A Swissair 2001-es csődjének előidézésével gyanúsított 19 prominens vádlott ügyét a városházán tárgyalják, s az első napon még az 1500 férőhely is kevésnek bizonyult.
A Swissair nem volt akármi: a nemzetközi konszernekben nem szűkölködő Svájc legnevezetesebb vállalata, valóságos cégére volt a megbízhatóságáról, pontosságáról ismert légitársaság. Bár egy ideje lehetett hallani anyagi gondokról, a svájciaknak valóságos tőrdöfés volt az a 2001-es októberi nap, amikor fizetésképtelenség miatt nem szálltak fel a svájci kereszttel ékesített gépek.
A kormány és a gazdaság 4,5 milliárd svájci frankkal sietett a 30 százalékban állami tulajdonban lévő légitársaság segítségére, ez azonban legfeljebb késleltette a teljes csőd bejelentését. A régi dicsőség romjain a Crossair által újjáteremtett Swiss légitársaság ma a Lufthansa tulajdona.
A Swissair bukását általános vélemény szerint a felelőtlen terjeszkedés okozta. Miután a kilencvenes években nem jött létre a partneri kapcsolat a KLM-mel, az AUA-val, illetve a SAS-szel, a Swissair Lengyelországtól Portugáliáig kicsi, rossz gazdasági és műszaki állapotban lévő társaságokat vásárolt fel, hogy menetrendje bővítése révén megtölthesse tengerentúli járatait.
A kegyelemdöfést azután a súlyosan eladósodott Sabena belga légitársaság megvásárlása adta, amelyet ráadásul az akkor már ismert saját bajok ellenére vezetői óriási tőkeinjekcióval segítettek.
A hanyag pénzkezelés miatt most bíróság előtt álló 19 vádlott között nemcsak egykori Swissair-menedzserek, hanem volt igazgatótanácsi tagok és a segítséget nyújtó bankok vezetői is találhatók. Közvetve a helyzetet hibásan felmérő politikusok is számíthatnak elmarasztalásra. Az ítélet március 9-re várható.
Forrás: nol.hu
http://www.nol.hu/cikk/431787/