FFV Ipari elektronika, Automatizálás Kft. információs lapja
Tartalom
Menü
 
Hirdetések

Álláshírdetések
Cégek hirdetései
Egyéb hirdetések

 
Kapcsolat
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Fontos lehet...

Fontos linkek
Szakmai linkek
Szaklap linkek
Oktatás
Kiállítási naptár 2006
Külföldi kiállítások 2006
Rendezvények

 
Keresés...
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Referenciák

Centrál Mosodák Rt.
Dunacontrol Kft.
Elektromax Kft.
Elszöv Automatika Kft.
ESZAT Kft.
Fővárosi Vízművek Rt.
IMAG Ikarus Kft.
Mátrai Erőmű Rt.
MTD Elektro Kft.
Quint Service Kft.
VÁV Union Kft.

 
Könyvek a Libritől



 
Látogatások
 
Technika - Tudomány
Technika - Tudomány : A hidrogéntárolás fejlesztésén dolgozik a General Motors

A hidrogéntárolás fejlesztésén dolgozik a General Motors

  2005.01.25. 08:18

A General Motors és a kaliforniai Sandia Nemzeti Laboratórium összefogott egy fémhidrideken alapuló hidrogéntárolási módszer kifejlesztése és tesztelése érdekében.

A fémhidridek, melyek hidrogénnel kombinált fémötvözetek, képesek szerkezetükben lekötni és eltárolni, majd hőnek kitéve kiereszteni a hidrogént. Ezután egy üzemanyagcella rendszerben a hidrogént oxigénnel vegyítve elektromosság termelődik. A GM és a Sandia, az Egyesült Államok Nemzeti Nukleárisbiztonsági Minisztériumának laboratóriuma, egy négyéves, 10 milliárd dolláros program keretein belül fogja kifejleszteni és tesztelni azokat a tartályokat, melyek egy összetett hidridben, a nátrium alumínium hidridben, röviden nátrium alanátban tárolják a hidrogént.

A cél egy szilárd állapotú hidrogéntároló tartály elő-prototípusának kifejlesztése, ami több hidrogén tárolására képes egy üzemanyagcellás járműben, mint a jelenlegi hagyományosnak mondható hidrogéntárolási módszerek. A kutatók remélik sikerül kialakítani egy olyan tartályt, ami bármilyen szilárd állapotú hidrogéntárolóhoz illeszthető.

"A hidridek igen ígéretesek, segítségükkel egy nap megnövelhetjük az üzemanyagcellás járművek arányát" - mondta Jim Spearot, a GM Fejlett Hidrogén Tárolási Programjának igazgatója. "Tudjuk, hogy rengeteg kutatómunkát kell még elvégeznünk, mind a használatba vevendő hidridek, mind a tároláshoz szükséges tartályok terén. Úgy vélem a Sandiával közös projekthez hasonló törekvések lépésről lépésre közelebb vihetnek a célhoz."

A GM és a Sandia programja része annak a közös törekvésnek, ami arra irányul, hogy vezetési táv szempontjából egy tank benzinnek megfelelő mennyiségű hidrogént tudjanak eltárolni egy üzemanyagcellás járműben. A jelenlegi vezető tárolási módszerek folyékony és sűrített gázokat foglalnak magukban. Mindazonáltal a mai napig ezen technikák egyike sem volt képes felvenni a versenyt közlekedési időben és távolságban a benzines járművekkel. "Olyan tárolóeszközt tervezünk, ami megfelel a hőkezelési követelményeknek, valamint a méret és súlybeli megszorításoknak" - magyarázta Chris Moen, a Sandia tudományos és műszaki vezetője. "Kutatóink nagy izgalommal vágnak bele, hogy alkalmazhassák egyedülálló, tudományos kutatásokon alapuló tervezési és elemzési képességeiket egy életképes megoldás megalkotása érdekében."

"Ez az a fajta köz és magán kutatási együttműködés, ami segít megvalósítani az elnökünk azon vízióját mely szerint a 2003-ban született gyerekek már környezetbarát, hidrogénüzemű autókat vezethessenek" - nyilatkozott Spencer Abraham, energiaügyi miniszter. "Hosszútávon a tiszta, hatékony hidrogén üzemanyag technikák, mint ez is, függetlenebbé teszi a nemzetet a külföldi energiaforrásoktól."


 

 

2003-ban Bush a kutatások felgyorsítása érdekében valóban bejelentette az úgynevezett Hidrogén Üzemanyag Kezdeményezést, ami 5 évre (2004-2008) 1,2 milliárd dollárt kapott a költségvetésből.
A Sandia kutatási törekvései megfelelnek Bush elvárásainak, melyekkel csökkenteni kívánja az Egyesült Államok egyre növekvő olajfüggőségét, amit kénytelen külföldről beszerezni.

A GM-Sandia projekt - ami egyébként magánfinanszírozású és elkülönül az elnök kezdeményezésétől - két fázisra bomlik. Az első fázisban a program tanulmányozza a nátrium alanát tároló tartály műszaki kivitelezését. Ennek keretében a kutatók hő és mechanikai modellezéssel elemzik a lehetséges kialakításokat, kifejlesztik a hidrogén átvitelhez és tároláshoz szükséges vezérlőrendszereket és a belső hőkezelést. A tudósok ezen belül különböző alakzatokat is tesztelnek, hogy lássák melyik a legalkalmasabb a célra. A második fázisban az ígéretes tartály kialakításokat szigorú biztonsági teszteknek vetik alá, majd végül elkészítik a program első fázisából nyert ismereteken alapuló nátrium alanát hidrogén tárolótartály elő-prototípusát.


Az alkalmazás egyik lehetséges módszere szerint az alanátot előre betöltik a tartályba, ahol az feladja hidrogénjét, így nátrium hidrid és alumínium keverékévé válik. Az autós gázhalmazállapotú hidrogénnel tölti fel a tankot. A feltöltés közben az alumínium és nátrium hidrid keverék elnyeli a hidrogént és visszaalakul alanáttá, ami innentől kezdve - amint az üzemanyagcellának szüksége van rá - készen áll a hidrogén átengedésére. A tartályban a hidrogén alacsony nyomáson tárolódik, ami nagy előny a jelenlegi módszerekkel szemben, de természetesen itt is akadnak elhárítandó akadályok.

A dolog egyik hátulütője, hogy a jelenlegi fémhidridek - mint a szóban forgó nátrium alanát is - túl magas hőmérsékleten üzemelnek, ami a hatásfok csökkenéshez vezet, mivel a hidrogén egy részét fel kell használni a maradék hidrogén felszabadításához. Egy másik kihívás a hidrogén újra lekötési idejének csökkentése: jelenleg az újratöltéshez legalább 30 perc szükséges.

Mind a GM, mind a Sandia együttműködésükön kívül azon dolgoznak, hogy megtalálják azokat az ötvözeteket, melyek képesek nagyobb mennyiségű hidrogén tárolására és az alacsonyabb hőfokokon való működésre. A feltöltési és az újratöltődési idő csökkentése egy másik kulcsfontosságú terület, melyben segítséget jelenthet az Energiaügyi Minisztérium 2005-ös pénzügyi évre kiírt támogatása, a "Grand Challenge", ami egy a hidrogén biztonságos és hatékony tárolására képes új anyagosztály kifejlesztését célozza.



Forrás: sg.hu
http://www.sg.hu/cikk.php?cid=35125

 
Ön már látta?
Indulás: 2004-04-12
 
Információk

Partnereink:

Agricola információs lapja

Disznövények 

Vadászati Információs Portál





            


Hírek
Hírek külföldről
Technika - Tudomány
Mosoly oldal


 
A nap képe
 
Virtuális Kiállítás

 
Fórum




Belépés
Tudnivalók
Moderálási alapelvek

 
G-Mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
StatElit

 
Top 1000
 
Tartalom