Jegyzetel a számítógép
2005.01.24. 06:15
A hivatali dolgozók munkájuk hatvan-nyolcvanöt százalékát kommunikációval töltik. A beszélgetések tizenhét százaléka nem íróasztal mellett, hanem a számítógépes jegyzetelést megnehezítő "mobil környezetben" zajlik.
A Georgia Technológiai Intézet kutatói a kommunikáció főbb mozzanatait zökkenőmentesen rögzítő alkalmazásokon dolgoznak.
Mivel tárgyalás közben nem memorizálunk mindent, a legfontosabbakat - találkozókat, időbeosztást, új feladatokat, stb. - igyekszünk feljegyezni. Ha nem a megszokott irodai közegben vagyunk, akkor kézi-számítógépünkkel, személyes digitális asszisztensünkkel (PDA) tesszük. Csakhogy ez nehézkes: lassítja, sőt, megtöri a személyes interakciót, a kettős-célú (dual-purpose) beszélgetés menetét. Kettős célú, mert egyrészt a társalgási kontextus természetes része, másrészt a computer számára fontos input.
Csak egy gombnyomás
Az atlantai Georgia Technológiai Intézet Számítástudományi Kollégiumához tartozó Grafika, Vizualizáció, Hasznosíthatóság (GVU) Központ kutatói három olyan (kifejezetten PDA-re írt) alkalmazást hoztak létre, melyek a kulcsszavak összegyűjtésével és számítógépre vitelével könnyítik meg a felhasználó helyzetét. Azt a (felméréseken alapuló) tényt is figyelembe vették, hogy a beszélgetések átlagos hossza száztizenhárom másodperc, és ötven százalékuk nem tart tovább harmincnyolc másodpercnél.
A fejlesztésekkel a user rövidtávú memóriájának kívánnak fogódzókat adni, illetve a bemenő napi adatok (dömpingszerű) mennyiségét szeretnék csökkenteni - úgy, hogy nem az egész beszélgetés kerül felvételre. Ha a rögzítendő részhez értünk csak egy gombot kell lenyomnunk, és a rendszer máris felveszi, aztán írott szöveggé írja át mondókánkat. Közben ügyel a személyiségi jogokra, azaz a mikrofon kizárólag a mi hangunkat rögzíti, beszélgetőpartnerünkét viszont nem. Az "egyoldalú társalgás" mellékhatása, hogy a fontosnak vélt szavak, mondatok elismétlésével udvariasabbnak és figyelmesebbnek is tűnünk.
Kulcsszavakra várva
A Calendar Navigator Agent (CNA) ütemezésre, időbeosztásra vonatkozó kulcsszavakra les, felismeri a napokat, órákat, majd megnyitja a megfelelő oldalt, automatikusan elnavigál a szükséges ütemezési programhoz (naptárunkhoz), bejelöli az időpontot. Tisztában van az adott társalgás pontos dátumával, vagy például a hét napjaival, így az olyan kulcsszavakat, mint a "hétfő", illetve a "következő hét" jellegű szókapcsolatokat is tudja kezelni. Valóban hasznos, hiszen nem kell beszéd közben kézzel keresgélnünk; teljes mértékben tárgyalópartnerünkre koncentrálhatunk.
A rövidtávú memória korlátait "ellensúlyozó" DialoogTabs a beszélgetés egy-egy szakaszának a rögzítésével segít. Miután megnyomtuk a felvételt elindító gombot, új - a többi ikont nem zavaró - függőleges vonaljel (a vizuális emlékeztetőként funkcionáló DialogTab) tűnik fel a képernyő jobb szélén. Az előzőnél kétszer nagyobb helyet elfoglaló legújabb kerül mindig legfelülre. A rendszer hullámszerű képpé, majd beszédből szöveggé alakítja át az elhangzottakat: telefonszámokat, könyvcímeket, és egyéb információkat. Ha az egeret egy-egy jelen tartjuk a kapcsolódó szöveget, a jelre klikkelve pedig a képi ábrázolást jeleníti meg dialógusboxban.
A Speech Courier - mint neve is utal rá - beszédpostaként működik. A társalgás fontosnak vélt részeit juttatja el a nem jelenlévő harmadik személynek. Előbb felvétel, majd a beszédfelismerő rendszer által generált átirat készül, amit a szoftver "csomagba" rendez, aztán a csomagot automatikusan megadott e-mail-címre küldi. A szöveg szerkeszthető, így az esetleges hibák könnyen korrigálhatók a beszélgetés után.
Tervek és prognózisok
A közeljövőben a beszédfelismerés során elkövetett malőrök számát kívánják minimalizálni, illetve más beszédfeldolgozó technikákat is szeretnének az alkalmazásokba integrálni. Fejlesztéseik hatékonyságát hamarosan tesztelik: például, hogy a partnerünkkel és a computerrel folytatott szimultán információközlés mennyire befolyásolja a társalgás menetét.
A legnagyobb kihívást azonban a beszédfelismerés jelenti. A jelenlegi rendszerek még nem elég hatékonyak - nyilatkozta a projektben résztvevő Kent Lyons.
A kutató az első limitált felhasználásra két-öt évet, szélesebb körű alkalmazásokra legalább tizet prognosztizál.
Forrás: index.hu http://index.hu/tech/szoftver/callpost/
|