Hírek : Csökkenő fordulatszámon |
Csökkenő fordulatszámon
2006.08.26. 07:47
Az új autó vásárlások eddigi fejlődése úgy tűnik, idén megtörik. Az első félévben még növekedést regisztráltak a gépkocsipiacon, de a hazai gazdaságot befolyásoló események ellenkező irányban hatnak.
- Az idei első félév új autó forgalma mintegy 3 százalékkal magasabb volt a tavalyinál, de ez az előny tiszavirág-életű - mondja dr. Győző Gábor, a Magyar Gépjármű Importőrök Egyesületének elnöke, s így folytatja: - A jelenlegi folyamatok alapján az év végéig 5-6 százalékos értékesítési lemaradás várható.
Mint elmondta, ebben nagy szerepe volt a választások utáni gazdasági megszorító csomagnak.
- Összetettek az okok. Az első félév minden hónapjában többet adtak el, mint tavaly, és telítődött a piac. Az első félévben sok volt az előrehozott vásárlás. Már a választások közeledtével elterjedt, hogy bármelyik párt nyer, kénytelen lesz megszorító intézkedéseket hozni.
Ez a várakozás kihatott a gépkocsi-kereskedelemre, az emberek igyekeztek egy várható drágulást megelőzni. A gépkocsipiac fontos tényezője lett az euró árfolyamnövekedése is. A 270 forintos, és néha efölötti árfolyamú euró az árpolitikájuk felülvizsgálatára kényszerítette a cégeket, mert az év elején még 250-260 forintos euróval kalkuláltak - mondja Győző Gábor.
Az üzemanyagköltségek növekedése a kis fogyasztású, kis kategóriás kocsik nagyobb forgalmára enged következtetni. Ezt a növekedést azonban, mint Győző Gábor megjegyezte, nem lehet érzékelni, ugyanis:
- Hosszú évek óta változatlan, és az első féléves eladások is azt mutatják, a hazai forgalom 90 százaléka kis kocsikból és az alsó-közép kategóriás autókból áll, 100 autóból 90 ebbe a két kategóriába sorolható nálunk hagyományosan. Nagyon nehezen, és viszonylag kismértékben növekszik a dízelüzemű kocsik eladása. Ebben még mindig messze vagyunk a nyugat-európai szinttől. Az összes hazai értékesítés 15 százaléka körül van a dízelek piaci részesedése - mondta az autóimportőrök szervezetének vezetője.
Az eladási ranglista első helyei stabilan változatlanok, a Suzuki nagyságrenddel tartja több mint 19 százalékos hazai piacvezető szerepét az első félévben értékesített18 717 autóval, utána az Opel 10 657-tel sorolt be a második helyre, majd a Ford és Skoda folytatja a sort. A Ford a tavalyihoz képest a legnagyobb arányban növelte eladásait. A Suzuki a tavalyi év hasonló időszakához viszonyítva, azaz önmagához képest adott el kevesebb autót belföldön. Piaci szakértők szerint ebben azonban annak is szerepe van, hogy a nyugat-európai piacon akkora a kereslet Swiftre és SX4-re, hogy nincs belőlük elég a magyar piacnak.
A hazai gépkocsiforgalomba kisszámú eladásaikkal gyakorlatilag nem szólnak bele a luxusmárkák, csupán kuriózumként jegyezhető meg, hogy 1-gyel csökkent a Ferrari értékesítése. Míg tavaly az első félévben 7-et, addig az idei első hat hónapban csak 6-ot vettek Magyarországon belőle. Az ismertebb prémium márkák közül az Audi vezet (857), követi a Mercedes (724), majd a BMW (697).
De visszatérve a földi valósághoz, több zalai gépkocsi-márkakereskedésnél is érdeklődtünk az eddigi és a várható értékesítéseik alakulása iránt. Jelzi a piac nyártól döcögését az is, hogy több cég illetékese jelezte, most nem szeretne részt venni a témában, és információkat adni az általa képviselt márka forgalmát illetően. Úgy vélték, a kereskedelmet befolyásoló gazdasági intézkedések, elsősorban a kormány takarékossági csomagja, az árfolyam, a 300 forint körüli üzemanyagár hatásainak még nem látják a végét.
Az idei első félévet azonban kivétel nélkül mindenki sikeresnek minősíti. A Blázi Autóház Kft. zalaegerszegi Fiat szalonjában Baranyai István szalonvezető elmondta, ebben szerepe van annak, hogy a modellpalettájuk összetétele széles körben érinti az ügyfeleiket, mindenki igényét ki tudják elégíteni, egy bizonyos kategóriáig. Mint mondta, a nagy kocsik kategóriájában nincsenek most jelen, de a kereslet elsősorban a Fiat erősségét, a kis- és középkategóriás autókat helyezi előtérbe.
- A tavalyi első félévhez képest idén nőttek az eredményeink, ebben szerepe van annak is, hogy az összes típusunkban elérhető a dízel multi-jet motorcsalád. Az 1300 köbcentis a legkisebb, ezt keresik legtöbben. A nagyobb űrtartalmú motorokat nem annyira keresik, mert a regisztrációs adó miatt kedvezőtlenebb helyzetbe kerültek a benzinesekhez képest - így Baranyai István.
Elmondta továbbá, hogy minimális árkorrekciókat hajtott végre a márka néhány típusán, részben a forint-euró árfolyam változása miatt, továbbá az ABS fékrendszer általánossá válása drágított meg néhány típust.
- Inkább a készpénzhiány miatt szenvedünk. Az emberek többsége devizahitelre vásárolt, amely most is kedvezőbb mint a forint alapú, de az emberek már félnek az árfolyamromlástól és inkább várakoznak. Amikor bejön egy család, és kiszámoljuk, hogyan jönne ki a havi törlesztés, sokan nem merik bevállalni, nem tudják, hogyan alakul a fizetésük, mert az új törvények szerint ugyanabból a bruttóból kevesebb fizetést fognak hazavinni az emberek - említette, s hogy már az elmúlt hónapban érződött az emiatti forgalomcsökkenés.
Baranyai István elmondta továbbá, hogy az egerszegi és környékbeli vállalkozások anyagi helyzetét, a beruházások visszafogását mutatja, hogy leálltak a kishaszongépjármű-vásárlásokkal.
- Csökkenő tendenciát mutat Zalaegerszegen is az autóeladás, és ez megjelenik mind a használt, mind pedig az új autók körében. A megvalósuló vásárlásokon belül viszont megnövekedett a készpénzes vevők száma - közölte érdeklődésünkre Kürti Erika, a Renault egerszegi szalonvezetője.
- Míg eddig a vásárlásoknak körülbelül a 2 százaléka volt készpénzes, addig mára 30-40 százalékra nőtt a készpénzes vevők száma, talán azért, mert félnek a deviza és a forint közötti árfolyamkülönbözettől. Viszont megjelentek olyan vásárlók is, akik azt mondták, inkább kiveszik a bankból a pénzüket, hiszen szeptembertől kamatadót kellene fizetniük. Így inkább kicserélik az autójukat újra.
Véleménye szerint az érdeklődés május óta tartó csökkenésének a piac telítődése az oka. Ebben szerepet játszik az autók értékcsökkenésének üteme és a hitelkonstrukciók hatása.
- Nagyon sokan belefutottak abba, hogy hitelre, nulla százalékos előleggel megvásárolták az autójukat. Most benn vannak egy olyan hitelkonstrukcióban, amiből nem tudnak kiszállni, mert a kétéves kocsijuk nem ér annyit, mint amennyi hiteltörlesztésük még fennmaradt.
- Májusig nem volt problémánk, viszont a megszorító intézkedések nyilvánosságra kerülése óta visszaesett az érdeklődés, a kis kocsik iránt is. A kis kategóriát vásárló réteget érinti elsősorban a munkahely megszűnése, az anyagi egzisztencia gyengülése - így Fatér Imre, Skoda márkakereskedő.
- Volt olyan ügyfelünk, aki kiszámolta, a havi 40 ezres törlesztést még kibírja a családi költségvetés. Mára azonban 48 ezerre nőtt a törlesztőrészlete, amit nem tud fizetni. Jobb esetben segítünk eladni a kocsiját, mert ha a bank foglalja le, azzal nagyon rosszul jár. Sajnos több esetben várható, hogy ősszel megindulnak a végrehajtások. Nyáron a végrehajtók is szabadságon voltak - mondta a cégvezető.
Forrás: Zalai Hírlap http://www.zalaihirlap.hu/gazdasag/20060825_csokkeno_fordulatszamon
|