A hibrid autó ma még luxus
2006.06.25. 09:07
Ma már léteznek olyan kocsik, melyeket gáz, etanol, elektromos áram hajt, ám ezekről hazánkban inkább mint kurióziumról esik szó.
Skandináviában és Kaliforniában nem feltétlenül műszaki csodaként tekintenek az alternatív üzemanyaggal működő autókra, ott néhányan már közlekedési eszközként használják őket.
Bazsó Gábor a Totalcar egyik vezetője, és mint ilyen, szenvedélyesen szereti az autókat. A napjainkban anyagi okokból egyre divatosabb alternatív műszaki megoldásokról is sokat tud. A hibrid autó, azt jelenti, hogy a benzin mellett más üzemanyagot is felhasználnak a járművek, leggyakrabban elektromos energiát, amit egyébként az autó maga termel meg, a veszendőbe menő mozgási energiát, ami fékezéskor keletkezik, árammá alakítja.
Több kísérlet irányult arra is, hogy valamilyen akkumulátort alkalmazzanak, melyet időnként fel kell tölteni, de ez az ötlet megbukott az autósok lustaságán, udvariasabban szólva a felhasználói szokások nem alkalmazkodtak ehhez, végül a gyártóknak egyszerűbbnek tűnt a technológia megváltoztatása. Ami nem mellesleg jóval ötletesebb és energiatakarékosabb is. Ennek ellenére továbbra is folynak kísérletek a szél- vagy vízi energia szállíthatóvá tétele érdekében.
Svédországban ma már nem adnak engedélyt annak a benzinkútnak, amelynél nem lehet etanolt tankolni, ami természetesen erőteljes környezettudatos állami magatartásról tesz tanúbizonyságot, ám ma még az etanolt fogyasztó kocsi tulajdonosa kénytelen az országon belül maradni. Skandinávia pillanatnyilag kísérleti terepnek tekinthető, az emberek szívesen áldoznak a környezetvédelemre, kell is, mert a hibrid autók ára a csillagokat verdesi, de van is miből.
A világ szakemberei pedig érdeklődéssel figyelik a most kialakuló gyakorlatot. Az egész világ tekintetében az várható, hogy az olajmezők kimerülésével egyre drágább lesz a benzin, és szép fokozatosan lépnek majd be az egyéb, ma még különlegesnek számító megoldások, melyek a tömeghasználattal egyidejűleg valószínűleg olcsóbbá is válnak. Pillanatnyilag az a legvalószínűbb, hogy azok a megoldások kerülnek előtérbe, melyek nem igénylik a teljes autós infrastruktúra megváltoztatását, ilyen a hibrid autó és a bio üzemanyagok.
Ez utóbbi hátránya, hogy energiaigényes az előállítása és a kibocsátott gázok nem sokkal kevésbé szennyezők, mint a dízel üzemanyagé. Valami probléma mindennel van, a hidrogén például nem bírja jól a hideget és nehéz szállítani, bár környezetvédelmi szempontból a legmegfelelőbb.
Az biztos, hogy Magyarország a környezetvédelmi intézkedéseket, adókedvezményeket tekintve hátul kullog a világ országainak sorában, bár az unió a hazai törvénykezést is némi cselekvésre buzdította. Jövő júliustól literenként 8 forinttal több adó terhelné azt az üzemanyagot, amely nem tartalmaz legalább 4,4 százalékban bioetanolt. Még korábban kapna adókedvezményt az E85 nevű üzemanyag, az ami 85 százalékban bioetanolból, 15%-ban benzinből áll.
A jelek szerint tehát haladnánk a korral, támogatná az állam az alternatív üzemanyagokat, ugyancsak jó hír, hogy – mint a Magyar Hírlap írja – 100 milliárd forint értékű 4 bioetanol üzemet épít egy svéd hátterű cég Magyarországon. 2008. második felében kezdődhetnek a gyártás, aminek csak egy apró baja van, hogy a terméket külföldön értékesítenék. Más kérdés, ki tudná itthon megvenni, mivel nálunk nagyítóval kell keresni a hibrid autókat, amelyek nem, vagy nem csak benzinnel, gázolajjal mennek.
Forrás: Magyar Rádió Online http://www.radio.hu/index.php?cikk_id=186835
|