Hírek : Bióban utazik a Mol |
Bióban utazik a Mol
2006.06.29. 07:26
A Mol Nyrt. napokon belül aláírja hét vállalkozással azokat a szerződéseket, amelyek keretében 2008-tól évi 220 ezer tonna biodízel üzemanyagot szállítanak a cégek. A biokomponensekkel kevert üzemanyagok nem lesznek drágábbak a hagyományosnál.
Egy uniós direktíva szerint 2010-ig valamennyi tagországban biztosítani kell, hogy a forgalmazott üzemanyagok 5,75 százalékban biokomponenst tartalmazzanak – hangzott el a Mol sajtóbeszélgetésén. Úgy tűnik, a magyar társaság hamarabb, akár már 2008-tól teljesíteni fogja az EU előírását. Thernesz Artúr fejlesztési igazgató elmondta, a bioüzemanyagok térnyerésével csökkenthető a szén-dioxid-kibocsátás, nőhet az ellátás biztonsága, felvevőpiacot biztosítanak a mezőgazdaságnak, s nem utolsósorban új iparág jön létre új munkahelyek teremtésével.
A bioüzemanyagok elterjedésének ugyanakkor korlátai is vannak, mivel nem minden motortípushoz alkalmazhatók, a keverés arányát is viszonylag alacsony szinten kell tartani, s nem utolsósorban az is lényeges tényező, hogy jelenleg a bioadalékok előállítása legalább 20 százalékkal drágább, mint a fosziliseké.
Míg a motorbenzin és a gázolaj tonnája 700 euró alatt volt például áprilisban, addig a bio-etanol és a biodízel ára inkább a 900 eurós árhoz közelített. Egy tonna kukoricából egyébként 300 liter alkohol nyerhető, egy tonna repcemagból pedig 450 liter biodízel üzemanyag. Jelentős ugyanakkor a technológiai különbség, az alkohol-előállításnak magas a beruházási, viszont alacsony az alapanyagköltsége, míg a biodízelnél épp fordítva.
Nem menti meg a kukoricatermelőket
Varró László, a Mol vezető közgazdásza ugyanakkor hangsúlyozta, az energetikai társaság nem kíván beszállni a bioüzemanyagok gyártásába, mint vevő jelenik meg a piacon. Arra a kérdésre, hogy a magyar gabonafelesleg leapasztásában milyen szerepet játszanának, azt válaszolta, hogy a Mol kizárólag a piac igényei, illetve a társaság minél nagyobb eredménye alapján alakítja stratégiáját.
A kérdés azért volt egyébként jogos, mert Magyarországon jelenleg 5 millió tonna kukoricafelesleg van, ami év végére további 3 millió tonnával nőhet majd. A gabonaszövetségnél korábban úgy nyilatkoztak lapunknak, hogy reményeik szerint a felesleg egy részének „eltüntetésében” segíteni fog a bioüzemanyag-gyártás.
A Mol tervei szerint jövő év júniusában kezdi forgalmazni a legalább 4,4 százalék adalékot tartalmazó biomotorbenzint, 2008 januárjától pedig a biodízelt. A két új üzemanyag az ígéret szerint nem lesz drágább a hagyományosnál, amit úgy tudnak megoldani, hogy a környezetbarátabb termékek jövedéki adója mérsékeltebb a hagyományosénál.
Forrás: fn.hu http://www.fn.hu/index.php?id=5&cid=137415
|