Szem- és fejmozgást figyelő rendszer a Saabtól
2005.01.03. 12:44
A Saab egy olyan biztonsági rendszert fejlesztett ki, amely a szem- és fejmozgást figyeli, s ha a vezető figyelme tartósan elkalandozik, először hangjelzéssel, majd fékezéssel figyelmeztet.
90 km/órás sebességnél egy autó majdnem 25 métert tesz meg egy másodperc alatt, így egy néhány másodperces kihagyás akár végzetes is lehet.
A Saab úttörő rendszere arra alapoz, hogy a vezető éppen mit csinál a kormánykerék mögött, nem pedig arra, hogy mit kellene csinálnia. Az autóban két infralencsés minikamera figyeli a sofőr szemét és fejmozgását. Amint a sofőr tekintete elhagyja a Saab által elsődleges figyelmi zónának nevezett területet - a szélvédő középső része a vezető előtt - elindul egy időzítő. Ha a sofőr tekintete és feje nem tér vissza "egyenes" pozícióba két másodpercen belül, figyelmeztető hangjelzés következik. Ha továbbra sincs eredmény, a rendszer fékerőt adagol az autó ESP rendszerén keresztül.
A rendszer elég intelligens ahhoz hogy felismerje, a sofőr mikor néz a visszapillantó tükörbe vagy mikor vesz be egy kanyart - így a "csengő" később szólal meg. A szoftver emellett sebesség érzékeny is, tehát meg tudja különböztetni például a városi vezetést az autópálya menettől.
A Saab mérnökei azért választottak infravörös kamerát, mert mindenféle fényviszonyok között megbízhatóan működik. A demonstrációs Saab 9-3 szedánban az egyik kamera az A-oszlopon, a másik pedig a vezető előtt kapott helyet. Ennek a technológiának az elsődleges biztonsági funkciók mellett további kiaknázható funkciói is vannak, mint például a fáradás jelzése. A szemhéjak mozgása - csakúgy mint a szemeké - monitorozható, a pislogás gyakorisága és időtartama alapján pedig felismerhető az álmosság.
Persze a rendszer további lehetőségeket rejt magában, mint például az elmenthető infravörös arckép, amely személy specifikus. Ezek után az ülés-, tükör- és kormánypozíció automatikusan az adott személyhez áll be. Sőt, az új biztonsági rendszer egy esetleges balesetnél szabályozhatja a légzsák felfújódását a sofőr kormánytól való távolságának ismeretében.
Bár a rendszer gyártásba kerüléséről nem döntöttek a Saabnál, a tesztek során a koncepció már bizonyította a létjogosultságát és hatékonyságát. Elképzelhető, hogy egyszer még ez a technológia ugyanolyan hétköznapi dolog lesz az autóban, mint az automata légkondicionáló vagy a tempomat.
Forrás: autostilus.hu http://www.autostilus.hu/?r=482
|