Hírek : Csúszik a legtöbb beruházás |
Csúszik a legtöbb beruházás
2006.09.01. 08:07
Módosítják a sztrádatörvényt – erősítették meg lapunk értesülését a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnál.
Érdeklődésünkre a kommunikációs főosztálytól azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a jogszabály aktualizálása mindenképpen időszerűvé vált, hiszen csak 2007-ig tartalmazza a projekteket, a GKM pedig szeretné egy további, 2010-ig terjedő tervezési időszakra ezt kiterjeszteni.
Részleteket azonban nem árultak el, csupán annyit, hogy az autópálya-törvény módosítására a parlamenti ülésszaktól függően kerülhet sor, a szaktárca szerint reálisan talán december elején, de emlékeztetnek arra, hogy ez már 2003-ban is elég hosszú időt vett igénybe. Mindent megtesznek azért, hogy a törvény szellemében járjanak el, de kivételes esetekben előfordulhat, hogy fizikai lehetetlenség megfelelni – fogalmaztak.
Ez pedig több, most futó projektnél is megtörtént – tudtuk meg más forrásból –, azaz csúsznak beruházások a sztrádatörvényben meghatározott átadáshoz képest. Ezek miatt is változtatásra szorul a jogszabály. Eddig egy szerződést módosítottak – válaszolta kérdésünkre Béni Gyöngyi, a Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. szóvivője. Az M7-es Zamárdi–Balatonszárszó közötti szakasz átadása a köröshegyi völgyhíd áttervezése (ezt statikai problémák tették szükségessé) miatt ez év nyaráról 2007. augusztus 12-re változott.
Az M8-as dunaújvárosi Duna-hídjának (az 51-es főúttal és a Dunavecse–Apostag elkerülő úttal) elkészülte 2006. november 30-ról várhatóan 2007 nyarára módosul (ezt még nem hagyták jóvá). Az utóbbi késés oka az árvíz, illetve a nem megfelelő vízállás.
Több más projekt is csúszik, ezeknek határidő-módosításáról még egyeztetnek a kivitelezőkkel. Így az M6-os Érd–M0-s közötti szakaszáról, ahol főként területátadási problémák okozzák a halasztást. A városi, beépített területen haladó beruházásnál a nagy értékű ingatlanok kisajátítása, valamint a közművek kiváltása a tervezettnél lényegesen hosszabb időt vett igénybe.
Egyeztetnek az M3-as Görbeháza–Nyíregyháza közötti szakaszának szerződésmódosításáról is, a projekt átadásának határideje a jogszabály szerint ez év decembere, de ezt is területszerzési problémák hátráltatják, az M0-s északi hídjának jövő év végi átadását pedig az idei tavaszi árvíz késlelteti. Ezekről a szerződésekről is tartanak még a megbeszélések. Késést jelzett az M7-es Nagykanizsa–Becsehely közötti szakaszának építője is, így az sem készül el az idén decemberre. Ezekről a szerződésekről is tartanak még az egyeztetések.
Időben átadják viszont az M35-ös gyorsforgalmi út Görbeháza–Debrecen közötti szakaszát, a szerződés szerinti határidő ez év december 10-e.
Béni Gyöngyi elmondta, hogy a megrendelő és a kivitelező közötti szerződések tartalmazzák a módosítás lehetőségét. Az NA Zrt. indokként csak az érdekkörébe tartozó okokat (például területszerzés) fogadja el – ezt az árban is érvényesítik a felek –, a vis maiort (árvíz, időjárás) azonban nem, ilyenkor az áthúzódó munkáknál csak a KSH-indexet veszik figyelembe. A módosítást hosszas procedúra előzi meg, és csak a társaság igazgatóságának áldásával lehetséges.
Forrás: Világgazdaság Online http://vg.hu/index.php?apps=cikk&cikk=139107&fr=hs
|