FFV Ipari elektronika, Automatizálás Kft. információs lapja
Tartalom
Menü
 
Hirdetések

Álláshírdetések
Cégek hirdetései
Egyéb hirdetések

 
Kapcsolat
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Fontos lehet...

Fontos linkek
Szakmai linkek
Szaklap linkek
Oktatás
Kiállítási naptár 2006
Külföldi kiállítások 2006
Rendezvények

 
Keresés...
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Referenciák

Centrál Mosodák Rt.
Dunacontrol Kft.
Elektromax Kft.
Elszöv Automatika Kft.
ESZAT Kft.
Fővárosi Vízművek Rt.
IMAG Ikarus Kft.
Mátrai Erőmű Rt.
MTD Elektro Kft.
Quint Service Kft.
VÁV Union Kft.

 
Könyvek a Libritől



 
Látogatások
 
Hírek
Hírek : Az első lobbitörvény Magyarországon

Az első lobbitörvény Magyarországon

  2005.10.16. 10:27

Ha a parlament gyorsan túljut rajta, akkor januárban életbe léphet a lobbitörvény, amelyre azért van szükség, mert – ahogyan a tervezet indokolásában áll – alapvető társadalmi igény megismerni, hogy egy-egy döntés milyen érdekeket szolgál.

A törvényjavaslat azt tekinti lobbitevékenységnek, amely megbízás alapján ellenérték fejében folyik, vagyis, a professzionális lesz az érdekkijárás. Pillanatnyilag is ismert majdnem hatszáz szervezet, amelyik bejegyeztette magát az Országgyűlés megfelelő hivatalában, de ők egyelőre csak küzdenek, hogy róluk is szóljon a szabályozás. A lobbizás tehát szakmává válik: ettől azt várja a politika, hogy zsugorodjék a szürkezóna, tisztuljon a piac, legyen átlátható ki, miért és hogyan keres kapcsolatokat, kinek, mi az érdeke, amikor kijárni igyekszik valamit.

Egyelőre nagynak tűnik az adminisztrációs teher, amit a bejegyzett lobbizónak cipelnie kell, pláne ahhoz képest, amekkora a másik oldal, a közhatalom hasonló kötelezettsége – és érdekes lesz az is, hogy a képviselők, állami vezetők, polgármesterek hozzátartozói miként tartoznak elszámolni, ha esetleg lobbizásra adják a fejüket. A tervezet azt írja, hogy ők haladéktalanul tájékoztatni kötelesek az érintett döntéshozó szervet. Ennél tovább persze nem igazán mennek sehol a világon, merthogy nem is nagyon lehet. Az effajta tevékenységek megítélését általában rábízzák a nyilvánosságra.

Egy 1983-as magyar szótári meghatározás „nagyszabású csalás”-ként értelmezi a szót; igaz, hogy másodikként ismeri az „amerikai törvényhozás folyosója” jelentést is, amely közelebb áll az eredethez…

1998 nyarán Filló Pál szocialista képviselő többpárti horgászcsapatot szervezett a parlamenten belül, a horgászok érdekeit eredményesen jelenítette meg: ő az a történelmi személy, aki először kapott nyilvánosan és legálisan pénzt törvényhozási befolyásolásért. Saját érdekben lobbizni nem számít bűnnek; a ma nekem, holnap neked elv szerint sok helyütt zajlik a törvényhozás

A leköszönő Orbán-kormány visszavonta azt a lobbitörvény-tervezetet, mely az első lehetett volna hazánkban. A Magyar Lobbiszövetség – van ilyen – eddig sikertelenül lobbizott az IM-nél, hogy legyen lobbitörvény. A mostani tervezet kapcsán formai panaszaik vannak, szakmaiak nem. Lesz érdekes paragrafusa is mostani magyar szabályozásnak: a lobbista az ügyét eldöntő tárgyalási napon írásos kérés alapján bemehet az országgyűlés ülésére. Az érdekérvényesítő igazolványt kap erre (is). De be kell számolnia negyedévente – ugyancsak írásban – milyen ügyben, mit tett a lobbista, milyen eszközöket alkalmazott

Civil szervezetek nem alkalmaznak lobbistát, de maguk szívesen lobbiz(ná)nak. Például a TASZ és szakszervezetek lobbiznak a lobbitörvény ellen: vagyis akik érdekvédelemmel foglalkoznak, félnek, nehogy az új szabályozás eredményeképpen egymást fúrják ki az érdekérvényesítési politikai térből.
A mostani törvényterv a hivatásszerűen lobbizókról szól, a lobbizást profi tevékenységként definiálja. Nincs sikerdíj, csak szigorú költségelszámolás. Annyi hiányosság azért látszik, hogy a lobbista oldalán megvan az etikai kontroll, az őt fogadó közszereplő oldaláról eddig még távolról sem.

Egyelőre nincs a törvényhez hatásvizsgálat A lobbi ugyanis olyan, mint reklám: a pénz fele fölösleges, csak nem tudni, melyik fele… Brüsszelben, az EU szervei mellett tizenkét magyar lobbicég működik.

A lengyel példa összehasonlításképp: ott szeptemberben fogadták el, és jövő márciusban lép életbe a lobbitörvény: az eredeti érintette az egyházak civilek, érdekvédők szerepét. Ez a passzus végül kimaradt. Kizárólag a parlamenti jogalkalmazásra vonatkozik, és nem szól a helyi viszonyok közti, engedélyek, szerződések érdekében vagy szemben alkalmazott érdekvédelemtől – ebből a szempontból a magyar törvénytervezet is „közhatalmi döntés befolyásolása” minden formájáról szól. A lengyel törvénybe bekerült, hogy nyilván kell tartani a képviselők környezetének, tikárainak, munkatársainak kötődéseit, előző munkahelyeit például.





Forrás: Magyar Rádió Online

 
Ön már látta?
Indulás: 2004-04-12
 
Információk

Partnereink:

Agricola információs lapja

Disznövények 

Vadászati Információs Portál





            


Hírek
Hírek külföldről
Technika - Tudomány
Mosoly oldal


 
A nap képe
 
Virtuális Kiállítás

 
Fórum




Belépés
Tudnivalók
Moderálási alapelvek

 
G-Mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
StatElit

 
Top 1000
 
Tartalom