FFV Ipari elektronika, Automatizálás Kft. információs lapja
Tartalom
Menü
 
Hirdetések

Álláshírdetések
Cégek hirdetései
Egyéb hirdetések

 
Kapcsolat
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Fontos lehet...

Fontos linkek
Szakmai linkek
Szaklap linkek
Oktatás
Kiállítási naptár 2006
Külföldi kiállítások 2006
Rendezvények

 
Keresés...
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Referenciák

Centrál Mosodák Rt.
Dunacontrol Kft.
Elektromax Kft.
Elszöv Automatika Kft.
ESZAT Kft.
Fővárosi Vízművek Rt.
IMAG Ikarus Kft.
Mátrai Erőmű Rt.
MTD Elektro Kft.
Quint Service Kft.
VÁV Union Kft.

 
Könyvek a Libritől



 
Látogatások
 
Hírek
Hírek : Milliárdos kártérítési perek követhetik a sztrádakartelleket

Milliárdos kártérítési perek követhetik a sztrádakartelleket

  2007.02.03. 08:24

A sztrádaépítő cégeknek nem a számla végét, hanem az elejét jelenthetik a versenyhivatal nagy összegű kartellbírságai, ugyanis a jogsértés miatt többet fizető állami megbízó kártérítési pert indíthat ellenük - mondta lapunknak adott interjújában a Gazdasági Versenyhivatal elnöke. Nagy Zoltán további nyitást sürget a patikapiacon és az áramiparban is.

- A versenyhivatal már évek óta a patikapiaci nyitás szószólójának számít. Mennyire elégedett azzal, ami most történt?

- Elégedettek vagyunk azzal, hogy a patikapiaci liberalizáció megkezdődött, mert ez szerintünk jobb kiszolgálást, nagyobb versenyt eredményez majd. A verseny szempontjából nem az a legfontosabb eleme a mostani változásoknak, hogy bizonyos vény nélkül kapható készítményeket nemcsak a gyógyszertárakban árusíthatnak.

Bár a legnagyobb figyelmet a benzinkutaknál is beszerezhető gyógyszer kapta, de ennél fontosabb, hogy a szabadabbá válik a patikanyitás, és többletszolgáltatások (24 órás nyitva tartás, házhoz szállítás) esetén ott itt is lehet új gyógyszertárat alapítani, ahol eddig nem. A szolidaritási díj bevezetésével pedig kompenzálni lehet azokat a kisebb forgalmú patikákat, amelyek esetleg önhibájukon kívül vesztesei lesznek a liberalizációnak, így a közelükben lakó betegek ellátása sem kerül veszélybe.

- Annál a versenyhivatal többet szorgalmazott, mint ami most történt. Az új lehetőségek nem kevesek az igazi piacnyitáshoz?

- Valóban nagyobb nyitást szerettünk volna látni, de megértem, hogy egyelőre ennyit vállalt fel a kormány. A tapasztalatok alapján jövőre további piacnyitási döntéseket lehet hozni, például el lehetne törölni a gyógyszerészek számára még fenntartott tulajdonosi előjogokat. Meg lehetne szüntetni az árrések állami szabályozását, és helyette a támogatott gyógyszereknél elegendő lenne a támogatásba való befogadást a fogyasztói árak maximumának vállalásához kötni.

A szabadabb osztozkodás növelhetné a versenyt. Ez jól jönne a vásárlóknak, hiszen a patikák az árakkal a támogatott gyógyszerek körében is vetélkedhetnének értük, másrészt nagyobb versenynyomásnak tenné ki a nagykereskedőket és a gyártókat is. Ez a kérdést alapvetően nem egészségügyi, hanem közgazdasági, így elemzések alapján bátrabban lehetne engedni a szabadabb ármeghatározásokat.

- A versenyhivatal a gyógyszerágazat mellett az árampiaccal kapcsolatban hallatja leggyakrabban a hangját. Úgy tűnik, hogy nincs a GVH ínyére az, ami a magyar árampiacon történik.

- A villamosenergia-szektorban megtörtént a részleges piacnyitás, de ez eddig nem hozta meg a várt eredményeket. A verseny továbbra is erősen korlátozott, a Magyar Villamos Művek (MVM) kezében olyan jogosítványok és lehetőségek maradtak, amelyek révén nem bontakozhat ki komolyabb verseny.
A részleges piacnyitás egyben piaclezárást is eredményezett. A hazai erőművek és az MVM között élő hosszú távú áramvásárlási szerződések és a szűkös határkapacitások miatt korlátozott importlehetőségek megkötik az új szereplők kezét.

- Nem a piacnyitási szándék jele volt, hogy az áramellátást irányító Mavir Zrt. újra az MVM alá került. Nehéz ezek után elhitetni, hogy a Mavir független rendszerirányítóként fog döntéseket hozni például az MVM konkurensei javára. A Mavir újbóli MVM-tulajdonba kerülésének indokaként elhangzott, hogy az megfelel az EU-elvárásoknak. Valóban ezt akarná a piacnyitást szorgalmazó Brüsszel?

- Az Európai Bizottság nem támogatja, hogy az árampiacon a rendszerirányítás és a nagykereskedelem egy kézben legyen, pusztán nem zárja ki ezt a lehetőséget. Brüsszel azt szeretné, ha az egész EU-ban egyértelműen szétválna a hálózatot birtokló és irányító szervezet a nagykereskedelemtől. A magyar szabályozás szerint a tulajdonos MVM nem szólhat bele a Mavir működésébe, de kevés a korlát a függetlenségéhez, és érkeznek olyan jelzések, hogy az MVM igenis "matat" a Mavirnál. Az MVM félpiaci környezetben működik, a politikai elvárások még rányomják a bélyegüket a döntéseire.

- Min változtatna a GVH?

- Az erőművek pozícióit bebetonozó, és ezzel a versenyt korlátozó hosszú távú áramvásárlási szerződéseket meg kell szüntetni, az átviteli vezetékhálózatot tulajdonában tartó, azt működtető és a villamosenergia-rendszert irányító szervezetet teljesen függetlenné kell tenni, a piacot teljesen meg kell nyitni. A mostani modell nem működik hatékonyan, ezért átalakítása elkerülhetetlen.

- Hiába nem tetszenek az árampiacon történtek a versenyhivatalnak, a jogszabályokkal körbebástyázott előjogokkal nem tud mit kezdeni. Lát arra esélyt, hogy elvárásaik megvalósulnak?

- Javaslataink megszívlelésére talán nagyobb esélyt ad az, hogy a magyar árampiacon történtek már Brüsszel rosszallását is kiváltották, a most folyó EU-vizsgálatok eredményei kikényszeríthetik a változásokat. Azt is látni kell azonban, hogy a mostaninál nagyobb versenyhez valójában arra is szükség lenne, hogy a szűk nemzeti helyett regionális piacok alakuljanak ki. A jelenlegi, országon belüli piac ugyanis túl kicsi a valódi versenyhez, és a hálózat szűkös határkapacitása is korlátot szab a versengésnek.

- Amilyen markáns véleménye van a GVH-nak a hazai árampiacról, olyan mélyen hallgat az üzemanyagpiac fejleményeiről. Az ágazatot máig uraló Molon még nem talált fogást, holott például Szlovákiában a Mol leánycégét sorozatban meszelik el. Nálunk ennyire támadhatatlan lenne a Mol árazása?

- Ha az autósok sokallják az üzemanyag árát, az még nem jelenti azt, hogy versenyjogi szempontból a nagykereskedő visszaél a helyzetével. A GVH nem bánik kesztyűs kézzel a Mollal, csupán eddigi vizsgálódásaink során nem állapítottunk meg versenyjogsértést. A Mol finomítói tevékenysége révén az üzemanyag-nagykereskedelemben van erőfölényes helyzetben.

Eddig azt tapasztaltuk, hogy ugyan időnként magasak az árai, de összességében olyan árat állapít meg a környező országok finomítóihoz képest, hogy még megérje tőle venni az üzemanyagot Magyarországon. A szlovák esettel ellentétben nálunk hiányzik az is, hogy egy konkurens vagy nagy vevő a versenyhivatalhoz fordul a Mol üzleti gyakorlata miatt.

- Eddig a bankszektort is elkerülték a nagy versenyhivatali ügyek. Az elmúlt évek kiemelkedő profitja ennyire tiszta verseny eredménye lett volna?

- A versenyhivatal több banki tevékenységről is készített ágazati elemzést, és például a hitelkártyákkal kapcsolatos tájékoztatás területén tett megállapításaink alapján több piactisztító célú eljárást is indítottunk, az OTP-t már százmillió forintra büntettük ennek nyomán.

A jelzáloghitelezésben viszont azt állapítottuk meg, hogy a magas nyereség oka nem a bankok magatartásában keresendő, az államnak kellett volna a hatásosabb verseny feltételeit megteremtő szabályokat hoznia. Vannak azonban olyan területek, ahol látunk problémákat, ilyen például a bankváltás. Ezért a GVH itt is elindít egy ágazati vizsgálatot, amelyben megnézzük, hogy milyen nehézségekbe ütközik az, ha az ügyfelek a számlavezetés, vagy más banki termékek, például hitelek esetén pénzintézetet akarnak váltani. Ennek érvényesülése ugyanis a hitelintézetek közötti verseny alapvető feltétele.

- A GVH a visszaeső cégekre már akkora bírságokat szab ki, amelyeket már egy multinál sem intéznek el egy vállrándítással. Látják ennek a hatását?

- Ezek még aránylag friss ügyek, de bízok abban, hogy meglesz a hatásuk. Egyelőre azt érzékeljük, hogy a nagyobb összegű bírságok nyomán a GVH-t korábban sokszor kicsit lenéző nagy cégek komolyabban veszik a hivatalt. A társaságok válaszaiból az derül ki: jobban figyelnek például arra, hogy az akciós termékből minden boltjukban elegendőt kínáljanak.

- Legyen akár milliárdos bírságokról szó, az érezni, hogy még ezzel együtt is érdemes kockáztatniuk az elmarasztalt cégeknek, hiszen a kiszabható bírság még most is elmarad a jogsértés révén elérhető profittól.

- A versenyhivatal által kiszabható bírság valóban korlátozott, azonban elmarasztaló döntésünknek van egy olyan következménye, amely a bírságnál is súlyosabban érintheti a jogsértő céget. A GVH jogerős határozatára alapozva ugyanis kártérítési per indíthat az, akinek egy vállalkozás jogsértő magatartásából kára származott. Egy ilyen esetben pedig már nincs összegplafon.

- Ilyen ügy eddig nem került nyilvánosságra, pedig ez alapján például az állami sztrádaépítéseket irányító társaságnak jóformán kötelessége lenne beperelni a kartellen kapott vállalkozásokat, hiszen ezzel milliárdokat kaphatna vissza a kifizetett építési költségekből. Miért nem indított még senki ilyen pert?

- Ezt az aránylag új lehetőséget szerintem még egyszerűen nem ismerik az érintettek. A sztrádaügyben a tétlenséget elvileg magyarázhatja az, hogy a GVH határozatáról a bíróság még nem hozott jogerős döntést, bár a kártérítési pert e nélkül is megindíthatták volna a kartell miatt kárt szenvedő állami cégek. De nemcsak ilyen ügyben lehet kártérítést kérni, hanem a fogyasztók megtévesztése miatti elmarasztalások esetében, vagy például a legutóbbi autóbiztosítási kartellért is.

- Legutóbb Csányi Sándor OTP-vezér "morgott" egy interjújában amiatt, hogy magánbefektetőként a hazai felvásárlásai a hús- vagy a tejiparban már beleütközhetnek a GVH vétójába, ha viszont nem vásárolhat, akkor nem tudja elérni azt a cégméretet, amire az európai versenyképesség érdekében szüksége lenne. Korlátja lehet-e a magyar cégek terjeszkedésének a GVH?

- A fúziók engedélyezésekor a GVH-nak a felvásárlás magyar piacra gyakorolt hatását kell vizsgálnia.
Ha egy ilyen ügyletnek a hazai piacra nem kívánatos versenykorlátozó hatása lehet, a GVH akkor sem hagyja jóvá a fúziót, ha egyébként az javítja a résztvevő cégek európai versenyképességét.

Ilyen esetben a terjeszkedni akaró vállalkozásnak más megoldást kell találnia. Erre példát éppen a Csányi Sándor irányította OTP Bank mutat, hiszen a csoport a versenyszempontból esetleg már valóban megakadályozandó hazai felvásárlások helyett a környező országokban vett bankokat. Ezzel úgy tudta növelni méretét, hogy közben nem ütközött versenykorlátokba. Ez más ágazatokban is megoldást jelenthet a növekedésre.






Forrás: nol.hu
http://www.nol.hu/cikk/434079/

 
Ön már látta?
Indulás: 2004-04-12
 
Információk

Partnereink:

Agricola információs lapja

Disznövények 

Vadászati Információs Portál





            


Hírek
Hírek külföldről
Technika - Tudomány
Mosoly oldal


 
A nap képe
 
Virtuális Kiállítás

 
Fórum




Belépés
Tudnivalók
Moderálási alapelvek

 
G-Mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
StatElit

 
Top 1000
 
Tartalom