Növekvő árbevétel, csökkenő nyereség a Michelin-csoportnál
2006.08.02. 09:42
A franciaországi székhelyű, főként gumiabroncsokat gyártó Michelin-csoport az idei első félévben ugyan növelte árbevételét, de közben nyeresége csökkent. A vállalat eredményességére a drasztikusan dráguló alapanyagár nyomta rá a bélyegét.
A konszolidált nettó árbevétel 8,023 milliárd euró lett 7,1 százalékos növekménnyel a tavalyi első félévhez képest, míg adózott eredménye 28,2 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz viszonyítva, és 276,9 millió eurót ért el. Üzleti eredménye 29,4 százalékos csökkenéssel 485,2 millió euró lett.
Az alapanyagköltség jelentős növekedése - a tavalyi első félévhez viszonyítva 21 százalék, ez 352 millió eurós többletköltséget jelent - rányomta bélyegét a Michelin üzleti teljesítményére. Mindenekelőtt a teherabroncs tevékenység szenvedte meg a természetes kaucsuk jelentős drágulását. A Michelin-csoport kitartott azon árpolitikája mellett, hogy az értékesítési árak emelésével kompenzálja a növekvő kiadásokat, de az áremelések nem tudták teljesen semlegesíteni a költségnövekedés kedvezőtlen hatását.
Michel Rollier ügyvezető igazgató szerint a két és fél éve folyamatosan növekedő alapanyagárak már több mint egymilliárd euróval növelték a Michelin költségeit, így elengedhetetlen a már megkezdett termelékenységjavító és költségcsökkentő programok gyorsítása.
Az első félévben megfigyelt irányzatok a második félévben várhatóan erősödnek: az észak-amerikai utánpótlási piacok nyomottak maradnak, míg Európában ugyanezek a piacok Kelet-Európa húzóerejének köszönhetően viszonylag egyenletes növekedést mutatnak.
A Michelin becslése szerint az alapanyagköltség növekedésének a csoport kiadásaira gyakorolt hatása a második félévben várhatóan még súlyosabb lesz és összességében 23% százalékra nő, mely 800 millió eurós többletköltséget jelent a 2006-os év egészét tekintve. Ezért a cég újabb áremeléseket jelentett be a második félévre.
Figyelembe véve a jelenlegi körülményeket, valamint a nyersanyag- és energiaköltség várható növekedését, a 2006-os év egészét tekintve a Michelin üzleti tevékenységének fedezete (profitrátája) a nem szokásos üzletmenethez tartozó tételek nélkül várhatóan megközelíti a 8 százalékot.
A Michelin-csoport 170 országban van jelen, 129 000 alkalmazottja van és 71 gyárat üzemeltet 19 országban. Éves szinten a csoport 197 millió abroncsot gyárt, valamint mintegy 20 millió utazási kiadványt (térképet, útikönyvet).
A Michelin Magyarországon jelenleg közel 2000 főt foglalkoztat. A Michelin Hungária Kft. személy- és kisteherabroncsok, teherabroncsok, mezőgazdasági és földmunkagép abroncsok kereskedelmét koordinálja a Magyarország-Csehország-Szlovákia-Szlovénia régióban.
Magyarországon a Michelin négy telephellyel rendelkezik. A budapesti telephelyen lévő üzemben teherabroncsokat gyártanak, Nyíregyházán mezőgazdasági abroncs és személygépkocsi-abroncsgyártás folyik. 2005 szeptemberében avatták fel ünnepélyes keretek között a nyíregyházi abroncsgyár új részlegét, amelyben nagy teljesítményű, magas sebességindexű személyabroncsokat gyártanak. A tuzséri Taurus Carbonpack Kft. alapanyag-beszerzéssel és értékesítéssel foglalkozik. A Michelin logisztikai központja Vácott található.
Forrás: eBróker.hu http://www.ebroker.hu/pls/ebrk/new_cikkek_html_p.startup?p_cikk_id=110347183
|