FFV Ipari elektronika, Automatizálás Kft. információs lapja
Tartalom
Menü
 
Hirdetések

Álláshírdetések
Cégek hirdetései
Egyéb hirdetések

 
Kapcsolat
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Fontos lehet...

Fontos linkek
Szakmai linkek
Szaklap linkek
Oktatás
Kiállítási naptár 2006
Külföldi kiállítások 2006
Rendezvények

 
Keresés...
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Referenciák

Centrál Mosodák Rt.
Dunacontrol Kft.
Elektromax Kft.
Elszöv Automatika Kft.
ESZAT Kft.
Fővárosi Vízművek Rt.
IMAG Ikarus Kft.
Mátrai Erőmű Rt.
MTD Elektro Kft.
Quint Service Kft.
VÁV Union Kft.

 
Könyvek a Libritől



 
Látogatások
 
Technika - Tudomány
Technika - Tudomány : Húsz éven belül elkészülhetne az űrfelvonó

Húsz éven belül elkészülhetne az űrfelvonó

  2006.09.24. 09:36

A technológiai fejlődés úgy tűnik megállíthatatlan, ami jó hír az űrfelvonó támogatói számára, csupán egy dolog hiányzik. Talán nem nehéz kitalálni mi is az, természetesen a pénz, tudta meg a CNN.

Az űrfelvonó koncepciója először az 1960-as években egy orosz mérnök, Jurij Arcsutanov révén került a köztudatba, a legtöbben azonban Arthur C. Clarke sci-fi regényéből ismerik. Fizikáját tekintve életképes, és ha a finanszírozása is megoldott lesz, akkor a fantasztikumból lassan a megvalósíthatóság mezsgyéjére lép az űrfelvonó. A fejlesztésért felelős NASA részleg, a Fejlett Koncepciók Intézete szerint ha az anyagiak is rendeződnek, akkor 20 év múlva már akár használhatnánk is.

Az alapötlet szerint a felvonó egy bázisból, egy irdatlan hosszúságú kábelből és egy geostacionárius pályán elhelyezett ellensúlyból tevődik össze. A természeti megpróbáltatások minimalizálása miatt az egyenlítőnél elhelyezett alap és az ellensúly közé kifeszített kötélen jutnának fel a műholdak, az ellátmányok és az űrhajósok egy felvonó segítségével.

A fő nehézséget eddig a kábel megalkotása jelentette, hiszen jókora kihívást jelent egy több mint 100 000 kilométer hosszú szálhoz olyan anyagot találni, ami elég erős és könnyű is a fent felvázolt feladat megoldásához.

Az űrfelvonó szakértője, Dr. Bradley Edwards, aki a Spaceward Foundation megbízásából már terveket is készített, úgy véli, hogy az oly sokat emlegetett szén nanocsövekben, illetve azok folyamatos fejlődésében rejlik a projekt kulcsa. Edwards szerint szinte karnyújtásnyira vagyunk a megvalósítástól.
A nanotechnika elérte a kellő fejlettségi szintet és lassan az égbe nyúló kábel hatalmas anyagmennyiségének előállításához is meglesz a technikai háttér, nyilatkozott a CNN-nek.





Edwards elképzelésében egy papírvékony, grafitból készült nanocső szálakból felépülő szalag szerepel, melynek szélessége 1 méter. Az ebből készülő kábel áttetsző lesz és nagyjából egy ceruza vastagságával fog vetekedni, mégis elképesztően erős és könnyű lesz. A jelenlegi szén nanocső technikával a fémvezetékeknél hússzor nagyobb szakítószilárdságot érnének el, ez a teljesítmény azonban az idő előrehaladtával fokozódni fog.

Az első szálat egy műhold vinné fel, melyhez újabb szálakat adnának már a kábel kezdeményen felmászó egységek alkalmazásával, egészen addig, míg el nem érik a kívánt vastagságot. A kábelt súlyának mozgása tartaná feszesen.

Edwards jelenleg az Xtech céggel közösen az anyag tökéletesítésén dolgozik, míg a többi szükséges technológia már, ha nem is a lehető legoptimálisabb formában, de készen áll. Ilyen a felvonó elektromos motorját nappanelek közreműködésével meghajtó energiaforrás, ami némi módosítással akár a Boeing által gyártott nagy erejű lézer is lehetne.

Edwards szerint ha sikerülne a felvonóval óránkénti 200 kilométeres sebességet elérni, akkor már a rakéták alternatívájaként lehetne rá tekinteni. A prototípus elkészítésére a NASA versenyt írt ki, melynek fődíja 400 000 dollár és ha minden jól megy, az idei, októberben megrendezésre kerülő X-díj Kupán be is mutatkoznak a kezdeti változatok.

Az űrfelvonó elsősorban a költségek csökkentésében játszana szerepet, a rakéták ugyanis hihetetlen pénzösszegeket emésztenek fel. A költségcsökkenés még több ország előtt nyithatná meg az utat a világűr felé, a cégek többet fordíthatnának űreszközeik fejlesztésére, nem kellene annyit gyűjtögetniük a feljuttatás költségeire.

Az űrfelvonó a becslések szerint 100 dollárból juttatna fel egy kilogramm terhet, az űrsiklónál ez a tétel valahol 10 000 és 40 000 dollár körül mozog. Az űrturisták számára is kellemesebb élmény lenne az űrfelvonó mint a rakéta hajtású gépekben elszenvedendő G-erők és rázkódás, persze korántsem olyan izgalmas, és némileg lassabb is. Az alacsony földkörüli pályát körülbelül 3 óra alatt érnék el.

A NASA három éve finanszírozza Edwards munkáját, az űrállomás építése és az új Hold-expedíciós tervek azonban elvitték a pénzt a tudóstól. Jelenleg leginkább morálisan támogatják őt és tervezetét, pedig az űrügynökség évi 16 milliárdos költségvetéséből futhatná, különös tekintettel arra, hogy egy űrsikló küldetés maga felemészt közel 500 milliót, míg az űrfelvonó célja pontosan az ilyen jellegű szállítmányok célba juttatása lenne.






Forrás: sg.hu
http://www.sg.hu/cikkek/47310

 
Ön már látta?
Indulás: 2004-04-12
 
Információk

Partnereink:

Agricola információs lapja

Disznövények 

Vadászati Információs Portál





            


Hírek
Hírek külföldről
Technika - Tudomány
Mosoly oldal


 
A nap képe
 
Virtuális Kiállítás

 
Fórum




Belépés
Tudnivalók
Moderálási alapelvek

 
G-Mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
StatElit

 
Top 1000
 
Tartalom