Hírek : A Strabag elismeri, hogy műszakilag rossz az ajánlata |
A Strabag elismeri, hogy műszakilag rossz az ajánlata
2006.08.12. 10:44
Osztrák lapértesülés szerint változás állhat be az M7-es autópálya utolsó szakaszának építésére kiírt tender körül.
Az osztrák Wirtschaftsblatt című újságban a Strabag sajtószóvivője Christian Ebner elismeri, hogy ajánlatuk műszakilag nem megfelelő, ami mint ismeretes, a kiírás és a magyar közbeszerzési törvény szerint alkalmatlan, ezért az alacsonyabb ár ellenére nem értékelhető.
Mint a lap augusztus 4-i számában írják, Magyarországon az eddigi legnagyobb útépítési tenderben hirdetnek nemsokára nyertest: a 206 amerikai dollárra (vagyis 43,9 milliárd forint) becsült M7 autópálya utolsó szakaszának építése, amely autópálya Budapestet köti majd össze az Adriával. A három nagy osztrák útépítési vállalat, a Porr, a Strabag, a Bilfinger Berger AG, valamint a francia óriás, a Bouygues pályázott ezért a nagyon jól jövedelmező megbízásért. Mind a négy cég bekerült a kiírás utolsó fordulójába.
Az osztrák lap a Népszabadság cikkére hivatkozva azt állította, hogy már most, jóval a nyertes pályázat kihirdetését előtt tudható, a Porr és a Teerag Asdag AG közös konzorciuma kapja meg a 36 km szakaszra szóló megbízást.
Christian Ebner, a Strabag sajtószóvivője a következőképp nyilatkozott a WirtschaftsBlatt-nak: „Majd kiderül, hogy valóban a Porr nyeri-e meg a pályázatot. Mert véleményünk szerint nekünk is nagy esélyünk van arra, hogy megkapjuk a megbízást.”
Ebner a következőképpen indokolja bizakodását: „A Porr csupán a műszakilag legjobb ajánlatot nyújtotta be. Amely csak egyike a kiírásban elvárt kritériumoknak. És az nem biztos, hogy ezáltal a Porr-é lenne az összességében legjobb ajánlat.”
Ezen kívül a Strabag az elmúlt években az M7 nyolc egyenként kiírt szakaszából hármat mint a legjobb ajánlatot tevő pályázó megnyert és meg is épített. Így immáron 100 km-t építettünk az M7 autópályán. A harmadik szakaszt most fejeztük be. Nem utolsó sorban ezen referenciák alapján gondoljuk, hogy most is a legjobb ajánlatot tudjuk tenni.”
Mint a lap kitér rá, Horst Pöchacker, Porr főnök számára ez a presztizs-megbízás fontos stratégiai lépés lenne ahhoz, hogy a magyar piacon megvesse a lábát. Hiszen a Porr nem régóta tevékenykedik Magyarországon. A konszern eddig mindössze egy nagy volumenű megbízásnál bizonyult jobbnak a konkurens pályázó Strabaggal szemben.
A Strabag piacvezető Magyarországon. 2005-ben 38,4%-kal 938 millió euróra növelte bevételét. Idén ez várhatóan 840 millió euróra csökken. Fő tevékenységi köre az útépítés. Nagy megbízásaik közé tartoznak az M0, M5 és M7 autópályák egyes szakaszai.
A Porr három éve képviselteti magát erőteljesebben Magyarországon. Eddig csupán egy nagy megbízást nyert el (konzorciumban a Swietelsky-vel és a Bilfinger Bergerrel): a 482 millió euróra becsült útdíjas M6 autópálya építését. A projekt összegének kereken egyharmada esik a Porr-ra.
Mint ismert a napokban Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter visszaküldte a Nemzeti Autópálya Zrt.-nek az M7-es autópálya Balatonkeresztúr-Nagykanizsa közötti szakasza megépítésére kiírt tender nyertesére tett javaslatot. A miniszter egyben felkérte a cég vezetését, hogy független jogi és műszaki szakértő bevonásával vizsgálja meg újra a beadott pályázatokat és ennek megfelelően hozza meg felelős, végleges döntését.
Közbeszerzési szakértők szerint a tárgyalások megnyitása aggályos, sértené a közbeszerzési törvényt, mivel a tárgyalásokat ajánlatkérő már lezárta és a közbeszerzési törvény alapján ezzel beállt az ajánlati kötöttség, ezt követően az ajánlatok módosítására nincs lehetőség.
Kérdéses, adhat e más eredményt újabb szakértő bevonása annak fényében, hogy az NA Zrt., külső szakértők és a bírálóbizottság hosszú hónapok óta vizsgálják az ajánlatokat.
Az esetlegesen eltérő szakértői vélemény már a - befejezési határidőt veszélyeztető - eddig is több hónapra elnyúló procedúra az eddig munkát kérdőjelezi meg.
Ez is alapot adhat a kiválasztásra kerülő vállalkozónak a befejezési határidő módosítására és pótmunkák elszámolására.
A gazdasági tárca sikertörténete az autópályák építési költségeinek lefaragása, mely az M0 autópálya legutóbbi három tenderén már érzékelhető. Az M7 autópályánál már műszaki változtatások is történtek mely szintén némi árcsökkenést okozott, de az igazi árversenyt az újabb pályázók megjelenése jelentette, ennek ellenére előfordulhat, hogy kartel gyanújába keveredett pályázó nyerheti a következő építési feladatot is?
Politikai vagy szakmai döntés születik?
Eddigi szerződések az M7 autópálya építése kapcsán:
M7 Balatonszárszó-Ordacsehi Hídépítő Betonút 20 km 65 mrd 3,25 mrd/km
M7 Ordacsehi-Balatonkeresztúr Vegyépszer 26 km 62 mrd 2,38 mrd/km
M7 Nagykanizsa-Becsehely Betonút 17 km 36 mrd 2,11 mrd/km
M7 Zamárdi-Balatonszárszó Strabag-Hídépítő
Völgyhíddal 14 km 74 mrd 5,28 mrd/km
Völgyhíd nélkül 12 km 35 mrd 2,91 mrd/km
Jelenlegi pályázatok 35,5 km:
Betonút-Vegyépszer 35,5 km 41,400 mrd 1,16 mrd/km
Strabag-Hídépítő 35,5 km 41,740 mrd 1,17 mrd/km
Granit-Doprostav 35,5 km 41,741 mrd 1,17 mrd/km
Porr-Viadom-Terrag 35,5 km 43,871 mrd 1,23 mrd/km
Bilfinger-Swietelsky 35,5 km 45,698 mrd 1,28 mrd/km
Egút-Debmút 35,5 km 48,848 mrd 1,37 mrd/km
Forrás: Gondola.hu http://gondola.hu/cikk.php?szal=49646
|