Airbus: sarkvidéki hidegben tesztelik a szuperjumbót
2005.10.19. 07:49
Kedden a második A380-as is sikeresen abszolválta első próbaútját. A berepülési programban összesen öt szuperjumbó fog résztvenni, a gépeknek extrém körülmények között kell majd helytállniuk. Mfor.hu körkép.
Az MSN004-es jelű második A380-as kedden 10 óra 49 perckor szállt fel első légi útjára, s ezáltal csatlakozott ahhoz a berepülési programhoz, amelyet eddig az MSN 001-es jelű gép teljesített. Mint ismert, az 2005. április 27-én emelkedett először a levegőbe.
A Rolls Royce Trent 900-as hajtóműveivel felszerelt második óriásgép első repülését a Toulouse-tól nyugatra eső légtérben, Franciaország dél-nyugati része felett teljesítette, fedélzetén a berepüléshez szükséges műszerek és berendezések kaptak helyet. Az MSN004-es hasonló feladatokat hajt végre, mint az április óta repülő első A380-as.
Ezek között található például a környezetszennyezéssel kapcsolatos méréseket, a hajtóművek megfelelő működését, valamint a kompozitanyagok és a gép egyéb szerkezeteinek viselkedését tesztelő program, amelyet különleges meteorológiai körülmények között, illetve magaslati repülőterek környezetében hajtanak végre, derül ki az mfor.hu-hoz eljuttatott sajtóközleményből.
Az első ilyen, szélsőségesen hideg, illetve meleg időjárásban végzett próbarepülésre a jövő év első hónapjaiban kerül sor. A gépet többek között mínusz 40 fokos repülőtéri környezetnek teszik ki, ahol az összes rendszernek tökéletesen működnie kell. Ugyancsak 2006 első hónapjaiban kerül sor arra a kísérletsorozatra, amelynek során a rendszerek működését erős elektromagnetikus térben tesztelik, hogy kitűnjön, mennyire érzékeny a gép ezekre a külső hatásokra (EMI).
"A próbák a vártnál zökkenőmentesebbek. A berepülési program eddigi eredményei alapján biztos, hogy a gépek mindenben megfelelnek majd a légitársaságok elvárásainak. A második A380-as is bizonyítja majd, hogy a gép a technológiai fejlesztés, a minőségi kivitelezés és technikai megbízhatóság különleges együttesét alkotja" - nyilatkozta Charles Champion mérnök, az A380-as program vezetője.
Az elsőként elkészült A380-as eddigi 105 felszállása során 366 repült órát teljesített, a repülési tesztek kedvező eredményeket hoztak, berepülési programja a tervezettnél gyorsabban halad. Aerodinamikai és vibrációs tesztjei, valamint a rendkívül alacsony sebességű repülési tartományokban elvégzett kísérletek azt mutatják: az A380-as viselkedése mindenben megfelel azoknak a várakozásoknak, amelyeket még a szimulátoros kísérletek során állapítottak meg. Ennek nyomán a gép a 17. repüléstől kezdve - egy hónappal az első utat követően - kockázatmentesen kezdheti meg az automatikus leszállítórendszer valós körülmények közötti tesztelését. Az MSN 001-es október végén kezdi meg a valóságos utasforgalmi körülmények közötti próbákat a frankfurti repülőtéren.
A berepülési programban összesen öt A380-as vesz majd részt. Az MSN 001-es legfontosabb feladata a gép fő műszaki jellemzőinek meghatározása, a vezetési technika tökéletesítése. Az MSN 004-es a géptípus teljesítményrepüléseinek próbapadja lesz majd, a további két A380-ast pedig már teljes egészében ülésekkel és fedélzeti rendszerekkel rendezik majd be, illetve tesztelik az utaskabin hangszigetelését is. Ugyanezek a gépek szolgálnak majd a leghosszabb útvonalrepülések próbájára, s ezeken szimulálják majd a mindennapos kereskedelmi repülések valós körülményeit, valamint a gép kompatibilitását a különböző repülőtéri rendszerekkel.
A gyári kísérleti repülések sorozatában egy ötödik A380-as is részt vesz majd. Ezt az Engine Alliance GP7200-as hajtóműveivel fogják felszerelni, s fő feladata lesz mindazon repülési tesztek végrehajtása, amelyek ehhez a hajtóműtípushoz kötődnek. Az A380-as teljes repülési tesztprogramja összesen több mint 2500 repült órát foglal magába. A tesztek végeztével kerül sor a hatósági engedélyeztetésre.
Az eredeti tervek szerint az A380-ast elsőként, 2006 végén a Singapore Airlines állítja majd forgalomba, az Air France és a Lufthansa pedig 2007 őszén teszi meg ugyanezt.
Forrás: mfor.hu http://www.mfor.hu/cikk.php?article=22872&page=2
|