A bioszesszel hajtott autóké a jövő?
2006.05.29. 08:17
Az Európai Unió és Magyarország is a bioüzemanyag egyre nagyobb mértékű előállításával tenné rendbe mezőgazdaságát.
A bioetanol termelését itthon megtízszereznék, így akár sikeres exporttermékünkké válhatna. Amerikában ugyanakkor gyarapszik a szkeptikusok tábora, akik azt bizonygatják: túl nagyok az alternatív energiával kapcsolatos várakozások.
A bio-üzemanyagok fontosságáról eddig csak beszéltek Magyarországon, jövő év végére azonban két nagy bioetanol-üzem építése is befejeződik Magyarországon. 2008-ban már jelentős mennyiségű alternatív energiát állíthatunk elő.
Az Európai Unió 2010-re megújuló forrásokból szeretné előállítani teljes energiafogyasztásának 12 százalékát. A vízenergia mellett a biomasszára kíván építeni, ami hosszú távon a megújuló források 44 százalékát szolgáltathatja. A biomasszából előállított anyagok - a bioetanol és a biodízel - tüzelőberendezésekben és járművek üzemanyagaként is felhasználhatóak.
A bioüzemanyagok használata két célt is szolgálhat az EU-ban: mérsékelhetné az energiafüggést, és az agrárium támogatásának csökkentése estén alternatívát biztosíthatna a termelők számára - mondta az Indexnek Hibbeyné Joó Márta, a GKM osztályvezetője. (Beavatkozások nélkül a mai 50 százalékról 2010-re 70 százalékra növekedne az EU-ban az energiaimport.) A bioüzemanyagok használata elősegíti az üvegházhatású gázok kibocsátásának a kiotói jegyzőkönyvben vállalt 8 százalékos csökkentését is.
Egy 2003-as EU-irányelv szerint 2005-ben a teljes közlekedési célú üzemanyag-felhasználás két százalékának (ebből 1,4 százalék teljesült), 2010-ben 5,75 százalékának kell biológiai eredetűnek lennie.
Az unióban jelenleg nyolc tagállamban 27 jelentősebb bioetanol-gyártó üzem működik, 1,370 millió tonna kapacitással. Ebből Németország részesedése 610 kt/év, Franciaországé 469 kt/év, Spanyolországé 297 kt/év. Nagyobb gyártó kapacitás van még Lengyelországban, Magyarországon, Hollandiában és Litvániában. Az igények növekedése miatt minden ország bővítést tervez, a jelenleg ismert fejlesztési terv szerint 2387 kt/év kapacitásbővülés várható.
Kiemelt prioritás
Magyarországnak kedvezőek az adottságai, jelentős az agrárpotenciálja ahhoz, hogy megtermelje a bioüzemanyagok, főleg a bioetanol alapanyagát - derül ki Gőgös Zoltán kormánymegbízott "Javaslat a magyarországi biomotorhajtóanyag-ellőállítás fejlesztésére" című tanulmányából.
A jelenlegi etanolgyártó kapacitás tízszereséhez elegendő alapanyag is termelhető. Az uniós igények alapján a felvevőpiac biztosított, azaz a tényleges bioetanol-gyártási és -értékesítési volument kizárólag a termelés gazdaságossága, a hazai előállítás európai versenyképessége fogja meghatározni. A tanulmány szerint évi 800 ezer tonna gyártó kapacitás elérése lehet a cél. Ez 720 ezer tonna új kapacitás létesítését jelenti.
A Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium szerint a bioetanolgyártás kapacitásai öt régióban építhetők ki: Dél-Dunántúlon 300, Észak-Alföldön 300, Dél-Alföldön 400, Közép-Dunántúlon 200, Nyugat-Duntántúlon 100 ezer tonnát állíthatnak elő évente. A biodízel előállítására két régióban célszerű jelentős kapacitásokat kiépíteni: Észak-Magyarországon 160, Nyugat-Dunántúlon 90 ezer tonna termelhető évente.
Az idén március-áprilisban két nagy üzem építését jelentették be: az osztrák-magyar vegyes vállalatként működő Duna Fejlesztési Kft. Csurgón 55 millió euróból 80 ezer tonna kapacitású bioetanol-biogáz üzemet épít. A vállalkozásnak évi 300 ezer tonna alapanyagra (kukoricára) lesz szüksége, amelyet a térség mezőgazdasági üzemeitől kívánnak beszerezni. Az ország legnagyobb búza alapú bioetanol-üzemét 64 milliárd forintból Hajdúsámsonban építik.
A Magyarországon megtermelt évi 15 millió tonna gabonából egymillió tonna búzát dolgoznak majd fel Hajdúsámsonban. A beruházást a többségi svájci tulajdonban, illetve magyar vállalkozói tulajdonban lévő Biotech Energy Kft. valósítja meg amerikai finanszírozással, német technológiával. Az évente feldogozott 1 millió tonna búzából 370 ezer tonna bioetanolt és ugyanennyi állati biotakarmányt, illetve -trágyát állítanak elő.
Sokat tudnánk exportálni
Számítások szerint akár évi 1700 ezer tonna bioetanolt is tudnánk exportálni, a szállítási költségek azonban határokat szabnak az célterületeknek. Minden bizonnyal csak a környező országok jöhetnek szóba. Ausztria már jelezte, hogy tőlünk vásárolna alapanyagot és bioetanolt is - mondta az Indexnek Hibbeyné Joó Márta. Szerinte Csehországban többlet van, így kiesik a potenciális felvevőpiacból. Az osztályvezető úgy látja, jelenleg viszonylag drága a bioetanol előállítása, de ahogy beindul a technikai fejlesztés és a tömeges termelés, egyre olcsóbbá válik.
Amerikai szkeptikusok
A bioetanol a magas olajárak mellett egyre fontosabb szerepet tölt be az amerikai üzemanyag-kínálatban. George W. Bush és kongresszusi tagok is támogatják a bioüzemanyag használatát - írta nemrégiben a Business Week. Tavasszal Texasban és az USA északkeleti részén több finomító etanolra cserélte a gázolaj egyik, ivóvizet szennyező oxidáló adalékanyagát.
Egy 2005-ös törvényjavaslat szerint az USA etanoltermelését 2012-re 7,5 milliárd gallonra kellene emelni a 2005-ös 4 milliárdról. A duplázás első ránézésre nagy lépésnek tűnik, de a Business Week megjegyzi, hogy benzinből 140 milliárd gallont használnak el az amerikaiak évente.
Az etanolszkeptikusok szerint az alternatíva ellen szól, hogy nem szállítható csővezetékben, mint a kőolaj, mert felszívja a vizet és a szennyeződéseket. A többi szállítási forma - a vasúti, közúti vagy vízi - jóval költségesebb és bonyolultabb. Néhány szakértő szerint az USA-nak megfelelő infrastruktúrája sincs ahhoz, hogy az etanol széles körben elterjedjen.
A szállítás mellett a költségek is problémát jelentenek. Egyes szakértők szerint a gabona termelése és bioetanollá alakítása jóval több fosszilis energiát igényel, mint a normál etanol előállítása. Emellett az etanol kevesebb energiát tartalmaz, így az autóvezetőknek jóval gyakrabban kell tankolniuk.
Az etanol használata nem csökkentette a benzinárakat Amerikában (az USA-ban a benzinhez jelenleg tízszázaléknyi etanolt kevernek). Az etanol iránt tavasszal megnőtt kereslet miatt az árak felfelé mozogtak. A gazdaságosságot az is akadályozza, hogy miközben az amerikai állam támogatja a hazai etanoltermelést, az importra vámot vetett ki. Brazíliában ugyanis sokkal gazdaságosabban állítják elő a bioetanolt, de a gallononként 54 centes vám ezt ellenpontozza.
Forrás: index.hu http://index.hu/gazdasag/magyar/bioetanol060/
|