A forgalmat tekintve a világ legnagyobb légicége, az Air France-KLM most megvizsgálja, érdemes-e megmenteni az állami ellenőrzés alatt álló, de veszteséges Alitaliát.
Mind az Air France-KLM csoport, mind az Alitalia megerősítette tegnap, hogy feltáró jellegű egyeztetések kezdődtek annak tanulmányozására, vajon beolvadjon-e a 49,9 százalékban állami ellenőrzésben lévő olasz társaság a forgalmat tekintve a világ vezető légivállalkozásába. A hírre az Air France részvényárfolyama hat százalékkal zuhant, holott az év eleje óta 67 százalékkal emelkedett a jó eredmények miatt.
A pénzügyi év második negyedében, azaz szeptember végén nyolc százalékkal, 568 millió euró üzemi nyereséget könyvelt el, az előző év azonos időszakához képest. Az adózott nyereség csak azért csökkent, mert múlt évben nagy bevétel származott az Amadeus helyfoglalási rendszer értékesítéséből.
A tengerentúli utazások kedvelt kiindulópontjává vált Párizs és Amszterdam. Az utaskilométert tekintve
5,2 százalékkal emelkedett a forgalom az említett negyedévben, a járatok kihasználtsága 84 százalékos volt. A British Airways ugyanakkor 3,6, a Lufthansa 0,5 százalékkal növelte a forgalmát.
A jó eredmények ellenére a piac rosszul fogadta a tárgyalásokat az Alitaliával, annak ellenére, hogy egyezségről még szó sincs, s nem is jöhet létre megegyezés anélkül, hogy az olasz céget pénzügyileg rendbe ne raknák. Az Alitalia 2002 óta veszteséges, s pénzügyi gondok akadályozták meg az egyesülést az Air France-szal már 2001-ben is. Az olasz cég megmentésére születettek kormányzati ötletek, de Rómának figyelembe kell vennie az állami támogatásokra vonatkozó szigorú uniós előírásokat is.
Az olasz-francia csúcstalálkozó előestéjén Romano Prodi kormányfő azt nyilatkozta a Le Figarónak, hogy kétségei vannak a friggyel kapcsolatban, szeretné megismerni a francia szándékokat, vajon olyan nagy európai légitársaságot szeretne-e az Air France létrehozni, amelyben az Alitaliának megvan a maga helye, vagy be akar törni a nagy és gazdag olasz piacra. A szakszervezetek szerint a franciák "gyarmatosítóként" érkeznének, s Olaszországból csupán a párizsi és az amszterdami légikikötőbe szállítanák az utasokat, s onnan vinnék őket tovább úti céljuk felé. E vélekedés szerint jobb lenne más partnert keresni.
Az Alitalia évekkel ezelőtt csatlakozott az Air France által fémjelzett SkyTeam szövetséghez, amelynek tagja az amerikai Delta is. A tengerentúli, szintén súlyos pénzügyi gondokkal küzdő óriásvállalatra a napokban a US Airways tett csaknem kilencmilliárd dolláros vételi ajánlatot. E házasság révén nagyobb cég jönne létre, mint az Air France-KLM. Az ausztrál, s 13 éve nyereséges Quantast az ország legnagyobb befektetési bankja szeretné megszerezni. A múlt hónapban a fapados Ryanair megkísérelte felvásárolni az ír nemzeti vállalatot, az Aer Lingust, de a kormány, a szakszervezetek és az alkalmazottak visszautasították a hívatlan kérőt.
A globális légiipart hozzávetőlegesen negyvenmilliárd dollár veszteség érte 2001 után - a terrorakciók, a megugró biztosítási és üzemanyagköltségek, meg a fapadosok támasztotta verseny miatt. Nagy cégek, mint például a Swissair és a Sabena összeomlottak, míg az amerikai élmezőny java része csődvédelembe menekült, állami támogatásért folyamodott. Az elbocsátásokkal, méretcsökkentéssel járó átszervezések nyomán egyes cégeknek - US Airways, United - sikerült elkerülniük a legroszszabbat.
Forrás: nol.hu
http://www.nol.hu/cikk/425539/