Még várni kell a zöld kutakra a hazai autósoknak
2006.10.08. 09:17
Hazánkban még nem megoldott a bioetanol tankolás, pedig zöld járműhöz akár már holnap is hozzájuthatunk. A kutat legkésőbb januárra ígérik, addig be kell érnünk a szennyezéssel, tudta meg az mfor.hu.
Nem sokat tehet még a környezet védelmében az az autós, aki úgy dönt, holnaptól lecseréli járgányát egy bioetanollal működő típusra. Az egyetlen vállalat, amely jelenleg hazánkban ilyen személygépkocsit árusít, a Saabot forgalmazó Polar Mobil Kft. "Akár azonnal is vásárolhat E85-tel is üzemelő BioPower modellt, amennyiben a készleten lévő jármű megfelel az igényeinek" - fogalmazott kérdésünkre Szombati Tamás, a kft. munkatársa.
Ha speciális kívánságaink vannak, akkor sem kell többet várni az autóra, mint bármely más típus esetén. A zöld üzemanyag beszerzése viszont fejfájást okozhat. A szakember ugyan hallott arról, hogy október elsejétől működik egy üzemanyagkút, ahol bioetanolt lehet tankolni, azt viszont már nem tudta megmondani, az hol található a fővárosban.
Van is kút, nincs is kút
Némi keresés után az mfor.hu-nak sikerült a kút nyomára bukkannia. "Elvileg nincs, gyakorlatilag van olyan kút, ahol bioetanolt lehet tankolni" - fogalmazott Hegedűs Viktor, a Ratio Homini Kft. munkatársa. Gyorsan hozzátette, közforgalomban még nincs olyan egység, ahol E85-öt vagy E95-öt lehetne tankolni.
Viszont a közforgalmú, üzemi konténeres üzemanyagkutak gyártásával, forgalmazásával foglalkozó vállalatnál töltik fel a Saab autóit és a Scania környezetvédő buszát is. "Kizárólag tesztelés céljából hoztunk be bioetanolt" - mesélte Roóz Balázs, a Saab regionális értékesítési és marketingigazgatója, így csak a vállalat tulajdonában lévő járműveket tankolják a kútnál.
Kicsi az igény
"Egy hónapon belül tudunk kutat telepíteni" - vélekedett Hegedűs Viktor hozzátéve, hogy nem rajtuk áll vagy bukik a zöld üzemanyag elterjedése. A jövedéki adó törvény már megváltozott, jelenleg az uniós jóváhagyásra vár a szakma. "Legkésőbb január elsejétől lehet Magyarországon bioetanolt tankolni" - emelte ki Roóz Balázs. A vállalat szeretne felkészülni erre az időszakra, ezért már több kúthálózattal is tárgyalásokat folytat bioetanolos üzemanyag forgalmazásáról. Az E85 ára egyébként mintegy 30 százalékkal lesz olcsóbb a hagyományos naftánál.
Tömeges "zöld benzin" igényekről ugyanakkor még nem tudunk beszámolni: mindössze hat darabot értékesítettek a járgányból, pedig annak ára csupán 300 ezer forinttal több, mint a hasonló kaliberű benzines társaié. A szakember szerint sokan csak arra várnak, hogy ne csupán gépkocsiból, de üzemanyagból is vehessenek környezetkímélőt.
"Hetente legalább három konkrét érdeklődő telefonál, s az autómentes nap alkalmával is sokan szemrevételezték a gépkocsit" - mondta Szombati Tamás. Azt azonban szerinte még nem mindenki tudja, hogy miért jó etanolos autót vásárolni.
Érdeklődő akad, vásárló még nem
Az sincs könnyű helyzetben, aki esetleg nem személygépkocsiban, hanem autóbuszban gondolkodik. "Jelenlegi rendelésállományunk mellett körülbelül áprilisra tudnánk leszállítani a járműveket" - válaszolta Héjj Demeter, a Scania busz üzletágának vezetője arra a kérdésünkre, mikor tudnánk egy 20 darabos környezetbarát buszparkot üzembe helyezni.
Ekkora rendeléssel egyébként a cégnek jelenleg még nem kell megküzdenie, hiszen csak most zajlott a hazai debütálás és az első tesztelés. Kaposvár rendkívül kedvezően fogadta a járműveket. "A legnagyobb elismerés talán az, hogy a busz üzemeltetése nem jelent többletmunkát, más eljárásokat a tömegközlekedési társaság számára" - érvelt Héjj Demeter.
Ahogy arról korábban beszámoltunk, a Scania már több várossal is folytat tárgyalásokat. "Részvételük az EU által is támogatott BEST-ben hatalmas előnyökkel járna az adott önkormányzatra, régióra és Magyarországra nézve" - véli a busz üzletág vezetője.
Forrás: mfor.hu
|