Óriáshíd a felhők között
2005.01.22. 10:03
Franciaországban nemrégiben adták át a világ legnagyobb hídját, mely 343 méteres magasságával az Eiffel-tornyot is lepipálja.
Nemrégen adták át Dél-Franciaországban a világ legnagyobb hídját a Millau hidat, mely szó szerint lehetővé teszi, hogy az autósok és motorosok az égen hajtsanak keresztül, mintegy 300 méterrel - még az Eiffel-toronynál is magasabb - a Tarn folyó fölött.
A Norman Foster brit építész tervezte, acél és beton híd áramvonalas, rézsútos függő kábeleivel hét oszlopon nyugszik - a legmagasabb 341 méteres, mely 16 méterrel magasabb, mint az Eiffel-torony.
A hidat tervezője a lepkék törékenységére alapozva készítette el. A tervező szerint az emberi kéz munkájának illeszkednie kell a természethez. Éppen ezért az oszlopoknak majdnem szervesnek kell tűnniük, mintha magából a Földből nőttek volna ki.
A híd a modern és hódító Franciaország jelképe lesz Jacques Chirac szerint. A három éve épülő hidat december 16-án nyitották meg a forgalom előtt. Az 523 millió dolláros konstrukció új észak-dél kapcsot jelent Párizs és a mediterrán vidékek között, emellett azt remélik, hogy elkerülhetőek vele a kamionok és turisták által okozott közlekedési dugók.
A nyári hónapokban mintegy 28 ezer járműre számítanak, az év minden napján pedig legalább tíz ezerre. Az autósok 4,6 euróért vehetik igénybe a hidat.
A Concorde-hoz és a Csalagúthoz hasonlóan a híd angol-francia együttműködés eredménye. A francia Eiffage tervezőcsoport - mely az Eiffel-tornyot is felhúzta - pénzelte a tervet. A híd jelenleg Millau városának büszkesége. A lakosság azt reméli még több turista érkezik a városba megtekinteni a XXI. Század mérnöki csodáját.
Több mint 200 000 tonna betont, 36 000 tonna acélt (az Eiffel-toronyhoz felhasznált acélnak ötszörösét) és 9 000 tonna útburkolatot használtak fel, s az úttest a legmagasabb ponton 270 méterrel a völgyszurdok felett halad, ami az építményt a világ egyik legmagasabb hídjává teszi. A mintegy 3500 munkás éjt nappallá téve dolgozott kilenc munkahelyen.
Az alig három évig tartó építés során jelentős baleset nem történt. A tervezésnél is igyekeztek a lehető legnagyobb biztonságot garantálni: a viadukt akár óránként 250 kilométeres sebességű széllökéseket is kibír, de 110 kilométeresnél erősebb szél esetén a teherautók nem hajthatnak a hídra. A személyautók számára nincs ilyen korlátozás érvényben, mert azokat három méter magas szélvédő óvja.
A híd jellemzői:
Költség: 394millió euró Legmagasabb pont: 343m Hossza: 2460 méter Szélessége: Az autópálya szélessége 27,3 méter. Lejtés: mintegy 3 százalék, a szintkülönbség a híd két vége között 74 méter. Élettartam: Az Eiffage cég 2124-ig adott garanciát a hídra
Forrás: hiradó.hu
|