FFV Ipari elektronika, Automatizálás Kft. információs lapja
Tartalom
Menü
 
Hirdetések

Álláshírdetések
Cégek hirdetései
Egyéb hirdetések

 
Kapcsolat
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Fontos lehet...

Fontos linkek
Szakmai linkek
Szaklap linkek
Oktatás
Kiállítási naptár 2006
Külföldi kiállítások 2006
Rendezvények

 
Keresés...
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Referenciák

Centrál Mosodák Rt.
Dunacontrol Kft.
Elektromax Kft.
Elszöv Automatika Kft.
ESZAT Kft.
Fővárosi Vízművek Rt.
IMAG Ikarus Kft.
Mátrai Erőmű Rt.
MTD Elektro Kft.
Quint Service Kft.
VÁV Union Kft.

 
Könyvek a Libritől



 
Látogatások
 
Technika - Tudomány
Technika - Tudomány : Jöhet a vízhajtású autó

Jöhet a vízhajtású autó

  2006.08.11. 08:21

Amerikai és izraeli kutatók kísérletei azzal kecsegtetnek, hogy az évtized végére elkészülhet az abszolút környezetbarát, vízzel hajtott autó. Az egyik probléma, hogy a rendszer működéséhez szükséges bór nagyon drága.

Ha csupán az égési folyamatot nézzük, a hidrogén ideális üzemanyag, ugyanis elégetésekor csak víz keletkezik. A hirdogént viszont vízből csak nagyon energiaigényes elektrolízissel lehet kinyerni.

A gáz halmazállapotú vagy cseppfolyós hidrogén tárolásához pedig meglehetősen nagy tartályok kellenek, tehát üzemanyagnak nem éppen ideális.

A megoldás: víz és bór

A megoldást most a minnesotai egyetem és az izraeli Weizmann intézet kutatói kémiai reakciókban látják. Ők konkrétan vizet és bórt használnak. Az régóta ismert, hogy a nátrium és a kálium vízzel heves reakcióba lép, melynek során hirdogén szabadul fel.

A bór is hasonlóképpen, csak kevésbé hevesen reagál a vízzel és olyan ütemben szabadul fel a hidrogén, ami elegendő egy autó meghajtásához. Az elképzelés szerint por alakú bórra engednék rá a vizet, és ebből - néhány száz fokos hőmérsékleten - hidrogén és bór-oxid keletkezik.

Zárt rendszerben működhet

A reakció beindításához a vízgőzt több száz fokra kell melegíteni, viszont ha egyszer beindult, a folyamat annyi hőt termel, hogy önfenntartó marad. A felszabaduló hidrogén egy kis részét pedig el lehet tárolni a következő beindítás felfűtésére.

A kutatók számításai szerint 45 liter víz és 18 kilogramm bór öt kilogramm hidrogént szolgáltatna, aminek fűtőértéke negyven liter benzinnek felel meg.

A motorból a hidrogén elégése után keletkezett vizet pedig akár fel is lehet fogni, így gyakorlatilag zárt rendszerben működhetne a folyamat, csak az oxidálódott bórt kellene időnként cserélni.

Egy adag áráért 25 ezer liter benzint vehetünk

És itt van a gond, aminek megoldását a tudósok az évtized végére ígérik. A legolcsóbb tiszta bórnak is két dollár grammja, vagyis 18 kilogramm ára 36.000 dollár, azaz mai árfolyamon hét és fél millió forint.

Ennyi pénzért egy felső-középkategóriás autót vagy 25.000 liter benzint vehetünk. Az amerikai és izraeli tudósok most egy olyan, olcsó és környezetkímélő eljárást keresnek, amivel a bór-oxid visszaalakítható bórrá.

A New Scientist tudományos folyóirat szerint az első vízhajtású autó prototípusa 2009-re készül el.





Forrás: Infórádió.hu
http://inforadio.hu/hir/tudomany/hir-63520

 
Ön már látta?
Indulás: 2004-04-12
 
Információk

Partnereink:

Agricola információs lapja

Disznövények 

Vadászati Információs Portál





            


Hírek
Hírek külföldről
Technika - Tudomány
Mosoly oldal


 
A nap képe
 
Virtuális Kiállítás

 
Fórum




Belépés
Tudnivalók
Moderálási alapelvek

 
G-Mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
StatElit

 
Top 1000
 
Tartalom