FFV Ipari elektronika, Automatizálás Kft. információs lapja
Tartalom
Menü
 
Hirdetések

Álláshírdetések
Cégek hirdetései
Egyéb hirdetések

 
Kapcsolat
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Fontos lehet...

Fontos linkek
Szakmai linkek
Szaklap linkek
Oktatás
Kiállítási naptár 2006
Külföldi kiállítások 2006
Rendezvények

 
Keresés...
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Referenciák

Centrál Mosodák Rt.
Dunacontrol Kft.
Elektromax Kft.
Elszöv Automatika Kft.
ESZAT Kft.
Fővárosi Vízművek Rt.
IMAG Ikarus Kft.
Mátrai Erőmű Rt.
MTD Elektro Kft.
Quint Service Kft.
VÁV Union Kft.

 
Könyvek a Libritől



 
Látogatások
 
Technika - Tudomány
Technika - Tudomány : Árapály-erőművek a láthatáron

Árapály-erőművek a láthatáron

  2005.12.18. 08:03

Miközben Nagy-Britanniában egyre több szó esik a szigetországot érzékenyen érintő lehetséges energiaválságról, néhány megoldás immár körvonalazódik is.

A hivatalos politika az atomenergia révén csökkentené az energiahiányt, ám alternatív megoldások is szóba kerültek: például a közeljövőben akár három árapály-erőművet is beüzemeltethetnek a szigetországban.

Hogy mi köti össze a dél-wales-i Swansea-öblöt és a West Dale-öblöt, az észak-angliai Mersey folyó torkolatát, valamint a kanadai Új-Skócia tartomány partjainál húzódó Fundy-öblöt? Nos, mind a négy helyszínen nemsokára egy ritka erőműtípus épülhet fel különféle projektek lelkes híveinek köszönhetően: a felépítendő erőművek az árapály mozgását használják fel energia előállítására, néhol a 16 métert is meghaladó vízszintkülönbségre alapozva.

Az árapály-erőművek megépítésének lehetőségei persze világszerte ugyancsak korlátozottak: az árapály során ugyanis minimálisan 5 méteres vízszintkülönbség szükségeltetik ahhoz, hogy abból megfelelő mennyiségű energiát elő lehessen állítani. Ilyen öbölből vagy folyótorkolatból azonban világszerte mindössze száz van. Ennek a száznak azonban a körülmények miatt valójában csak a felére építhető erőmű, ráadásul minden egyes helyszínen jól megfontolják, hogy belevágjanak-e az építkezésbe, mivel a különleges turbinák miatt egyáltalán nem olcsó mulatság egy ilyen erőmű felépítése.

Dél-Wales és Új-Skócia

Az 1980-as években éppen a túlzottan magas költségek miatt mondtak le arról, hogy a Kanada keleti partjainál húzódó Fundy-öbölbe egy mesterséges duzzasztógátat építsenek fel. A projektet azonban most újból elővették és a tervek szerint Annapolis városának közelében mégis megépíthetik a különleges szerkezetet. Mivel az öböl azzal büszkélkedhet, hogy a világ legmagasabb árapályai itt vannak
(a vízszintkülönbség elérheti akár a 17 métert is), így alapvetően nem tűnik elvetemült ötletnek a napi kétszeri vízszintingadozás kihasználása.

Így gondolkodnak két dél-wales-i öböl környékén is: a West Dale-öbölben és a Swansea-öbölben a közeljövőben szintén árapály-erőművek „jelenhetnek meg". Az előbbi hatezer, az utóbbi hozzávetőleg tízezer háztartás áramigényét lesz képes fedezni, miután a hét elején megkapták a szükséges engedélyeket az építkezés megkezdéséhez. A Swansea-öbölben felépítendő erőmű tervezése során egyébként már környezetvédelmi és esztétikai szempontokat is figyelembe vettek: az öbölt semmiféleképpen sem akarják elzárni egy nagy duzzasztógáttal, ehelyett inkább egy korallzátonyra hasonlító „áramvonalas" szerkezetet akarnak elhelyezni, amely a víz felszíne fölé alig pár centiméterrel lóg csak ki.

Ráadásul kőből építenék ki ezt a zátonyerőművet, így aztán valamelyest még az esztétikai élményt sem rontja az öbölbe látogatók számára. A projekt hozzávetőleges költségvetése 30 millió fontot tesz ki, de a tervezési és kísérleti fázisban az Environment Trust nevű cég már közel száz millió dollárt költött a környezetkímélőbb és egyben az árapály mozgásának mindkét irányát kihasználó merülő szerkezet kifejlesztésére.

A hagyományos árapály-erőművek problémái

A világ legnagyobb „hagyományos" árapály-erőművének számító franciaországi erőmű működési elve arra épül, hogy az ár megérkeztekor kinyitják a bretagne-i La Rance folyóra épített duzzasztógát zsilipjeit, majd nem sokkal a tetőzést megelőzően bezárják azt. Az ár levonultakor a duzzasztógát mögé zárt víztömeget turbinákon keresztül áteresztik az apály miatt visszavonuló tenger szintjére, a turbinák mozgási energiáját pedig áram előállítására használják.

A bretagne-i erőmű, melyet még 1961 és 1966 között építettek fel, 240 megawattos teljesítményével messze a leghatékonyabb árapály-erőmű a világon, ám gondok azért itt is akadnak. Az esztétikai problémákon túl a duzzasztógát környezeti hatásai sem elhanyagolhatóak: eliszaposodás, valamint hal- és madárpusztulás kísérte az erőmű felépítését. Gazdaságossági szempontból ugyanakkor szintén kérdéses az árapály-erőművek léte: mivel naponta csak kétszer tud energiát termelni, ezért ezt az egyenetlenséget valahogyan szintén kompenzálni kell, ráadásul a hagyományos erőművek csak az ár levonulásakor képesek felhasználni a visszavonuló víztömeg energiáját.

Ez utóbbi kitétel, ahogy az esztétikai kifogások sem érvényesek a Swansea-öbölben megvalósítandó projektre, itt ugyanis egy olyan szerkezetet süllyesztenek a víz alá, amely a víz mindkét irányú mozgását hasznosítja. Ezt a dél-wales-i erőművet egyébként 30 megawatos teljesítményűre tervezték, és üzemeltetői úgy vélik, tíz éven belül megtérülhet az erőműbe fektetett pénz.

Külöleges tengeri erőművek

Az árapály ingadozáson túl a tengerek mozgásának kihasználására háromféle módszer lehetséges: a nevéből adódóan a tengeráramlásokat kihasználó „tengeráram-erőmű" alapvetően egy víz alatti szélerőműhöz hasonlítható leginkább, ahol az áramlás egy rotort mozgatva adja tovább energiáját a központnak. Egy másik módszer alapvetően a tengerek hullámzását használná ki. A hullámerőmű működési elve többféle alapokon nyugodhat: lehetséges olyan erőmű, amely a hullámokra helyezett dobozokból ki és beáramló „szeleket", erősebb légáramlatokat hasznosítja, de egy másik elképzelés a rámpára kifutó hullám mozgási energiáját használja fel.

Talán a legérdekesebb azonban az az elképzelés, amely a tengerek felszíne és mélye közötti hőmérsékletkülönbséget használná ki. A felszín (0-50 méter) és a tenger mélye (800-1000 méter) közötti hőmérsékletkülönbségnek mindazonáltal el kell érnie a 20 C fokot ahhoz, hogy a keringés beindulhasson. A tenger hőmérsékletkülönbségére alapozott erőművek teljesítménye ezen túl a vizet szállító csövek vastagságától is függ. Az első termikus tengeri „erőmű" kezdetleges terveit egyébként már 1881-ben a francia Jacques-Arsene d’Arsoval prezentálta, ám akkoriban még senki nem „harapott rá" a kissé furcsának tűnő szerkezetre.





Forrás: fn.hu
http://www.fn.hu/index.php?id=9&cid=113400

 
Ön már látta?
Indulás: 2004-04-12
 
Információk

Partnereink:

Agricola információs lapja

Disznövények 

Vadászati Információs Portál





            


Hírek
Hírek külföldről
Technika - Tudomány
Mosoly oldal


 
A nap képe
 
Virtuális Kiállítás

 
Fórum




Belépés
Tudnivalók
Moderálási alapelvek

 
G-Mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
StatElit

 
Top 1000
 
Tartalom