Hírek : Ki viszi el végre a Malévot? |
Ki viszi el végre a Malévot?
2006.12.14. 08:34
Aligha zárul le – az eredeti elképzeléseknek megfelelően – még az idén a Malév privatizációs pályázata.
Az ÁPV Rt. igazgatósága csütörtökön dönthet arról, hogy a jelentkezők közül kivel kezd tárgyalásokat. A tranzakcióig még biztosan hosszú hónapok vannak hátra. Úgy tűnik, az igazi ajánlatokat a befektetők csak négyszemközt fednék fel. Egyelőre nincs biztosnak látszó befutó.
Négy közül a részben a Malév aktív pilótáihoz köthető, az idén szinte rutinból pályázó Sky Alliance tűnik az Index információi szerint kiesőnek a privatizációs versenyben. Úgy tudjuk, a litván, az ír és az orosz pályázókkal további tárgyalást javasol az előterjesztés, amelyről csütörtökön, idei utolsó ülésén dönthet az ÁPV Zrt. igazgatótanácsa. Az, hogy az ülés az utolsó 2006-ban, már biztossá teszi: a korábbi remények ellenére nem zárják le az idén a véglegesnek szánt negyedik magánosítási eljárást.
Részletek nélküli ajánlatok
A külföldi ajánlattevőkközül az Index értesülései alapján a jelenlegi fázisban befutóesélyest is nehéz megjelölni. Minden ajánlattevő épített arra, hogy csak az érdemi tárgyalásos szakaszban fedje fel kártyáit. A korábbi pályázatokkal szemben az ÁPV ezúttal kifejezetten tárgyalásos eljárást írt ki, és sokkal kevesebb kötöttséget foglalt bele a kiírásba. Így egyfelől csak szélsőséges esetben kerülhetett volna sor elutasításra formai okokból. Az ajánlatok a döntésig folyamatosan módosíthatók, az elvárásokkal összehangolhatók. Így fordulhatott elő az is, hogy az egyik, ír befektetői hátterű pályázó, a Magyarországon a Home Center ingatlanbefektető cégből ismert Ofer Hava kvázi magánszemélyként adott be ajánlatot.
Az eddigi legkonkrétabb információ a litvánok részéről hangzott el, igaz, csak a sajtóban. A LAL légitársaság közvetett tulajdonosa 380-414 millió litát, azaz 120 millió eurót, jelenlegi árfolyamon 31 milliárd forintot ajánl a Malévért – közölte Gediminas Ziemelis, a Zia Valda befektetési társaság képviselője a Lietuvos Rytas litván napilappal. Az Irish Times pedig úgy tudja, az ír befektetők 150 millió euróval számolnak.
Nem csak a mennyi, a hogyan is
Az összeg távolról sem vételárként értendő. Éppen ez jelentetett problémát a tavalyi pályázaton az Air Bridge Kft.-nek is, amely mögött az orosz Borisz Abramovics és a felügyelete alatt álló, több légitársaságot tömörítő Air Union áll.
Bár a Malév piaci értéke becslések szerint elérheti a néhány milliárd forintot, az elmúlt években csak veszteséget termelő társaságtól az ÁPV ingyen is szabadulna. Legalábbis anélkül, hogy konkrét bevétele származna az eladásból. A Malév ugyanis a veszteségek mellett jelentős hitelállománnyal küzd, amelynek összege – a forint árfolyamától függően – nagyságrendileg 30 milliárd egység felett van.
A hitelek két nagyobb tételből állnak. A legnagyobb részt az MFB-től felvett, államilag garantált – deviza alapú – közel 20 milliárd forint jelenti. A másik nagy rész a repülőgépekkel lefedezett tízmilliárdos csomag. Az állam számára elsődleges szempont, hogy a számára kockázatot jelentő 20 milliárdos tételtől megszabaduljon. Azaz a pályázóknak, illetve a majdani nyertesnek garanciát kellene vállalnia a hitelekre, kiváltva az állami kezességet.
Forrás: index.hu http://index.hu/gazdasag/magyar/malev061213/
|