FFV Ipari elektronika, Automatizálás Kft. információs lapja
Tartalom
Menü
 
Hirdetések

Álláshírdetések
Cégek hirdetései
Egyéb hirdetések

 
Kapcsolat
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Fontos lehet...

Fontos linkek
Szakmai linkek
Szaklap linkek
Oktatás
Kiállítási naptár 2006
Külföldi kiállítások 2006
Rendezvények

 
Keresés...
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Referenciák

Centrál Mosodák Rt.
Dunacontrol Kft.
Elektromax Kft.
Elszöv Automatika Kft.
ESZAT Kft.
Fővárosi Vízművek Rt.
IMAG Ikarus Kft.
Mátrai Erőmű Rt.
MTD Elektro Kft.
Quint Service Kft.
VÁV Union Kft.

 
Könyvek a Libritől



 
Látogatások
 
Hírek
Hírek : Vételre áll a kormány az M5-ösön

Vételre áll a kormány az M5-ösön

  2006.12.06. 08:32

Eldőlt az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya Zrt. sorsa: az állam várhatóan kivásárolja a magánkézben lévő hatvanszázalékos üzletrészt, majd megszabadul a társaságtól. Ez 40-45 milliárdot hozhat jövőre a büdzsének.

Valamirevaló tőzsdei alkuszok legfeljebb percekig hezitálhatnak: vesznek vagy eladnak.
Kóka János gazdasági és Veres János pénzügyminiszternek viszont még bennfentes információk birtokában is hetek kellettek ahhoz, hogy eldöntsék, mit kezdenek az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt.-vel. Október elején azt fontolgatták: az év végéig túladnak a cég állami tulajdonban lévő negyvenszázalékos részesedésén, majd meggondolták magukat. Az ING 2004-es tanulmánya alapján a társaság teljes bekebelezését és továbbértékesítését tervezik.

Értesülésünk szerint az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. - vételi opciójával élve - valószínűleg január elején megvásárolja az AKA magánbefektetők kezében lévő hatvanszázalékos részvénycsomagját -
73 millió euróért, azaz 19 milliárd forintért. Ezután minden bizonnyal pályázatot írnak ki az AKA továbbértékesítésére. Az ING számításai szerint a cég üzleti értéke 220-240 millió euró, azaz 60-65 milliárd forint. Így eladásán az állam akár 40-45 milliárd forintot is kereshet. A nagy kaszálás előtt azonban akadnak még tennivalók.

Feladatot adhat a társaság pénzügyi átalakítása. Egyelőre azonban nincs döntés arról, mi lesz a koncessziós társaság 900 millió euróra - majdnem 240 milliárd forintra - rúgó hiteleinek sorsa.
A 2004 elején íródott forgatókönyvek szerint az M5-ös építéséhez felvett hiteleket célszerű lenne olcsóbb, áthidaló hitelekkel kiváltani, amelyeket az MFB vagy az Európai Fejlesztési Bank (EIB) nyújthatna.
Ezek fedezetéül pedig az ÁAK 2007 nyarán akár kötvényeket is kibocsáthat.

Az aktuális tervekben a hírek szerint nem szerepel a régi hitelek kiváltása. Holott ezzel elkerülhető lenne, hogy a hitelező pénzintézetek kerékkötői legyenek a gyors továbbértékesítésnek. Ez pedig fontos lenne, mert az új tulajdonosok kiválasztásának pályáztatásával az ÁAK-nak legkésőbb 2007 decemberében végeznie kell. Ha ugyanis 2008-ra csúszik az M5-ös üzemeltetési jogának átadásáról szóló szerződés aláírása, az AKA adósságait a költségvetésnek kellene elszámolnia. Márpedig a vételárral együtt majdnem 260 milliárdos tétel hozzávetőleg egy százalékkal dobná meg az államháztartási hiányt, és veszélybe sodorhatná a konvergenciaprogramot is.

Egyelőre nem tudni, ezért vagy valamely más okból, de a Pénzügyminisztérium állítólag még nem adta végleges áldását az AKA körüli trükközés folytatására. Ami azért is érdekes, mert a régi hitelezők játékban maradásával az állam nem csak a hitelcserével elérhető jelentős megtakarításról mond le, hanem szűkíti saját mozgásterét a koncessziós társaság továbbadásának pályáztatásánál is.

Az érintett pénzintézetek ugyanis meghatározhatják, milyen feltételeknek kell megfelelniük az AKA kérőinek. Ez pedig egyértelműen a jelenlegi fő tulajdonosok, köztük is a Strabag malmára hajtja a vizet. Infrastruktúra-fejlesztő üzletága, az A-WAY révén az AKA részvényeinek több mint negyedét birtokló építőipari óriás tavasszal már tett ajánlatot a negyvenszázalékos állami részesedés megvásárlására - akkor eredménytelenül.

Nyitott kérdés az is: a kormány rövid vagy hosszabb távon akar jól járni. Ha az AKA struktúráját és belső megtérülési elvárásait változatlanul hagyják, az M5-öst üzemeltető cég vonzó lehet a befektetőknek.
Mivel autópálya-üzemeltetésre eddig nem sok tendert írtak ki a térségben, elképzelhető, hogy a magas hozamot ígérő AKA még az ING által becsült 60-65 milliárd forintnál is többet ér majd a piacon. Így az állam haszna is meghaladhatja a várakozásokat.

Ha viszont a döntéshozók nem pusztán a költségvetés aktuális problémáira koncentrálnak, az M5-ös koncessziójának végéig - 2031-ig - 125-175 milliárd forintot spórolhatnak az államnak. Úgy, hogy az AKA részvényeinek megvásárlása után 9-10 százalékra szállítják le a jelenleg elfogadott 14,5 százalékos hozamelvárást.
Így a költségvetés által a következő 25 évben évente fizetendő 92,5 millió euró
(25 milliárd forint) rendelkezésre állási díj 18-20 milliárd forintra csökkenhetne. Igaz, az ÁAK ebben az esetben viszonylag szerény összeget kérhetne a 2007-ben eladósorba kerülő autópálya-társaságért.





Forrás: nol.hu
http://www.nol.hu/cikk/427005/

 
Ön már látta?
Indulás: 2004-04-12
 
Információk

Partnereink:

Agricola információs lapja

Disznövények 

Vadászati Információs Portál





            


Hírek
Hírek külföldről
Technika - Tudomány
Mosoly oldal


 
A nap képe
 
Virtuális Kiállítás

 
Fórum




Belépés
Tudnivalók
Moderálási alapelvek

 
G-Mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
StatElit

 
Top 1000
 
Tartalom