Még várni kell az etanolos fővárosi buszokra
2006.09.10. 08:38
Budapesten még bizonyosan időbe telik a teljes egészében etanollal üzemelő Scania Omnilink városi autóbusz megjelenése, de néhány vidéki nagyvárosban a közeljövőben tesztelik azokat, tudta meg az mfor.hu a vállalat péntek délelőtti sajtótájékoztatóján.
Magyarországra érkezett a Svédországban immár 15 éve üzemelő Scania etanol-üzemű autóbusza, hogy testközelből is megismerkedhessen a szakma a károsanyag-kibocsátásnak hadat üzenő modellel. Az 1980-as évek közepén a svéd cég a stockholmi tömegközlekedési vállalattal (SL) együttműködve kezdte el kifejleszteni a városi autóbuszoknál az etanol üzemű dízel motorokat.
A gyártás 1989-es kezdete óta mintegy 600 etanol üzemű autóbuszt szállított le, nagy részüket svédországi városok közlekedési vállalatainak, de az utóbbi években a világ más részein - Olasz-, Spanyol- és Lengyelországban - is egyre komolyabban érdeklődnek a környezetbarát autóbuszok iránt. Napjainkra a svéd főváros központjában üzemelő autóbuszok mindegyike alternatív üzemanyagot használ, így nagymértékben csökkent a környezeti terhelés és a légszennyezettség.
Hazánkban Kaposváron, Szegeden és Miskolcon is érdeklődnek a modell iránt, mesélte lapunknak Héjj Demeter, a Scania Hungária Kft. autóbusz üzletág-vezetője, a főváros azonban még egy korábbi dízel motort sem próbált ki arra hivatkozva, hogy nem lett volna etikus a többi autóbuszgyártóval szemben. A svéd vállalat ennek ellenére nem adta fel a próbálkozást, Héjj szerint a bioüzemanyagok elterjedését ösztönző állami szerepvállalás sokat lendítene a jelenlegi helyzeten.
Az államon nem múlik
Az állam szerepét hangsúlyozta a sajtótájékoztató bevezetőjében a svéd nagykövet, Bengt Lundborg is. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium osztályvezetője, Hibeiné Joó Márta elmondta, a harmadik jövedéki adó módosítás van folyamatban, hogy elősegítsék a bioüzemanyagok további terjedését, s teljesítsék a 2010-re kitűzött uniós célokat. Szeptember elseje óta az E85 szabványosnak számít, s a buszspecifikus E95 szabványosítását is el szeretnék érni, amennyiben jelentős igény mutatkozik az üzemanyag iránt. A szakértő elmondta, a szándék megvan az állam részéről, s elvi akadálya nincs a bioetanolos járművek és az üzemanyag terjedésének, az ügyintézés azonban nem gyors.
A skandináv országban nemcsak a buszok, de a személyautók terén is megtörténtek az első fejlesztések. A Saab 9-5 BioPower bevezetése sikeres, a bevezetés óta Svédországban eladott modellek 80 százaléka BioPower üzemű. Nem is csoda a zöld üzemanyaggal működő járművek iránti növekvő kereslet, az ország 2020-ra kőolajtól független országgá szeretne válni.
Forrás: mfor.hu http://www.mfor.hu/cikk.php?article=29776&pat=6
|