Elkészült a legek vasútja Tibetben
2005.10.27. 08:40
Közúton majdnem egy hetes embert próbáló utazás a nyugat-kínai Qinghai tartomány székhelyéről, Xining városból Tibet központjába, Lhászába jutni.
Nem is a távolság, inkább az utazót fogadó mostoha körülmények, a hideg, a hóviharok és a kietlen puszták tették nehézzé a közlekedést a két tartományi székhely között. A minap befejezték a világ leghosszabb és legmagasabban futó fennsíki vasútvonalának építését.
A munkára nagyjából 3 milliárd amerikai dollárt, körülbelül 600 milliárd forintot költöttek, összesen 1142 kilométer sínpárt fektettek le a munkások a világ tetején. Az elkészült vasútvonal szinte mindegyik adata a legek közé tartozik. Például felhúzták a világ legmagasabban fekvő állomását, amely a Tanggula hegység lábánál a tengerszint fölött 5068 méter magasan található. Nem mellesleg átlagosan 4 és félezer méteren közlekedik majd a vasút, amellyel Pekingből 48 óra alatt lesz elérhető Lhásza.
A gigantikus építkezés második üteme több mint négy éven keresztül folyt, és várhatóan 2006 második felében indulnak majd be a menetrend szerinti járatok. Az első szakaszt egyébként még 1979-ben fejezték be, akkor 814 kilométert adtak át. A munkálatokat igen megnehezítette a magasföld ritka levegője, és az az 550 kilométeres szakasz, amely az örök hó és fagy birodalmában fut.
A vasútvonal keresztülhalad egy vadvédelmi rezervátumon és több védett övezeten is: az építkezés befejeztével több százezer négyzetméter területet füvesítettek, okulva az 1950-es évek környezet átalakításaiból, ahol egyes területeken a gondatlan emberi beavatkozás miatt fél évszázada nem nőtt újra a fű.
A vonatokon zárt szeméttároló rendszert alkalmaznak majd, a főbb állomások fűtésére pedig a tüzelőolajon kívül felhasználják majd a nap- és a szélenergiát is. Az óránként 100 kilométeres sebességgel közlekedő vonathoz nagy reményeket fűznek, a turizmus élénkülésén túl a tibeti gazdaság gyors fejlődését várják a szakemberek.
A Kína területének egy-nyolcadát kitevő Tibet az ország egyik legfejletlenebb régiója, a most elkészült vasút a térségben az első vonal.
Forrás: Magyar Rádió Online
|