Összevonják az orosz repülőgépgyártókat
2006.11.05. 08:23
A korábbi terveknek megfelelően Oroszországban egyetlen állami holdingba vonták össze az ország nagy repülőgépgyártóit, hogy növeljék a korábban ágazati nagyhatalomnak számító Oroszország nemzetközi versenyképességét.
Az Egyesült Repülőgépgyártó Holding (OAK-holding) - az orosz ipari és energiaügyi minisztérium pénteki közlése szerint - az Irkut, a MiG, a Szuhoj, az Iljusin és a Tupoljev repülőgépgyártókat tömöríti, vezetője a MiG-főnök, a 44 éves Alekszej Fjodorov lesz.
2005 óta az európai légi- és űripari konszern, az EADS 10 százalékot birtokol az Irkutban, amely jelenleg a legnagyobb magánkézben levő orosz védelmi konszern. Az orosz kormány az OAK-holdingban is kilátásba helyezett egy 10 százalékos esetleges európai részesedést, amennyiben az EADS cserében elfogadná, hogy növelhessék az orosz állam jelenlegi 5,02 százalékos EADS-részesedését.
Az orosz államot képviselő Vneshtorgbank, körülbelül egymilliárd eurós tőzsdei vásárlással augusztus végén emelte 5,02 százalékra részesedését a nyugat-európai EADS-csoportban.
Míg az orosz katonai repülőgépgyártás mintegy 20 százalékos világpiaci részesedésével a világ a legjelentősebbjei közé tartozik, a polgári repülésről ez nem mondható el: a szovjet időkben a Tupoljevek, Antonovok, Iljusinek a világ repülőgép-állománya mintegy negyedét adták, ma ez a részesedés alig 1 százalék.
Bár a híres orosz repülőgépgyárak a mai napig is léteznek, a nagy orosz állami légitársaság, az Aeroflot szétesése után előálló mintegy 400 kisebb légitársaságnak nincs pénze új repülőgépek vásárlására. Az új finanszírozási forma a lízing.
Évek óta tartó vita után az állam igyekszik kézbe venni az orosz repülőgépgyártás sorsát: az idén februárban az orosz elnök elrendelte, hogy egyetlen szervezetben kell egyesíteni az orosz repülőgépgyártókat, és a mintegy egymillió alkalmazottat foglalkoztató ágazatot újjá kell szervezni, hogy a gyors orosz gazdasági növekedés növekvő igényeit, valamint a külföldi igényeket is ki tudja elégíteni.
Az egyes kis orosz repülőgépgyártókkal az a probléma, hogy az alapanyagtól a késztermékig mindent maguk gyártanak, nem kellően tőkeerősek, és gondjaik vannak azzal, hogy befektetőt találjanak. A megoldást az ágazati szakértők a szakosodásban látják, valamint abban, hogy a repülőgép-fejlesztéseket a gyártók közösen hajtsák végre.
Az ágazati fedőszervezet első projektje egy orosz regionális repülőgép (RRJ) kifejlesztése lenne, 95 férőhellyel. A nemzetközileg is versenyképes hazai gépet 2008-ig akarják kifejleszteni, több olyan külföldi cég bevonásával, amelyek Oroszországban már működnek.
Forrás: Hirtv.hu http://www.hirtv.hu/?tPath=/gazdasag/&article_hid=122824
|