LEGO: nehéz helyzetben a játékpiac
2006.02.22. 07:55
A LEGO Csoport adózás előtti eredménye jelentősen javult, a Csoport a 2005-ös évet a 2004-es 1668 millió koronás veszteséghez képest 702 millió dán korona nyereséggel zárta, derült ki a Billundban tartott sajtóértekezleten.
Az igazgatótanács kielégítőnek találta az eredményeket, figyelembe véve az év során a csoportot ért jelentős változásokat, illetve az általánosságban nagyon nehéz piaci körülményeket. A csoport pénzügyi alapjai jelentősen javultak. A 2004 elején beindított munkaterv eszerint meghozta a várt eredményeket. A LEGO csoport továbbra is jelentős stratégiai feladatok előtt áll, de a fiskális válságot sikerült legyőzni.
A hagyományos játékpiac továbbra is rendkívül nehéz helyzetben van, mérete nem növekedett, és kiskereskedelmi szinten erős verseny jellemzi, amely nagy nyomást gyakorol az árakra és az árrésekre. Ezen kívül a gyerekek egyre jobban érdeklődnek az elektronikai termékek - például játékkonzolok és számítógépes játékok -, illetve a szórakoztató-elektronikai eszközök, például mobiltelefonok és mp3-lejátszók iránt.
Az árbevétel 2005-ben 7050 millió korona volt, ez 12 százalékos növekedést jelent, ebből 3 százalék a devizaátváltások kedvező alakulásából ered, különösen az USA dollár árfolyamából adódóan. Az árbevétel növekedése a globális eladások növekedésének köszönhető. A hagyományos játékok piacának általános recessziója ellenére a LEGO csoportnak a legtöbb piacon sikerült növelnie részesedését.
2005-ben nagy hangsúlyt fektettek a csoport alaptermékeire, amelynek eredménye az lett, hogy 2005 legnagyobb forgalmú termékeinek listáján olyan klasszikus termékek szerepelnek, mint a LEGO City, a LEGO Vikings és a LEGO Technic. A még nem iskoláskorú gyerekeknek szánt DUPLO termékcsaládban is jelentős növekedés volt tapasztalható. A BIONICLE termékek 2005-ben is a LEGO csoport legsikeresebb termékcsaládját jelentették.
Eladták a Legolandokat
A csoport két licenc alapú terméke szintén a legnagyobb forgalmú termékek között szerepel, ezek a LEGO Racers sorozat Ferrari típusai, és nem utolsósorban a LEGO Star Wars termékek. Az alaptevékenységre fordított maximális figyelem fenntartása érdekében a LEGO Csoport 2004 őszén a LEGOLAND parkok eladása mellett döntött. Az eladásra 2005. júliusában került sor, az ügyletet a versenyhatóság 2005. augusztus 24-én hagyta jóvá.
A vásárló a Blackstone Capital Partners volt, az eladási ár 375 millió euró. Az eladással összefüggésben új, közös tulajdonú vállalat jött létre, ez a Merlin Entertainments Group Luxemburg S.a.r.l., amely azóta a négy LEGOLAND parkot és a Merlin korábbi látványosságait, a Sea Life, a Dungeons és Earth Explorer létesítményeket együttesen üzemelteti.
Az új vállalat tulajdonosa 70 százalékban a Blackstone Capital Partners, 30 százalékban a LEGO csoport és a KIRKBI. A csoport a KOMPAN A/S megmaradt részvényhányadát szintén értékesítette, nyereséggel.
Idei kilátások, átszervezések
2006 ismét nehéz év lesz a LEGO Csoport számára. A nemzetközi játékpiac mérete várhatóan tovább csökken, a hagyományos játékok szállítói előtt emiatt továbbra is stratégiai léptékű kihívások állnak. A LEGO Csoport a klasszikus építőjátékokra összpontosítva arra számít, hogy 2006-ban kisebb, de pénzügyileg erősebb és versenyképesebb szereplőként megőrzi piaci pozícióját.
2006-ban nem fog megjelenni a meglévő vagy új termékeket támogató film, és a csoport árbevétele várhatóan némileg csökkenni fog 2005-höz képest. Az eredményközpontú szemlélet megmarad: tovább folytatódik a folyamat, miszerint a gyártást teljes vagy részlegesen alacsonyabb munkabérű országokba helyezik át.
A hatékony működés feltétele a megfelelő szervezeti struktúra, amelynek átalakulását a pénzügyi eredményekkel egy időben jelentette be a LEGO csoport. Az új felépítés szerint, a vállalat három részlegre bomlik, ezzel is támogatva az új stratégiáját.
A "Piacok és termékek" (Markets & Products) divízió a termékfejlesztést, a marketing és kiskereskedelmi tevékenységek globális irányítását tartja kézben. A "Közösség, nevelés és közvetlen kapcsolatok" (Community, Education & Direct) részleg a felhasználókkal és a vásárlókkal való direkt kapcsolatok minőségéért felelős a LEGO csoport saját márkaboltjaiban, illetve az online értékesítés és a katalógusos megrendelések során. Végül az "Ügyviteli" divízió (Operations) feladata a gyártási folyamatok és a disztribúció globális szintű irányítása, illetve a vállalat informatikai és pénzügyi irányítása.
Forrás: mfor.hu http://www.mfor.hu/cikk.php?article=25396&pat=6
|