FFV Ipari elektronika, Automatizálás Kft. információs lapja
Tartalom
Menü
 
Hirdetések

Álláshírdetések
Cégek hirdetései
Egyéb hirdetések

 
Kapcsolat
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Fontos lehet...

Fontos linkek
Szakmai linkek
Szaklap linkek
Oktatás
Kiállítási naptár 2006
Külföldi kiállítások 2006
Rendezvények

 
Keresés...
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Referenciák

Centrál Mosodák Rt.
Dunacontrol Kft.
Elektromax Kft.
Elszöv Automatika Kft.
ESZAT Kft.
Fővárosi Vízművek Rt.
IMAG Ikarus Kft.
Mátrai Erőmű Rt.
MTD Elektro Kft.
Quint Service Kft.
VÁV Union Kft.

 
Könyvek a Libritől



 
Látogatások
 
Hírek
Hírek : Erőltetett menet kell az árampiac liberalizációjához

Erőltetett menet kell az árampiac liberalizációjához

  2006.08.31. 08:44

Jövő év július 1-jétől az Európai Unió elvárásainak megfelelően az árampiacot 100 százalékban liberalizálni kell, addig azonban sok a tennivaló és jelentős átalakítást kell végrehajtani, hogy a lemaradást be lehessen hozni és valóban szabad legyen az energiavásárlás mindenkinek – véli Szaniszló Mihály, az Ipari Energiafogyasztók Fórumának (IEF) elnöke.

– Alig tíz hónap maradt az Európai Unió (EU) által kijelölt teljes energiapiaci liberalizációig, és még nagyon sok feladat elvégzése hátravan. Végül is miért van szükség minderre, milyen előnyei származnak majd a piacnyitásból a fogyasztóknak?

– A jelenlegi közüzemi, egy bizonyos szolgáltatóhoz kötött vásárlásával szemben a liberalizáció után a fogyasztó lényegében versenyt hirdet meg a kereskedők között, nevezetesen: kitől kaphat a legolcsóbban áramot. Ily módon ha megfelelő a rendszer és a működési modell, árcsökkenés érhető el a felhasználóknál.

A piac felszabadítására már voltak sikeres példák, hiszen ez a telefonszolgáltatás esetében
10-20 százalékos árcsökkenést eredményezett. Hozzáteszem: a magyar villamosenergia-liberalizáció
2003. január 1-jétől 2004. december 31-éig szintén sikertörténet volt.

Az éves villamos energia több mint 30 százalékát ugyanis a szabadpiacról vásárolták a feljogosított fogyasztók, 5–20 százalékos ármérséklődést „produkálva”, 2005 végétől azonban a rendszerhasználati díjak drasztikusan növekedtek, 2006-ban tovább emelkedtek, ráadásul az energia ára is jelentősen megugrott. Ma nincs kínálati piac, a fejlődés megállt.

– Az előző kérdés azon részére visszatérve, miszerint rengeteg feladatot kell még elvégezni, ön hogyan látja: milyen stádiumban van most a törvényi, jogszabályi előkészítés?

– Tíz hónapon belül közel 400 ezer nem lakossági fogyasztónak kötelezően a szabadpiacról kell, vagy inkább kellene vásárolnia. Ám ehhez nincsenek meg a feltételek, ezért körülbelül egyéves csúszás várható. Nincs a működés alapját megteremtő elfogadott árampiaci működési modell és nincs új törvény sem. Így jogosan merül fel a kérdés: mikor lesznek meg az új kapcsolódó jogszabályok, és lesz-e elég szabadpiaci energia valamennyi fogyasztónak.

Ezenkívül sorolhatnám még azokat a kérdéseket, amelyek bizonytalanná teszik a Brüsszel által elvárt időpontban a százszázalékos liberalizációt, pedig az 54/2003-as EU-irányelv 2007. július 1-jétől előírja az említett mértékű liberalizációt. Az EU jogi értelmezése szerint addigra a lakosságon kívül minden fogyasztónak a szabadpiacról kell biztosítani az ellátását, a lakosságnak pedig ennek a lehetőségét.

Kiemelném, hogy a verseny működéséhez megkülönböztetéstől mentes, átlátható és méltányos díjazású hálózati hozzáférésre van szükség. Ezeken kívül olyan fogyasztóvédelmi intézkedéseket is elengedhetetlennek tartok, amelyek azt biztosítják, hogy a fogyasztók átlátható információt kapjanak az érvényes árakról és tarifákról. A szerződési feltételeknek áttekinthetőknek és világosan érthetőknek kell lenniük, valamint garantálniuk kell, hogy a vásárlók külön díj megfizetése nélkül válthassanak szolgáltatót.

– Apropó, árak: az IEF-nek milyen problémái vannak az árakkal?

– A kezdeti folyamatok iránya megfordult: az árak növekedtek, ami az energiapiac keresleti piaccá alakulására és a rendszerhasználati díj inflációt jelentősen meghaladó növekedésére vezethető vissza. Az árak kiszámíthatatlanok a fogyasztók számára, nincs ellenőrizve a kereskedők árképzése, nem kérik számon a kereskedői kötelező nyilvános árinformációkat, nincs referenciaár, hiányzik a nyilvános piaci információ, a tőzsde. Az IEF 2005-ben kétszer tiltakozott a villamos energia rendszerhasználati díjának magas értéke miatt.

Idén január 1-jétől és augusztus 1-jétől a rendszerhasználati díjat tovább emelték, összesen
2 forint/kWh-val. A „szállítási költség” átlagosan már 12,30 forint/kWh-ba kerül a fogyasztóknak, ami közép- és kisfeszültségen csaknem megegyezik a „szabadpiaci” energiadíjjal. Megjegyzem: a rendszerhasználati díj jelenleg már csaknem kétszerese az Ausztriában érvényben lévőnek.

A díjnövekedés egyébként jobbára abból ered, hogy a kapcsolt és a megújuló erőművek energiatöbblet-költségét kötelezően a fogyasztók fizetik. Egyben biztos vagyok: több körülmény mellett az árak felülvizsgálatára van szükség ahhoz, hogy a fogyasztói árak ne növekedjenek az infláció feletti mértékben, sőt stagnálással, illetve csökkenéssel a fogyasztók a 2007. évi piacnyitás nyertesei legyenek.

A szabadpiacon 2006-ban az energia ára 10–12 forint/kWh között változik. A jövő évre adott jelenlegi árajánlatok jó részét jelentős áremelés jellemzi – 15–18 forint/kWh fölötti mértékű –, ami elfogadhatatlan. Éppen ezért az IEF tiltakozik a rendszerhasználat további indokolatlan árnövekedése ellen.

– Milyen javaslatai vannak?

– A Magyar Energia Hivatalnak és a Gazdasági Versenyhivatalnak felül kellene vizsgálnia a rendszerhasználati árakat, az energiaárakat és a 2007. évre vonatkozó árajánlatokat.

– Az ön véleménye szerint, ha marad a jelenlegi ütem, jövőre a fogyasztók hány százaléka léphet ki a szabadpiacra?

– A lakosság esetében jó ha egy százalék, míg az ipari (nem lakossági) fogyasztók esetében
70 százaléknak kellene lennie, de kérdés, hogyan. A rendszerhasználati díj ugyanis rendkívül magas.
A magas mérték lényegében a szabadpiacon lévő feljogosított fogyasztók megtakarítását megszüntette/megszünteti.

– A piac egy része ma is fel van szabadítva, annak a modellnek az elemei mennyiben használhatók?

– A Gazdasági Versenyhivatal ágazati vizsgálatának legfőbb megállapítása, hogy a piacnyitásra kialakított, jelenleg működő magyar, úgynevezett egyvásárlós – a közüzemi és a szabadpiaci szegmenst egymás mellé rendelő, kettős piaci – modell a hatásos verseny szempontjából zsákutca. Itt ugyanis hosszú távú szerződések szűkítik a mozgásteret, szűkösek és drágák a határkapacitások. Probléma az is, hogy az erőműveknek nincs elegendő szabad kapacitásuk és magasak a rendszerhasználati díjak.

– Összességében a jelenlegi helyzetet illetően nem túl derűlátó. Tételezzünk fel egy nagyon kedvezőtlen szcenáriót: ha nem indul el a rendszer, annak milyen következményei lehetnek Brüsszelben?

– Sok múlik azon, hogy a többi ország hogyan áll. A régebbi 15 tagország többségében jó pozícióban van a rendszer, az újonnan csatlakozott 10 esetében ez már nem mondható el. Utóbbiak között a közelmúltig az élen álltunk, ám az utóbbi időben romlott a helyzetünk. A kérdésre visszatérve: Magyarország nem kért derogációt, elvileg az EU szankcionálhat.



Forrás: Napi Online
http://www.napi.hu/default.ascCenter=article.asp&nID=305187&placein=hirlista

 
Ön már látta?
Indulás: 2004-04-12
 
Információk

Partnereink:

Agricola információs lapja

Disznövények 

Vadászati Információs Portál





            


Hírek
Hírek külföldről
Technika - Tudomány
Mosoly oldal


 
A nap képe
 
Virtuális Kiállítás

 
Fórum




Belépés
Tudnivalók
Moderálási alapelvek

 
G-Mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
StatElit

 
Top 1000
 
Tartalom