FFV Ipari elektronika, Automatizálás Kft. információs lapja
Tartalom
Menü
 
Hirdetések

Álláshírdetések
Cégek hirdetései
Egyéb hirdetések

 
Kapcsolat
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Fontos lehet...

Fontos linkek
Szakmai linkek
Szaklap linkek
Oktatás
Kiállítási naptár 2006
Külföldi kiállítások 2006
Rendezvények

 
Keresés...
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Referenciák

Centrál Mosodák Rt.
Dunacontrol Kft.
Elektromax Kft.
Elszöv Automatika Kft.
ESZAT Kft.
Fővárosi Vízművek Rt.
IMAG Ikarus Kft.
Mátrai Erőmű Rt.
MTD Elektro Kft.
Quint Service Kft.
VÁV Union Kft.

 
Könyvek a Libritől



 
Látogatások
 
Technika - Tudomány
Technika - Tudomány : Vonatok méterekkel az ember feje felett

Vonatok méterekkel az ember feje felett

  2006.05.30. 05:11

Megkezdte működését Európa legnagyobb és legmodernebb vasúti csomópontja, a Berlini főpályaudvar.

A gigantikus acél-üveg építmény több mint 180 milliárd forintba került, naponta ezer távolsági, helyiérdekű és elővárosi vasút vonalát egyesíti, egy részük tizenöt méterrel a föld alatt fut be a csarnokba.
A nagyberuházásért nem mindenki lelkesedik: az építészeti csoda ugyan Berlin központjában, de egyelőre a semmi közepén áll.

Európa legmodernebb és legnagyobb vasúti csomópontját nyitották meg a hétvégén Berlinben.
Az új főpályaudvarra azért is szükség volt, hogy a Fal leomlása után Németország és Berlin vasúti közlekedését végre egységesítsék, s az észak-déli összeköttetéssel gyorsabbá tegyék.

Ezt a Berlin Hauptbahnhof szerkezete is szimbolizálja. A pályaudvar egyik különlegessége a sínek fölé boruló, egymást metsző két félhenger alakú hatalmas tetőszerkezet: a 160 méter hosszú kupola észak-dél irányba fedi a síneket, a 321 méteres kelet-nyugat irányba (utóbbit takarékossági okokból az eredeti tervekhez képest 100 méterrel rövidebbre építették).







Alagút a folyó alatt

Az öt szintes építmény legfelső emelete tíz méterrel magasabb a földszintnél, a legalsó 15 méterrel alatta van. Az üvegcsarnokban így a vonatok adott esetben az utazók feje felett vagy éppen lába alatt méterekkel érkeznek a peronokra.

A napi 300 ezer utasra tervezett pályaudvar a német főváros nyitottságát is szimbolizálja.
Az acél-üveg szerkezetet úgy alakították ki, hogy a természetes fény negyven méter mélyen hatoljon át az építményen, így a hatalmas csarnok legalsó szintjeit is megvilágítja. A csarnokban hetven üzlet kapott helyet, 54 mozgólépcső és 34 lift működik.

A Meinhard von Gerkan és Jürgen Hillmer által tervezett pályaudvar mind a négy égtájból fogadni tudja a beérkező szerelvényeket. A közlekedési csomópontba a jövőben ezer vonat indul és érkezik majd naponta, 90 másodperces váltásokkal.

Itt fut össze 164 távolsági járat, 314 helyiérdekű vasút és 600 elővárosi vonat (S-Bahn) útvonala.
A jobb összeköttetések miatt számos vonal menetideje lerövidül, Lipcsébe például 40 perccel hamarabb lehet odaérni.

Az észak-déli összeköttetéshez egy 3,6 kilométer hosszú alagutat építettek ki, amely a Spree folyó, a kormányzati negyed, a Potsdamer Platz, és a Landwehr-csatorna alatt húzódik. Az eddig rendkívül forgalmas kelet-nyugati vonalat tehermentesítő alagútnak négy járata van: egy a távolsági, egy a helyiérdekű vasútnak, egy a metrónak, egy pedig az autóknak.

A kupolára döntött irodaházak

A pályaudvar megnyitását eredetileg 2000-re tervezték, de az átadást többször el kellett halasztani.
Az 1998-ban megkezdett építkezés becslések szerint 700 millió euróba (kb 182 milliárd forint) került.
A beruházáshoz 85 ezer tonna acélt és félmillió köbméter betont használtak fel, utóbbiból 65 kilométer autópályát lehetne építeni.

Az építkezés mérnöki és technikai csodája volt annak a két 46 méter magas irodaépületnek a kialakítása, amelyek hídszerűen a már megépített kelet-nyugati irányú üvegkupola fölött állnak. Az irodaházak 7-10. emeletét jelentő fémszerkezetet függőlegesen építették meg, majd egy speciális eljárással két irányból az üvegkupola fölé döntötték. Erről bővebben videó itt >>>

A foci vb-re érkezőknek a nagyszerű épület megcsodálása után bizonyára csalódást okoz majd, hogy az új pályaudvarról kilépve nem a város forgatagában találják magukat. Sőt. Bár a Hauptbahnhof Berlin közepén, a kancellária, a Bundestag és a kormányzati negyed szomszédságában van, s a tömegközlekedési kapcsolatai jók, sokak szerint valójában a semmi közepére épült.

Nem véletlen, hogy a vasút egyelőre nem talált bérlőt az új pályaudvar egyik hatalmas irodaházához.
A pályaudvarhoz később még egy rövid metro és egy S-Bahn vonalat csatlakoztatnak.

Demonstráció a Zoo-ért

A nyugat-berliniek egy része különösen nem lelkesedik a nagyberuházásért. A távolsági vonatok ugyanis ezentúl már nem állnak meg a Nyugat-Berlin központjának számító állatkerti (Zoologischer Garten) pályaudvaron.

Ha tehát valaki Nyugat-Berlinből Hamburgba vagy Frankfurtba szeretne vonatozni, előbb S-Bahnnal el kell vergődni a város vérkeringéséből egyelőre eléggé kívül eső főpályaudvarra. A Zoo hívei május 30-ára demonstrációt is hirdettek, hogy visszakapják megállójukat.

Az új Hauptbahnhofnak azonban a taxisok biztos örülnek. Ahogy egyikük egy német lapnak tenyerét dörzsölve elmondta: jóval többet fognak ezután keresni, ha valakit a főpályaudvarról majd Nyugat-Berlinbe kell fuvarozni.







Forrás: index.hu
http://index.hu/politika/kulfold/hauptb5145/

 
Ön már látta?
Indulás: 2004-04-12
 
Információk

Partnereink:

Agricola információs lapja

Disznövények 

Vadászati Információs Portál





            


Hírek
Hírek külföldről
Technika - Tudomány
Mosoly oldal


 
A nap képe
 
Virtuális Kiállítás

 
Fórum




Belépés
Tudnivalók
Moderálási alapelvek

 
G-Mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
StatElit

 
Top 1000
 
Tartalom