Tegnap hivatalosan is zöld utat kapott az Airbus A350 XWB modelljének megvalósítási terve.
A kétmotoros A350-es 2013-ban szállhat fel, négy évvel később a rivális Boeing-modellnél.
A piacon mindenesetre nagy jövőt jósolnak a típusnak: a következő húsz évben hatezer kelhet el belőle, s ennek kapcsán a repülőgép-beszerzésre fordított pénzek 40 százalékán osztozhat az Airbus és a Boeing.
Az A350 megvalósításához szükséges 10 milliárd euró 40 százalékát átmeneti állami hitelekből és egyéb államilag garantált kölcsönökből fedezné az Airbus. Szó van egy 2,5-3 milliárd eurós kötvénykibocsátásról is. Franciaország, Németország, Nagy-Britannia és Spanyolország - ezen országokban folyik a gyártás - szerepvállalása kényes pont a tervben, miután a Boeing kezdeményezésére az Egyesült Államok a WTO-hoz (Világkereskedelmi Szervezet) fordult, kérve az ügy kivizsgálását.
A Financial Times értesülése szerint további hatmilliárd euróhoz az anyavállalat talál forrást. Költségcsökkentő reorganizációs tervüktől pedig ötmilliárd eurónyi pluszforrást remélnek 2010-ig, majd utána évente kétmilliárdot.
Ugyanakkor a magánrészvényesek kifarolni látszanak az üzletből. Az EADS-ben jelenleg 22,5 százalékkal rendelkező DaimlerChrysler (DC) a lehető leggyorsabban szabadulni akar egy 7,5 százalékos tulajdoni hányadot kitevő csomagtól, és nem akar a zsebébe nyúlni az új projekt finanszírozásához.
Az eladandó tulajdonrész pillanatnyi piaci értéke mintegy másfél milliárd euró.
A DC az eladási szándékot azzal indokolja, hogy az autóipari tevékenységre kíván koncentrálni - tavasszal egy hasonló méretű részvénycsomagot adtak el. Az A380-as késése egyébként is 200 millió eurós veszteséget okozott az autógyártónak, miközben amúgy is gondokkal küzd.
A német állam viszont aggódik a nemzetek egyensúlyáért: a francia állam 15, a Lagardere- csoport
7,5 százalékkal bír, ezért mindenképp német kézben szeretnék tudni az EADS piacra kerülő papírjait.
A körvonalazódó megállapodás szerint a Deutsche Bank, a Commerzbank, a Goldman Sachs, valamint az állami regionális bank, a WestLB konzorciuma jöhet létre.
A tulajdonosok között van a spanyol kormány is, amely 5,5 százalékos részét szívesen emelné
10 százalékra, védendő a cégnél dolgozók biztonságát. Az oroszok deklaráltan 5 százalék körüli, ám egyes források szerint a nyílt piacon mintegy 7 százalékos tulajdonrészt szereztek a francia-német EADS-ben.
Az érintettek nem győzik hangsúlyozni: az orosz állami Vnyestorgbank (Orosz Külkereskedelmi Bank) tőzsdei felvásárlásai nem fialhatnak tényleges beleszólási lehetőséget a hadiipari társaság irányításába. Felmerült ugyanakkor, hogy az oroszok esetleg kapnának egy széket az Airbus igazgatótanácsában, és ily módon a legnagyobb orosz gyártókat tömörítő szervezet és az EADS számára előnyös technikai együttműködés jöhetne létre.
Francia oldalon azt szeretnék, hogy az A350 finanszírozása semmiképp ne függjön tulajdonlási kérdésektől. Többféle forgatókönyv is felmerült a szükséges összegek megteremtésére. Dubai, katari,
[a Dubai International Capital (DIC)], valamint a Qatar Investment Authority (QIA), orosz, kínai pénzalapok, az olasz Fineccanica kerültek szóba esetleges forrásként. Ezek azonban semmiképpen nem szerezhetnének tulajdont az Airbusban.
Forrás: nol.hu
http://www.nol.hu/cikk/426830/