Látható hangok - Zenei program a tiszta hallásért
2007.01.19. 11:30
A ránk zúduló kellemetlen, és zavaróan erős hangözön ellen a gyerekek ösztönösen védekeznek. Elveszítik természetes fogékonyságukat a finom hangok iránt, és kialakul bennük az úgynevezett „süketfül szindróma", amely azután gátolja őket a nyelvtanulásban, és az írás-olvasásban.
A 7. kerületi Csicsergő Óvodában Fucskó Ibolya és Rózsa Istvánné Zsuzsa óvodapedagógusok a madarak, a susogó levelek, a kiscsibék, vagy akár a csapból folyó víz hangját együtt figyelik a gyerekekkel. Azután hasonló hangulatú zenéket hallgatnak meg, énekeket, játékokat, ritmikus mondókákat tanulnak, és el is játsszák ezeket. Mindez egy kidolgozott program szerint történik.
Antal-Lundström Ilona zenepedagógus bő másfél évvel ezelőtt elhozta Magyarországra a Svédországban már több mint tíz éve működő módszerét. Azóta elkészült a magyar nyelvű segédanyag és két-két iskolában, illetve óvodában sikerrel használják. A kísérlet a kilencvenes évek elején Stockholm egyik külvárosában kezdődött.
"Egy olyan iskolában tanítottam, ahol negyven különböző nyelvű gyerek járt az osztályomba, és teljes káosz volt, mert nem tudtak svédül. Arra gondoltam, hogy a zene meg az éneklés a legközelebb eső fejlesztési lehetőség a nyelvi problémákban. És elővettünk egy brazil népdalt a kis pásztorlányról, hogy milyen szomorú, mert elveszett a kis báránykája. És a végén amikor megtalálja, jön egy kis táncos rész, és ahogy megszólalt a lemezjátszón ez a dallam, az egész osztály egyből felugrott és kezdett táncolni.
Akkor gondoltam egy programra, amivel ezeket a gyerekeket közös nevezőre hozhatom. A módszer elvi alapja az, hogy próbáljuk meg a gyerekek hangzáskultúráját kialakítani egy teljesen semleges zenei anyaggal. Tehát nem nyelvi hangokat adunk, hanem természethangot és zenét. Ezenkívül az állatok hangját, akik kommunikálnak egymással, csipognak, hápognak, és kifejezik az érzelmeiket is.
Például hallgattuk a kiskutyát, hogy hogyan énekel szólót. És összehasonlítottuk a trombita szólójával, ami pontosan ilyen kifejező. És ez segített abban, hogy megértsék egymást a szavak jelentéstudata nélkül is. És aztán megtanulhatják a különböző nyelveket. Itt egy esztétikai aktivitás területről van szó.
Tehát nemcsak zene, hanem mozgás, éneklés, tánc, ezenkívül a vizualizálás, ami ennek az anyagnak nagyon fontos része. Lerajzolják amit hallottak, és ezáltal fokozatosan kialakul a hang és a jel közötti kapcsolat, ami az írás-olvasás alapja. Közben a gyerekek jól érzik magukat, élvezik a játékot."
Forrás: Magyar Rádió Online http://www.radio.hu/read/211170/2007-01-19_09:15:00
|