Indul az elektronikus számlázás
2005.12.11. 08:07
A magyarországi vállalatok 2006. január 1-jétől elektronikusan számlázhatnak.
A rendszer elterjedése nagyságrendekkel csökkenti az adminisztrációs költségeket - jelentették be a rendszert kidolgozó intézmények, az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH), az Efficient Consumer Response (ECR) Hungary és a Magyar Gépjárműipari Szövetség (MGSZ) vezetői.
Elsőként január 1-jétől három nagy beszállító és két áruházlánc tér át a papír alapú számlázásról az elektronikus ügymenetre. Az elektronikus számlázásnak köszönhetően kevesebb lesz a papírmunka, nem halmozódnak fel számlahegyek, elektronizálhatóvá, automatizálhatóvá és ennek folytán hatékonyabbá tehető az adminisztráció. Az APEH könnyebben és gyorsabban végezhet ellenőrzéseket, és az adó is gyorsabban folyik be az államkasszába. Az ellátási lánc egészében csökken az adminisztráció és az azzal összefüggő költségek, ami javítja a versenyképességet.
Az Amerikai Kereskedelmi Kamara számításai szerint egy papír alapú számla költsége a nyomtatással, postázással, iktatással együtt meghaladja a száz forintnak megfelelő dollárösszeget, míg ugyanez elektronikus formában ennek alig egyharmada - számszerűsítette az elérhető megtakarítás nagyságrendjét Stephan Skopp, az ECR Hungary főtitkára.
A nagy beszállító és kereskedelmi láncokat tömörítő ECR tagjai az elképzelések szerint 2007 végére az évi mintegy 5 millió számla felét elektronikus úton küldik majd el. Mivel a számlákat a rendelkezések szerint hét évig meg kell őrizni, előbb-utóbb mintegy 35 millió darab papír tárolásától szabadulhatnak meg a cégek az új számlázási rendszer elterjedésével. Az elektronikus számlázás iránti igény a multinacionális cégek részéről már 2003 tavaszán felmerült, akkor azonban a jogszabályok még nem tették lehetővé, hogy elektronikus számla alapján visszaigényelhetővé váljon az áfa, valamint hiányozott a részletes szabályozás is.
A rendszert kidolgozó intézmények felismerték, hogy az elektronikus számlázás a megfelelő törvényi háttér és az átlátható irányelvek hiánya miatt nagy adókockázatot jelent, amit csakis közösen kidolgozott szabályozással lehet elkerülni. A jogi hátteret az APEH 2003 telén, francia mintára alakította ki, az elektronikus számlázásról szóló PM-rendelet pedig 2004 májusában lépett hatályba.
A 20/2004. (IV. 21) PM-rendelet mellett megjelent az elektronikus számlázásról szóló APEH-közlemény és a digitális archiválás szabályairól szóló 7/2005. (VII. 18.) IHM-rendelet is. Az APEH felkészült a gyakorlati teendőkre, ennek megfelelően már rendelkezésre áll az elektronikus számlázáshoz szükséges új adó-ellenőrzési módszertan és az APEH-en belül megteremtették az ellenőrzés technikai feltételeit, valamint megkezdődött a revizorok felkészítése is.
"Az elektronikus számlázásnál az APEH többek között azt fogja ellenőrizni, hogy megvannak-e a számla kötelező elemei, EDI rendszerű számlázásnál a felek kötöttek-e előzetesen írásbeli megállapodást (fokozott biztonságú elektronikus aláírással történő e-számlázásnál - PKI - elég a szóbeli megállapodás), megvan-e a belső szabályozás és a kapcsolat a számlázás, illetve a könyvelés között. Az elektronikus számlákat a jogszabály szerint elektronikus formában kell megőrizni" - mondta el többek között Kovács Ferenc, az APEH adójogi főosztályának főtanácsosa.
"A törvény módosításával egy pénzügyminiszteri rendelet, valamint egy APEH-állásfoglalás megszületésével lehetővé vált az elektronikus számlázás oly módon, hogy APEH-ellenőrzés esetén a hatóság az elektronikus dokumentumokat ugyanolyan hitelesnek fogadja el, mintha azokat papíron állították volna ki" - mondta Futó Iván, az APEH elnökhelyettese.
Az elektronikus számlázás alkalmazásában úttörő szerepet játszanak a nagyvállalatok. A törvényi szabályozás megléte és az APEH felkészültsége nyomán eljött az ideje annak is, hogy versenyképességük javítása érdekében a kis- és középvállalkozások ugyancsak mérlegeljék és hasznosítsák az elektronikus számlázásból eredő előnyöket.
Forrás: Prím Online http://hirek.prim.hu/cikk/50006/?sr=agstl
|