FFV Ipari elektronika, Automatizálás Kft. információs lapja
Tartalom
Menü
 
Hirdetések

Álláshírdetések
Cégek hirdetései
Egyéb hirdetések

 
Kapcsolat
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Fontos lehet...

Fontos linkek
Szakmai linkek
Szaklap linkek
Oktatás
Kiállítási naptár 2006
Külföldi kiállítások 2006
Rendezvények

 
Keresés...
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Referenciák

Centrál Mosodák Rt.
Dunacontrol Kft.
Elektromax Kft.
Elszöv Automatika Kft.
ESZAT Kft.
Fővárosi Vízművek Rt.
IMAG Ikarus Kft.
Mátrai Erőmű Rt.
MTD Elektro Kft.
Quint Service Kft.
VÁV Union Kft.

 
Könyvek a Libritől



 
Látogatások
 
Technika - Tudomány
Technika - Tudomány : Egyre intelligensebbek lesznek a gépjárművek

Egyre intelligensebbek lesznek a gépjárművek

  2006.10.14. 09:17

A héten Londonban zajlik a Közlekedési Rendszerek Világ Kongresszusa, melyen a már működő intelligens rendszerek mellett több műszaki újdonság is bemutatkozott.

A közeljövő okos autói képesek lesznek követni a forgalom ütemét, figyelmeztetik a figyelmetlen vagy a fáradtsággal küzdő vezetőket és végre azok is fellélegezhetnek, akik gyűlölik a parkolással járó tolatgatást, centizgetést.

Lássuk elsőként a prototípusokat: ilyen a német Ibeo által kifejlesztett rendszer, ami némi átalakítás után egyetlen gombnyomással képessé teszi autónkat (amiben nem árt ha van automata váltó és tempomat) az előtte haladó jármű automatikus követésére. A lökhárítóba szerelt infravörös lézerletapogató folyamatosan méri a távolságot az előttünk haladóhoz képest.

Az adatok egy fedélzeti számítógéphez futnak be, ami tartja a biztonságos távolságot, a sofőrnek a megállásokra és az elindulásokra sincs gondja, ha éppen bedugul a fogalom. A rendszer nem csupán az araszoló városi közlekedésnél alkalmazható, rendkívül precíz és gyors reagálásának köszönhetően óránkénti 180 kilométeres sebességnél is képes nyomon követni az álló és mozgó tárgyakat, illetve a szoftver alakfelismerő moduljával megkülönbözteti a gyalogosokat és a járműveket is.

A német rendszer a fentieken túl képes kiértékelni a közlekedési helyzeteket, kiszámítva az esetleges ütközéseket, így figyelmeztető jelzést küld, ha veszélyes előzésbe fogunk, illetve képes 0,3 másodperccel az ütközés előtt aktiválni a légzsákokat.

Vannak kevésbé összetett rendszerek is, melyek főként a balesetmegelőzésre koncentrálnak.
Ilyen a japán Aisin által bemutatott viszonylag egyszerű szerkezet, ami egy, a kormány mögött elhelyezett infravörös kamerával figyeli a vezető fejét, illetve annak elfordítását az útról. Ha ez bekövetkezik, azaz a vezető figyelme valami más felé irányul, figyelmeztető jelzéssel és az ülés megrezegtetésével reagál. Felmerül a kérdés, mi van, ha a sofőr egyszerűen elalszik, feje viszont mozdulatlan marad. Nos erre is van megoldás, szintén Japánból, ahol számos vezetésbiztonsági rendszer már évek óta bizonyít a gépjárművekben.

A DENSO rendszere szintén egy infravörös kamerát alkalmaz, ez azonban nem a fej mozgását, hanem a szemeket, illetve annak mozgását és alakját figyeli. Ha a kormány mögött ülő másodperceken keresztül zárva tartja szemeit az ülés ebben az esetben is némi rázkódással és a nyakra fújt hideg levegővel igyekszik magához téríteni a vezetőt. A DENSO rendszerének más funkciói is lehetnek, hangsúlyozza a cég szóvivője. Elvileg összeköthető a fényszórókkal, melyek követik a vezető tekintetét, vagy arcfelismerő rendszerként is alkalmazható, ami miután végigpásztázta a volán mögött ülő vonásait beállíthatja az ülést az alany számára elmentett paraméterek szerint.

Végül lássuk a parkolástól irtózók számára megváltást jelentő Toyota fejlesztést, az intelligens parkoló rendszert. Az ultrahangos érzékelők felmérik az általunk kiszemelt helyet, melyet a középkonzol videóképernyőjén jelölhetünk ki, majd a rendszer automatikusan megkezdi a beállást, elvégezve a szükséges kormánymozdulatokat. A vezetőnek csupán a sebességet kell kontrollálnia a fékpedál segítségével, ha a rendszer ezt túl nagynak találja a manőver kivitelezéséhez.

Az intelligens parkoló rendszer 2005 óta igényelhető egyes Toyota modellekhez Japánban,
2007 januárjától azonban már Európában és az USA-ban is ott lesz az autókereskedések listáján, mint választható extra. Következő lépésként a Toyota fejlesztő gárdája azt szeretné elérni, hogy az autó teljesen automatikusan, a vezető kiszállása után parkoljon be a kívánt helyre.







Forrás: sg.hu
http://www.sg.hu/cikkek/47839

 
Ön már látta?
Indulás: 2004-04-12
 
Információk

Partnereink:

Agricola információs lapja

Disznövények 

Vadászati Információs Portál





            


Hírek
Hírek külföldről
Technika - Tudomány
Mosoly oldal


 
A nap képe
 
Virtuális Kiállítás

 
Fórum




Belépés
Tudnivalók
Moderálási alapelvek

 
G-Mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
StatElit

 
Top 1000
 
Tartalom