Emberi arcokat kaphatnak a számítógépek
2005.11.17. 07:46
Amerikában egy kutatócsapat úgynevezett "pedagógiai közvetítőket" fejleszt a számítógépet tanulási eszközként alkalmazó felhasználók számára.
Amy L. Baylor amerikai kutató azon dolgozik, hogy emberi "arcot" adjon a számítógépeknek. Eredményei azt mutatják, hogy az ilyen karakterek drasztikusan növelik a számítógépek azon képességeit, melyekkel tanulási eszközökként segíthetik az embereket bármely életkorban.
Egészen mostanáig a személyi számítógépek potenciálja az értékes tanításban és tanulásban fennakadt azon, hogy gyakorlatilag lélektelen gépekről van szó. A Tanulást Elősegítő Innovatív Technológiák Kutatóközpontjában a csapat olyan számítógépeket használ, melyek embereket szimulálnak kontrollált módon, így a kutatók megfigyelhetik, hogy a "számítógépes emberek" mennyire győzik meg a felhasználókat, és milyen hatással vannak rájuk.
A központban a kutatók minden nap azon fáradoznak, hogy olyan innovatív technológiákat fejlesszenek ki, melyek a tanulást segítik. Emellett vizsgálják azt is, hogy a kifejlesztett technikák hatékonysága mekkora a különböző tanulási szinteken.
Az egyik ilyen különleges fejlesztés az úgynevezett "pedagógiai közvetítő". Ez tulajdonképpen egy animált, háromdimenziós karakter, mely a számítógépe "arcaként" - és interfészeként - funkcionál, emellett képes megjeleníteni az emberi érzelmeket, a nonverbális kommunikációt és az interakciókat.
Az érintett rendszer intelligenciájától függően a diákok az ilyen karakterekkel ugyanolyan módon léphetnek kapcsolatba, mint az emberi tanárokkal. A pedagógiai közvetítők adaptálódnak a diák tudásához egy-egy tárgyban és emocionális, valamint kognitív visszacsatolást is nyújtanak, mely a számítógépet még barátságosabbá teszi és tökéletesíti a tanulást és a motivációt.
Az ilyen pedagógiai közvetítők emellett testre is szabhatóak, így könnyen igazíthatóak egy-egy csoport igényeihez. Az emberi mentorral ellentétben a számítógépes emberek minden egyes aspektusa kontrollálható - nemük, koruk, etnikumuk, személyiségük, üzeneteik és interakcióik stílusa - ezzel ideális személyt alakíthat ki a felhasználó önmagának. Ezzel pedig különböző izgalmas tanítási stílusok és stratégiák hozhatók létre.
Forrás: Hiradó.hu http://www.hirado.hu/cikk.php?id=74521
|