FFV Ipari elektronika, Automatizálás Kft. információs lapja
Tartalom
Menü
 
Hirdetések

Álláshírdetések
Cégek hirdetései
Egyéb hirdetések

 
Kapcsolat
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Fontos lehet...

Fontos linkek
Szakmai linkek
Szaklap linkek
Oktatás
Kiállítási naptár 2006
Külföldi kiállítások 2006
Rendezvények

 
Keresés...
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Referenciák

Centrál Mosodák Rt.
Dunacontrol Kft.
Elektromax Kft.
Elszöv Automatika Kft.
ESZAT Kft.
Fővárosi Vízművek Rt.
IMAG Ikarus Kft.
Mátrai Erőmű Rt.
MTD Elektro Kft.
Quint Service Kft.
VÁV Union Kft.

 
Könyvek a Libritől



 
Látogatások
 
Technika - Tudomány
Technika - Tudomány : Jegyzetel a számítógép

Jegyzetel a számítógép

  2005.01.24. 06:15

A hivatali dolgozók munkájuk hatvan-nyolcvanöt százalékát kommunikációval töltik. A beszélgetések tizenhét százaléka nem íróasztal mellett, hanem a számítógépes jegyzetelést megnehezítő "mobil környezetben" zajlik.

A Georgia Technológiai Intézet kutatói a kommunikáció főbb mozzanatait zökkenőmentesen rögzítő alkalmazásokon dolgoznak.

Mivel tárgyalás közben nem memorizálunk mindent, a legfontosabbakat - találkozókat, időbeosztást, új feladatokat, stb. - igyekszünk feljegyezni. Ha nem a megszokott irodai közegben vagyunk, akkor kézi-számítógépünkkel, személyes digitális asszisztensünkkel (PDA) tesszük. Csakhogy ez nehézkes: lassítja, sőt, megtöri a személyes interakciót, a kettős-célú (dual-purpose) beszélgetés menetét. Kettős célú, mert egyrészt a társalgási kontextus természetes része, másrészt a computer számára fontos input.

Csak egy gombnyomás

Az atlantai Georgia Technológiai Intézet Számítástudományi Kollégiumához tartozó Grafika, Vizualizáció, Hasznosíthatóság (GVU) Központ kutatói három olyan (kifejezetten PDA-re írt) alkalmazást hoztak létre, melyek a kulcsszavak összegyűjtésével és számítógépre vitelével könnyítik meg a felhasználó helyzetét. Azt a (felméréseken alapuló) tényt is figyelembe vették, hogy a beszélgetések átlagos hossza száztizenhárom másodperc, és ötven százalékuk nem tart tovább harmincnyolc másodpercnél.

A fejlesztésekkel a user rövidtávú memóriájának kívánnak fogódzókat adni, illetve a bemenő napi adatok (dömpingszerű) mennyiségét szeretnék csökkenteni - úgy, hogy nem az egész beszélgetés kerül felvételre. Ha a rögzítendő részhez értünk csak egy gombot kell lenyomnunk, és a rendszer máris felveszi, aztán írott szöveggé írja át mondókánkat. Közben ügyel a személyiségi jogokra, azaz a mikrofon kizárólag a mi hangunkat rögzíti, beszélgetőpartnerünkét viszont nem. Az "egyoldalú társalgás" mellékhatása, hogy a fontosnak vélt szavak, mondatok elismétlésével udvariasabbnak és figyelmesebbnek is tűnünk.

Kulcsszavakra várva

A Calendar Navigator Agent (CNA) ütemezésre, időbeosztásra vonatkozó kulcsszavakra les, felismeri a napokat, órákat, majd megnyitja a megfelelő oldalt, automatikusan elnavigál a szükséges ütemezési programhoz (naptárunkhoz), bejelöli az időpontot. Tisztában van az adott társalgás pontos dátumával, vagy például a hét napjaival, így az olyan kulcsszavakat, mint a "hétfő", illetve a "következő hét" jellegű szókapcsolatokat is tudja kezelni. Valóban hasznos, hiszen nem kell beszéd közben kézzel keresgélnünk; teljes mértékben tárgyalópartnerünkre koncentrálhatunk.

A rövidtávú memória korlátait "ellensúlyozó" DialoogTabs a beszélgetés egy-egy szakaszának a rögzítésével segít. Miután megnyomtuk a felvételt elindító gombot, új - a többi ikont nem zavaró - függőleges vonaljel (a vizuális emlékeztetőként funkcionáló DialogTab) tűnik fel a képernyő jobb szélén. Az előzőnél kétszer nagyobb helyet elfoglaló legújabb kerül mindig legfelülre. A rendszer hullámszerű képpé, majd beszédből szöveggé alakítja át az elhangzottakat: telefonszámokat, könyvcímeket, és egyéb információkat. Ha az egeret egy-egy jelen tartjuk a kapcsolódó szöveget, a jelre klikkelve pedig a képi ábrázolást jeleníti meg dialógusboxban.

A Speech Courier - mint neve is utal rá - beszédpostaként működik. A társalgás fontosnak vélt részeit juttatja el a nem jelenlévő harmadik személynek. Előbb felvétel, majd a beszédfelismerő rendszer által generált átirat készül, amit a szoftver "csomagba" rendez, aztán a csomagot automatikusan megadott e-mail-címre küldi. A szöveg szerkeszthető, így az esetleges hibák könnyen korrigálhatók a beszélgetés után.

Tervek és prognózisok

A közeljövőben a beszédfelismerés során elkövetett malőrök számát kívánják minimalizálni, illetve más beszédfeldolgozó technikákat is szeretnének az alkalmazásokba integrálni. Fejlesztéseik hatékonyságát hamarosan tesztelik: például, hogy a partnerünkkel és a computerrel folytatott szimultán információközlés mennyire befolyásolja a társalgás menetét.

A legnagyobb kihívást azonban a beszédfelismerés jelenti. A jelenlegi rendszerek még nem elég hatékonyak - nyilatkozta a projektben résztvevő Kent Lyons.

A kutató az első limitált felhasználásra két-öt évet, szélesebb körű alkalmazásokra legalább tizet prognosztizál.




Forrás: index.hu
http://index.hu/tech/szoftver/callpost/

 
Ön már látta?
Indulás: 2004-04-12
 
Információk

Partnereink:

Agricola információs lapja

Disznövények 

Vadászati Információs Portál





            


Hírek
Hírek külföldről
Technika - Tudomány
Mosoly oldal


 
A nap képe
 
Virtuális Kiállítás

 
Fórum




Belépés
Tudnivalók
Moderálási alapelvek

 
G-Mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
StatElit

 
Top 1000
 
Tartalom