Tegnap hivatalosan is bejelentették, hogy várhatóan a német Hochtief veszi át a Budapest Airportot, pontosabban annak anyavállalatát, a Bud Holding Vagyonkezelő Zrt.-t az angol BAA-tól. A két cég erről előzetes megállapodást írt alá. Az egyezséghez szükség lesz még a magyar kormány, illetve a magyar és az európai versenyhivatal jóváhagyására is. Ha minden jól megy, a Budapest Airport még az idén német kézbe kerülhet.
A Ferihegyi repülőteret üzemeltető cég újraeladásának lehetősége nyáron merült fel, miután a spanyol Ferrovial tizenkétmilliárd angol fontért felvásárolta a világ legnagyobb repülőtéri üzemeltetőjének számító BAA-t. Utóbbi ugyan épp csak berendezkedett Ferihegyen, miután a tavaly decemberben lezárt privatizációs pályázaton 464,5 milliárd forintot adott a Budapest Nemzetközi Repülőtér 75 évre szóló üzemeltetési jogáért és a Budapest Airport részvényeiért, ám a Ferrovial új stratégiát hirdetett, és vevőt keresett a BAA Anglián kívüli repülőtereire.
Így került képbe a Hochtief, amely már tavaly is érdeklődött Ferihegy iránt, azonban akkor a BAA-nál kevesebb, mintegy 400 milliárd forintos ajánlatával csak második lett a privatizációs pályázaton. Lapinformációk szerint a cég most sem adna többet a Budapest Airportért, ám a Ferrovialnak még így is megérheti az üzlet, mivel a pénzből a BAA megvásárlásakor felvett hiteleit törlesztheti.
Azt egyelőre nehéz megjósolni, hogy mennyiben alakulhat másként Ferihegy jövője a nemzetközi üzleti tranzakció nyomán. Forrásaink szerint a Budapest Airportot irányító angol menedzsment időnként túlságosan is pénzügyi szemléletűnek tűnt, ugyanakkor tény, hogy sikeresen levezényelték egy állami nagyvállalat átszervezését. Az új cégvezetés hároméves megállapodást kötött a szakszervezetekkel, miközben jelentősen karcsúsította a céget is. Az angolok betartották a kiszervezésekre vonatkozó ígéretüket is, a minibusz-szolgáltatást várhatóan még az idén értékesítik, a repülőgépek és utasok földi kiszolgálását végző üzletág eladásáról szóló szerződést pedig - értesülésünk szerint - épp a napokban írták alá.
Az angolok hatékonyságát dicséri az is, hogy több mint tíz év káosz után sikerült szabályozott keretek közé szorítani a repülőtéri taxiszolgáltatást. Kritikusok szerint ugyanakkor a tervezett repülőtéri fejlesztéseknél az angolok közel sem voltak olyan nagyvonalúak, mint például heathrow-i ötös terminál előkészítésekor. A BAA a tavalyi privatizációs pályázaton is kevesebb fejlesztést, öt év alatt 62 milliárd forintot vállalt, mint versenytársai, ugyanakkor a kormányt elsősorban az azonnal megszerezhető bevétel érdekelte, így nyerhettek végül az angolok.
A Hochtief Airport 1997 óta vesz részt repülőtér-privatizációkban, jelenleg Athén, Düsseldorf, Hamburg, Sydney és Tirana légikikötőiben rendelkezik részesedéssel.
Forrás: nol.hu
http://www.nol.hu/cikk/421669/