A Toyota kiütötte a General Motorst
2005.11.18. 09:01
A világ legnagyobb autógyára, az amerikai General Motors újabb nagy nehézségekre számíthat, ha fő alkatrészellátója, a Delphi Corp. dolgozói sztrájkba lépnek.
Erre azért kerülhet sor, mert a Delphi már csődben van, és vezetése arra kérte a bíróságot, érténytelenítse a kollektív szerződést, ha december 16-ig nincs új megegyezés a szakszervezetekkel.
Esetleg elkerülhető a sztrájk, ha a General Motors maga tesz valamilyen ajánlatot a Delphi dolgozóinak, ám az sem lesz olcsó, mondják elemzők.
A Delphit 1999-ben szervezte ki, illetve választotta le a General Motors, és azzal együtt kötelezettséget vállalt egyes dolgozók nyugdíjára a Delphinél, ha az alkatrészgyártó beszüntetné a fizetést. A General Motorsnál 6 milliárd dolláros kiadásra számítanak, ha kénytelenek lesznek fizetni.
A General Motors vesztesége az idén eddig majdnem 4 milliárd dollár, egészségbiztosítási kiadások és a magas nyersanyagárak miatt, miközben a korábban jól teljesítő sport-terepjárók értékesítése akadozik a benzinár-emelkedés miatt.
A General Motorst az idén nagy piacvesztés érte Amerikában a külföldi, elsősorban japán konkurencia miatt. A Toyota már megcélozta, hogy jövőre vagy legkésőbb 2007-ben a világ legnagyobb autógyára lesz az értékesített kocsik számában is.
Tőzsdei értékre már most is a világ legnagyobbja, miután a General Motors az idén 46 százalékot vesztett, és csütörtökön 18 éves mélyponton, 20,65 dolláron zárt a New York-i értéktőzsdén. A Toyota részvénye pénteken napközben, 5960 jenen, az 1949-es tőzsdei bevezetése óta a legmagasabb árat érte el.
A General Motors elnök-vezérigazgatója úgy nyilatkozott, hogy a vállalat "nem készül" csődvédelmet kérni, azonban az amerikai piacon elszenvedett veszteségek "elviselhetetlenek".
Már júniusban meghirdették, hogy a következő három évben a General Motors valószínűleg több összeszerelő- és alkatrész-üzemét bezárja, feldolgozóipari munkahelyeinek számában ez 25 ezer fős, vagy ennél is nagyobb létszámcsökkenést jelenthet. Jelenleg 325 ezren dolgoznak a General Motorsnál.
A költségcsökkentő intézkedésektől évi 2,5 milliárd dolláros megtakarítást, teljes kapacitás-kihasználást és kevesebb egészségbiztosítási költséget remélnek. Európában a cég 12 ezer munkahelyet szüntet meg, ebből 10 ezret Németországban.
Forrás: Privátbankár.hu http://www.privatbankar.hu/html/cikk/kommentar.php?kommentar=12434
|