FFV Ipari elektronika, Automatizálás Kft. információs lapja
Tartalom
Menü
 
Hirdetések

Álláshírdetések
Cégek hirdetései
Egyéb hirdetések

 
Kapcsolat
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Fontos lehet...

Fontos linkek
Szakmai linkek
Szaklap linkek
Oktatás
Kiállítási naptár 2006
Külföldi kiállítások 2006
Rendezvények

 
Keresés...
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Referenciák

Centrál Mosodák Rt.
Dunacontrol Kft.
Elektromax Kft.
Elszöv Automatika Kft.
ESZAT Kft.
Fővárosi Vízművek Rt.
IMAG Ikarus Kft.
Mátrai Erőmű Rt.
MTD Elektro Kft.
Quint Service Kft.
VÁV Union Kft.

 
Könyvek a Libritől



 
Látogatások
 
Technika - Tudomány
Technika - Tudomány : A bioszesszel hajtott autóké a jövő?

A bioszesszel hajtott autóké a jövő?

  2006.05.29. 08:17

Az Európai Unió és Magyarország is a bioüzemanyag egyre nagyobb mértékű előállításával tenné rendbe mezőgazdaságát.

A bioetanol termelését itthon megtízszereznék, így akár sikeres exporttermékünkké válhatna. Amerikában ugyanakkor gyarapszik a szkeptikusok tábora, akik azt bizonygatják: túl nagyok az alternatív energiával kapcsolatos várakozások.

A bio-üzemanyagok fontosságáról eddig csak beszéltek Magyarországon, jövő év végére azonban két nagy bioetanol-üzem építése is befejeződik Magyarországon. 2008-ban már jelentős mennyiségű alternatív energiát állíthatunk elő.

Az Európai Unió 2010-re megújuló forrásokból szeretné előállítani teljes energiafogyasztásának
12 százalékát. A vízenergia mellett a biomasszára kíván építeni, ami hosszú távon a megújuló források
44 százalékát szolgáltathatja. A biomasszából előállított anyagok - a bioetanol és a biodízel - tüzelőberendezésekben és járművek üzemanyagaként is felhasználhatóak.

A bioüzemanyagok használata két célt is szolgálhat az EU-ban: mérsékelhetné az energiafüggést, és az agrárium támogatásának csökkentése estén alternatívát biztosíthatna a termelők számára - mondta az Indexnek Hibbeyné Joó Márta, a GKM osztályvezetője. (Beavatkozások nélkül a mai 50 százalékról
2010-re 70 százalékra növekedne az EU-ban az energiaimport.) A bioüzemanyagok használata elősegíti az üvegházhatású gázok kibocsátásának a kiotói jegyzőkönyvben vállalt 8 százalékos csökkentését is.

Egy 2003-as EU-irányelv szerint 2005-ben a teljes közlekedési célú üzemanyag-felhasználás két százalékának (ebből 1,4 százalék teljesült), 2010-ben 5,75 százalékának kell biológiai eredetűnek lennie.

Az unióban jelenleg nyolc tagállamban 27 jelentősebb bioetanol-gyártó üzem működik, 1,370 millió tonna kapacitással. Ebből Németország részesedése 610 kt/év, Franciaországé 469 kt/év, Spanyolországé
297 kt/év. Nagyobb gyártó kapacitás van még Lengyelországban, Magyarországon, Hollandiában és Litvániában. Az igények növekedése miatt minden ország bővítést tervez, a jelenleg ismert fejlesztési terv szerint 2387 kt/év kapacitásbővülés várható.

Kiemelt prioritás

Magyarországnak kedvezőek az adottságai, jelentős az agrárpotenciálja ahhoz, hogy megtermelje a bioüzemanyagok, főleg a bioetanol alapanyagát - derül ki Gőgös Zoltán kormánymegbízott "Javaslat a magyarországi biomotorhajtóanyag-ellőállítás fejlesztésére" című tanulmányából.

A jelenlegi etanolgyártó kapacitás tízszereséhez elegendő alapanyag is termelhető. Az uniós igények alapján a felvevőpiac biztosított, azaz a tényleges bioetanol-gyártási és -értékesítési volument kizárólag a termelés gazdaságossága, a hazai előállítás európai versenyképessége fogja meghatározni.
A tanulmány szerint évi 800 ezer tonna gyártó kapacitás elérése lehet a cél. Ez 720 ezer tonna új kapacitás létesítését jelenti.

A Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium szerint a bioetanolgyártás kapacitásai öt régióban építhetők ki: Dél-Dunántúlon 300, Észak-Alföldön 300, Dél-Alföldön 400, Közép-Dunántúlon 200, Nyugat-Duntántúlon 100 ezer tonnát állíthatnak elő évente. A biodízel előállítására két régióban célszerű jelentős kapacitásokat kiépíteni: Észak-Magyarországon 160, Nyugat-Dunántúlon 90 ezer tonna termelhető évente.

Az idén március-áprilisban két nagy üzem építését jelentették be: az osztrák-magyar vegyes vállalatként működő Duna Fejlesztési Kft. Csurgón 55 millió euróból 80 ezer tonna kapacitású bioetanol-biogáz üzemet épít. A vállalkozásnak évi 300 ezer tonna alapanyagra (kukoricára) lesz szüksége, amelyet a térség mezőgazdasági üzemeitől kívánnak beszerezni. Az ország legnagyobb búza alapú bioetanol-üzemét
64 milliárd forintból Hajdúsámsonban építik.

A Magyarországon megtermelt évi 15 millió tonna gabonából egymillió tonna búzát dolgoznak majd fel Hajdúsámsonban. A beruházást a többségi svájci tulajdonban, illetve magyar vállalkozói tulajdonban lévő Biotech Energy Kft. valósítja meg amerikai finanszírozással, német technológiával. Az évente feldogozott
1 millió tonna búzából 370 ezer tonna bioetanolt és ugyanennyi állati biotakarmányt, illetve -trágyát állítanak elő.

Sokat tudnánk exportálni

Számítások szerint akár évi 1700 ezer tonna bioetanolt is tudnánk exportálni, a szállítási költségek azonban határokat szabnak az célterületeknek. Minden bizonnyal csak a környező országok jöhetnek szóba. Ausztria már jelezte, hogy tőlünk vásárolna alapanyagot és bioetanolt is - mondta az Indexnek Hibbeyné Joó Márta. Szerinte Csehországban többlet van, így kiesik a potenciális felvevőpiacból.
Az osztályvezető úgy látja, jelenleg viszonylag drága a bioetanol előállítása, de ahogy beindul a technikai fejlesztés és a tömeges termelés, egyre olcsóbbá válik.

Amerikai szkeptikusok

A bioetanol a magas olajárak mellett egyre fontosabb szerepet tölt be az amerikai üzemanyag-kínálatban. George W. Bush és kongresszusi tagok is támogatják a bioüzemanyag használatát - írta nemrégiben a Business Week. Tavasszal Texasban és az USA északkeleti részén több finomító etanolra cserélte a gázolaj egyik, ivóvizet szennyező oxidáló adalékanyagát.

Egy 2005-ös törvényjavaslat szerint az USA etanoltermelését 2012-re 7,5 milliárd gallonra kellene emelni a 2005-ös 4 milliárdról. A duplázás első ránézésre nagy lépésnek tűnik, de a Business Week megjegyzi, hogy benzinből 140 milliárd gallont használnak el az amerikaiak évente.

Az etanolszkeptikusok szerint az alternatíva ellen szól, hogy nem szállítható csővezetékben, mint a kőolaj, mert felszívja a vizet és a szennyeződéseket. A többi szállítási forma - a vasúti, közúti vagy vízi - jóval költségesebb és bonyolultabb. Néhány szakértő szerint az USA-nak megfelelő infrastruktúrája sincs ahhoz, hogy az etanol széles körben elterjedjen.

A szállítás mellett a költségek is problémát jelentenek. Egyes szakértők szerint a gabona termelése és bioetanollá alakítása jóval több fosszilis energiát igényel, mint a normál etanol előállítása.
Emellett az etanol kevesebb energiát tartalmaz, így az autóvezetőknek jóval gyakrabban kell tankolniuk.

Az etanol használata nem csökkentette a benzinárakat Amerikában (az USA-ban a benzinhez jelenleg tízszázaléknyi etanolt kevernek). Az etanol iránt tavasszal megnőtt kereslet miatt az árak felfelé mozogtak. A gazdaságosságot az is akadályozza, hogy miközben az amerikai állam támogatja a hazai etanoltermelést, az importra vámot vetett ki. Brazíliában ugyanis sokkal gazdaságosabban állítják elő a bioetanolt, de a gallononként 54 centes vám ezt ellenpontozza.





Forrás: index.hu
http://index.hu/gazdasag/magyar/bioetanol060/

 
Ön már látta?
Indulás: 2004-04-12
 
Információk

Partnereink:

Agricola információs lapja

Disznövények 

Vadászati Információs Portál





            


Hírek
Hírek külföldről
Technika - Tudomány
Mosoly oldal


 
A nap képe
 
Virtuális Kiállítás

 
Fórum




Belépés
Tudnivalók
Moderálási alapelvek

 
G-Mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
StatElit

 
Top 1000
 
Tartalom