Hírek : Újabb fapados landol Ferihegyen |
Újabb fapados landol Ferihegyen
2006.11.01. 08:18
Október 29-én elindítja első menetrendszerinti járatait Ferihegyről a Smart Wings.
A cseh diszkont-légitársaság négy desztinációjával ugyan rögtön a fapadosok bő élbolyába kerül, azonban pillanatok alatt el is tűnhet a porondról. Kellő érdeklődés hiányában ugyanis habozás nélkül be fogja szüntetni működését, tudta meg az mfor.hu.
A Budapest Airportnak (BA) jól jönne, ha a társaság túlélné a telet, hiszen miközben az összforgalom rekordokat döntöget, addig a fapados piac fejlődése megrekedt.
Ha bejönnek a számításaink, annak örülünk, ha nem, akkor néhány héten belül leállítjuk a járatokat" - felelte a Smart Wingst üzemeltető cseh magán-légitársaság, a Travel Service hazai cégének ügyvezető igazgatója lapunk azon kérdésére, milyen jövőt jósolnak maguknak a hazai piacon. Farkas Attila kiemelte, hogy - az eddigiekhez hasonlóan - a hatékonyságot maximálisan szem előtt tartva, rövid idő alatt döntenek majd a kérdésben. A társaságot egy esetleges bukás sem rázná meg, hiszen - mint mondta - "a Smart Wings jelentősége marginális tradicionális üzletágunkhoz viszonyítva."
Madrid és Barcelona a legnépszerűbb
Mint ismert, a Travel Service eddig kizárólag charter járatokat indított utazási irodák részére, s évente több 100 ezer utast fuvarozott. Az ügyvezető azt nem árulta el, mekkora utasszámot várnak a Smart Wingstől, és arról sem kívánt nyilatkozni, hogyan alakultak eddig a foglalások.
Jelenleg csak annyi biztos, hogy a társaság 9 darab 189 személyes Boeing 737-800 típusú géppel szállítja majd az utasokat Budapestről Madridba, Barcelonába, Párizsba és Prágába. A legnagyobb verseny valószínűleg a már most is telítettnek tűnő párizsi vonalon alakul majd ki, ahol jelenleg négy légitársaság (a Malév, az Air France, a SkyEurope és a francia fővárostól 80 kilométerre fekvő Beauvais-ba repülő WizzAir) küzd az utasokért.
A barcelonai útvonalon egy másik diszkont-légitársaság, a SkyEurope, illetve a gironai célpontot kínáló WizzAir jelenti majd a konkurenciát, Prágába és Madridba viszont egyedüli fapadosként fog repülni a Smart Wings. Igaz, utóbbi két vonalon a már bejáratott ügyfélkörrel rendelkező nemzeti légitársaságok nehezíthetik meg a dolgukat. Farkas Attila szerint eddig a madridi és a barcelonai célpontok iránt volt a legélénkebb az érdeklődés.
Ingyenszendvics az utasoknak
A cégvezető a versenytársakkal szembeni előnyök között elsőként említette, hogy a Smart Wingsnél az árban már benne van a catering, azaz egy szendvics és egy üdítő ingyen jár az utasnak. Kiemelte azt is, hogy charter járataikkal már hat éve jelen vannak a magyar piacon, tehát komoly tapasztalattal rendelkeznek. Speciális célcsoportjuk nincs, inkább a low-cost légitársaságok hagyományos bázisának egészére fókuszálnak. A járatok egyelőre csupán a téli menetrendben szerepelnek, nyári üzemeltetésükről - mint ahogy az esetleges további desztinációk felvételéről is - a piaci reakciók alapján döntenek majd.
Ferihegynek mindenesetre nagy szüksége lenne egy jól teljesítő fapadosra, hiszen azok korábbi robbanásszerű fejlődése az elmúlt egy évben megállt. A BA szerkesztőségünkhöz eljuttatott statisztikájából például kiderül: míg tavaly január és szeptember között 1,7 millió utas választotta a diszkont légitársaságokat, addig ez a szám az idei év megegyező időszakában 0,8 százalékkal, mintegy 15 ezerrel csökkent.
Szintén enyhe visszafejlődést tapasztalunk, amennyiben a diszkont légitársaságok utasforgalmát Ferihegy amúgy fokozatos növekedést produkáló összforgalmához viszonyítjuk. Míg ez az arány 2005 első kilenc hónapjában 28,3 százalékot tett ki, addig 2006 ugyanezen időszakában már csak 26,5-öt. Pedig lenne hova fejlődni: az Unióban ez az érték általában 30-35 százalék között alakul, Lengyelországban pedig már minden második utas választja a diszkont-légitársaságokat.
Visszavonulóban az AirBerlin és az Easyjet
Tovább rontja a ferihegyi fapados körképet, hogy idén télen a Budapesten jelenlévő három legnagyobb low cost cég egyike, az easyJet a bristoli és a newcastle-i desztináció törlésével 6-ról 4-re csökkentette a Budapestről elérhető célállomások számát, a német AirBerlin pedig a tavaly téli öt célponttal szemben október végétől csupán Nürnbergbe repül majd.
A jelenlévő fapadosok számát tekintve stagnálás figyelhető meg. Míg 2005 nyara óta 3 kisebb diszkont-légitársaság távozott Budapestről (Snowflake, Snalskjutsen, FlyNordic), ugyanennyi érkezett (Smart Wings, AirBaltic, Blue 1). Eközben a hagyományos légitársaságok erőre kaptak, aminek köszönhetően Ferihegy összforgalma az első kilenc hónapban 5,6 százalékkal 6,47 millióra nőtt.
A fapados piac megrekedésének okait illetően eltérnek a vélemények. Váradi József, a WizzAir vezére például ezt arra vezeti vissza, hogy Ferihegy visszaél monopolhelyzetével és túlságosan magas reptéri díjakat szab a légitársaságok számára. "A BA a magyar diszkontpiac fejlődésének gátja lett" - tette hozzá a vezető, aki azt is kilátásba helyezte, hogy a jövőben a vidéki repterekre csoportosítják át erőforrásaikat.
Szollár Domokos, a BA szóvivője szerint viszont azért stagnál a fapadosok forgalma Ferihegyen, mert a bejáratott desztinációk már telítettek, újakat pedig alig kínálnak fel a légitársaságok. A repülőtér-üzemeltető társaság emiatt különböző tervekkel "házal" náluk, hogy felhívja a figyelmüket, milyen új célpontokra lenne érdemes gépeket indítani.
2007-től csökkennek a díjak
Abban mind Ferihegy, mind a légitársaságok egyetértenek, hogy - az év eleji 5 százalékos csökkentés után - az árak további mérséklésére van szükség. Erről a BA a közelmúltban tárgyalásokat is kezdett a légitársaságokkal, amelyek végeztével október 31-ig benyújtja konkrét javaslatát a felügyeleti szervnek, a Polgári Légiközlekedési Hatóságnak, mondta el kérdésünkre Szollár Domokos.
Ebben valószínűleg csak a 2007-re vonatkozó díjcsökkentés nagysága szerepel majd, az új díjszabás január elsejétől fog hatályba lépni. Az árleszállítás mértékéről egyelőre nincs döntés, mindenesetre "valószínűleg drasztikusabb lesz, mint amit a kormányrendelet előír" - tette hozzá a szóvivő.
Forrás: mfor.hu http://www.mfor.hu/cikk.php?article=30868&pat=11&pat=13
|