Hétfőn Budapest és Székesfehérvár között megtette első próbaútját hazánkban a svájci Stadler Rail AG által gyártott Flirt motorvonat, amelyből a MÁV Zrt. még 2005-ben vásárolt harmincat, és további harmincra kötött opciós szerződést. A MÁV szakemberei által Delfinre keresztelt motorvonatból 2008 tavaszáig kéthetente érkezik egy-egy újabb szerelvény, az elsőket már jövő márciusban forgalomba állíthatják. A harminc jármű 145 millió euróba, harminc évre szóló üzemeltetésük pedig 120 millió euróba kerül a vasúttársaságnak.
Ugyancsak tegnap a Stadler vezetői lerakták a vonatok szervizelésére szolgáló pusztaszabolcsi karbantartó üzem alapkövét. Mivel a motorvonatok javítása három évtizedig a Stadler feladata lesz, a cégnek mindenképpen ki kell alakítania egy magyar karbantartó bázist. A pusztaszabolcsi üzem - egyelőre húsz fővel - már jövőre megkezdi működését, a teljes Delfin-flotta üzembe állítása után pedig legalább hatvan embernek ad majd munkát.
Bár sokan várták, hétfőn mégis elmaradt az a hivatalos bejelentés, hogy a Stadler Székesfehérváron felépít egy új összeszerelő üzemet is. A MÁV és a Stadler képviselői csupán a gyáralapítás szándékát erősítették meg, a beruházás megindítását azonban kölcsönösen feltételekhez kötötték. A Stadler alenöke, Peter Jenelten szerint csak abban az esetben kezdődhet a gyárépítés, ha a MÁV ténylegesen megrendelést ad a további harminc motorvonatra.
Sőt a Stadler abban bízik, hogy a hatvan Delfin leszállítása után a MÁV újabb motorvonatokat is vásárol majd tőle. Devecz Miklós, a MÁV személyszállítási igazgatója viszont úgy fogalmazott: leghamarább a jövő év derekán élhetnek az opció lehívásával, mivel a vasúttársaság csak abban az esetben vásárolja meg a második harmincas szériát, ha az elsőként forgalomba álló vonatok beváltják a hozzájuk fűzött reményeket, azaz jelentős utaslétszám-növekedés következik be az elővárosi közlekedésben.
Azt Peter Jenelten is elismerte, hogy az opciós szerződést leszámítva a gyárépítés összes fontos részletéről megszületett a megállapodás. Ezek szerint a Stadler egy nyolchektáros területet vásárolna a székesfehérvári önkormányzattól a sóstói ipari parkban, ahol zöldmezős beruházás keretében egy összeszerelő üzemet, valamint egy alumíniumkocsitest-gyártó részleget alakítanának ki.
A komplexum két-három éven belül négyszáz embernek adna munkát, akik évente 100-150 kocsitestet gyártanának, továbbá 25-30 Delfin vonatot szerelnének össze. A fehérvári és a pusztaszabolcsi beruházások összértéke elérné a 16 milliárd forintot. Tarcsi Gyula, a szociális és munkaügyi tárca szakállamtitkára kérdésünkre elmondta, a magyar állam beruházásfejlesztési, foglalkoztatási és képzési támogatást is adna a Stadlernek, ám ezek mértékéről még nem született megállapodás.
- A MÁV két-három hónapon belül forgalomba állíthatja az idén tavasszal megvásárolt Bombardier-motorvonatokat is, miután hosszas huzavona után december hetedikén az osztrák vasúti hatóságok megadták a típusengedélyt a Talent nevű szerelvényekre - tudtuk meg Devecz Miklóstól. Mint beszámoltunk róla, az engedélyeztetési eljárás az osztrák hatóságok miatt elhúzódott, így a tíz Bombardier-vonat eredetileg 2006 áprilisára tervezett üzembe helyezésére a mai napig nem kerülhetett sor. Devecz szerint a Delfin-szerelvényeket nem fenyegeti hasonló veszély, így 2007 márciusában az utasok is birtokba vehetik a Delfineket.
Forrás: nol.hu
http://www.nol.hu/cikk/428694/