművek Rt.
IMAG Ikarus Kft.
Mátrai Erőmű Rt.
MTD Elektro Kft.
Quint Service Kft.
VÁV Union Kft.

 
Könyvek a Libritől



 
Látogatások
 
Technika - Tudomány
Technika - Tudomány : Sikerrel teljesítették a sivatagi versenyt a számítógépek által irányított terepjárók

Sikerrel teljesítették a sivatagi versenyt a számítógépek által irányított terepjárók

  2005.10.11. 06:59

Történelmet írt egy sofőr nélküli, tisztán számítógépek által irányított Volkswagen Touareg terepjáró: a világon elsőként teljesítette a DARPA Grand Challenge-et, egy több mint 200 kilométeres versenyt a Mojave sivatagban.

A Stanley névre keresztelt autót a Stanford egyetem mesterséges intelligenciával foglalkozó kutatólaboratóriuma készítette fel.

A DARPA, az amerikai védelmi minisztérium kutatás-fejlesztési részlege tavaly egymillió dollárt ajánlott annak a csapatnak, amelynek autója 10 órán belül teljesíti a távot, azonban 2004-ben még a legjobb autó is csak alig több mint 10 kilométert tudott haladni a sivatagban, aztán elakadt. Idén a díj már kétmillió dollár volt, úgy tűnik a megemelt tét meghozta gyümölcsét, ugyanis a tavalyi 106 után idén összesen
196 csapat nevezett a versenyre, amelyek közül 23-an jutottak a hétvégi döntőbe.

Pentium-alapú notebookok repítették a győztest a célba

Stanleynek 6 órára és 53 percre volt szüksége a győzelemhez, és csupán 11 perccel előzte meg a Carnegie Mellon egyetem által indított Sandstormot, amelyet a verseny nagy esélyesének tartottak.
A Stanford egyetem Volkswagenén kívül összesen három további autó tudta 10 órán belül teljesíteni a távot. "Ezek a járművek nem csak egyszerűen rekordot döntöttek, hanem történelmet írtak" - mondta
A DARPA igazgatója, Tony Tether.

Az autókat 10 perces időközökkel indították, azonban útközben egyiket-másikat átmenetileg le kellett állítani, a Stanley például többször is veszélyesen megközelítette az előtte induló Sandstormot, és az ütközés elkerülése érdekében ekkor Stanleyt megállították. Végül a Stanford egyetem kék Volkswagene megelőzte a Carnegie Mellon egyetem vörös Hummer H1-esét. A turbódízel motorral hajtott Stanley volt egyébként az egyetlen olyan jármű a versenyben, amellyel a közúti közlekedésben is részt lehetne venni. Az Egyesült Államokban a Volkswagen autógyártó reklámszlogenje a "Drivers wanted", a Stanley oldalán azonban stílszerűen a "Drivers not required" felirat szerepelt.



A Stanley tájékozódását GPS, lézeres szenzorok, valamint kishatótávolságú radar segítette. Az akadályok leküzédésben emellett rendelkezésére állt két kamera, amelyet a vezető és az utas képzeletbeli helyére építettek be. A nagyfelbontású képeket az autó intelligens szoftvere folyamatosan elemezte és így határozta meg a következő "lépést". Az autó agya egy fürtözött rendszer volt, amelyet összesen hét darab Pentium M processzoros noteszgépből állítottak össze és a csomagtartóba szereltek be olyan módon, hogy a rázkódás ne tehessen kárt bennük. Az összes lényeges szoftverből folyamatosan több példány futott egyszerre.

Nagy meglepetés

A versenyző csapatok büszkék lehetnek magukra, ugyanis a Mojave sivatagban kijelölt útvonal cseppet sem volt egyszerű, talán még egy ember vezette terepjáró is megszenvedett volna a sziklákkal.
Ennek megfelelően a legtöbb járművet terepjárókból készítették, de a TerraMax nevű versenyző alapjául egy
16 tonnás katonai teherautó szolgált. Ez később nem bizonyult szerencsés választásnak, ugyanis a TerraMax komoly nehézségekbe ütközött egy szerpentin leküzdése során, de végül sikerrel teljesítette a távot, bár több mint 10 óra alatt.

Az idei verseny talán legnagyobb meglepetését a Gray csapat okozta, amelyet egy magánkézben levő biztosítótársaság szponzorált. A Gray família egy újságban olvasott a tavalyi DARPA Challenge-ről és ekkor határozták el, hogy 2005-ben ők is indítanak egy autót. A hibridhajtású, napelemekkel is felszerelt Ford Escape terepjárót a biztosítótársaság informatikai részlegének munkatársai és a Tulane egyetem diákjai bütykölték meg úgy, hogy sofőr nélkül is képes legyen haladni. A Kat 5 végül sikerrel célba ért a negyedik helyen, 7 és fél óra alatt teljesítve a sivatagi útvonalat.

Az amerikai védelmi minisztérium azért folytat erőteljes kutatásokat a robotika és a mesterséges intelligencia irányába, mert az Egyesült Államok feltett célja, hogy 2015-re a katonai járműveinek
30 százaléka már sofőr vagy pilóta nélkül működjön annak érdekében, hogy egy esetleges háború a lehető legkevesebb emberéletet követeljen - legalábbis amerikai oldalon.




Forrás: hwsw.hu
http://www.hwsw.hu/hir.php3?id=29934&count25=1

 
Ön már látta?
Indulás: 2004-04-12
 
Információk

Partnereink:

Agricola információs lapja

Disznövények 

Vadászati Információs Portál





            


Hírek
Hírek külföldről
Technika - Tudomány
Mosoly oldal


 
A nap képe
 
Virtuális Kiállítás

 
Fórum




Belépés
Tudnivalók
Moderálási alapelvek

 
G-Mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
StatElit

 
Top 1000
 
Tartalom