FFV Ipari elektronika, Automatizálás Kft. információs lapja
Tartalom
Menü
 
Hirdetések

Álláshírdetések
Cégek hirdetései
Egyéb hirdetések

 
Kapcsolat
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Fontos lehet...

Fontos linkek
Szakmai linkek
Szaklap linkek
Oktatás
Kiállítási naptár 2006
Külföldi kiállítások 2006
Rendezvények

 
Keresés...
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Referenciák

Centrál Mosodák Rt.
Dunacontrol Kft.
Elektromax Kft.
Elszöv Automatika Kft.
ESZAT Kft.
Fővárosi Vízművek Rt.
IMAG Ikarus Kft.
Mátrai Erőmű Rt.
MTD Elektro Kft.
Quint Service Kft.
VÁV Union Kft.

 
Könyvek a Libritől



 
Látogatások
 
Technika - Tudomány
Technika - Tudomány : A rekordok hídja a Messinai-szorosban

A rekordok hídja a Messinai-szorosban

  2005.02.13. 10:04

Ha hinni lehet a római menetrendnek, úgy hét év múlva állandó kapcsolat köti majd össze az olasz csizma orrát Szicíliával.

Annyi viszont már most bizonyos, hogy a majdani híd minden szempontból rekordokat dönt a hídépítés történetében. Függőhidak tekintetében eddig a technika többnyire apró lépésekben haladt előre, azaz a különböző helyeken épült hidak fesztávolsága (a két pillér közötti útszakasz hossza) csak pár száz méterrel haladta meg az előző rekordtartóét. A Messinai-szoros építménye viszont több mint
1300 méterrel "pipálja le" az eddigi csúcstartót, a Kobe (Japán) közelében húzódó Akasi-Kaikjo hídat.
Az olaszországi híd 3300 méteres fesztávolsága 70 százalékos "minőségi ugrást" jelent az építészetben.

Arányos ezzel a pillérek magassága is: míg az említett japán híd két pillére 298 méterre nyúlik az égbe, addig az olasz vetélytárs pilléreinek a magassága 383 méter lesz. Minden korábbi értéket felülmúlnak a pályatestet hordozó tartókábelek, amelyekből összesen négy darab (kétszer két köteg) hordozza az iszonyatos súlyt. Egy kábel vastagsága 124 centiméter, ami szintén meghaladja a kobei (112 cm) vagy a rangsorban harmadik dániai (83 cm) híd tartókábeleinek az átmérőjét. Technikai újdonságnak számít az is, hogy első ízben alkalmaznak a mérnökök négy kábelköteget a szokásos kettő helyett.

A messinai hidat tartó kábelek össztömege 166 800 tonna - ez százezer tonnával haladja meg a kobei híd kábeleinek tömegét! Ehhez persze tudni kell, hogy a kötelek által fölvett erő (súly) a fesztávolság négyzetével arányosan növekszik. Tehát a tartókábeleknek egyre nagyobb arányban kell saját súlyukat is hordozniuk. Messina esetében ez az arány nagyjából 50 százalék.

Nagy függőhidaknak két követelménynek kell megfelelniük. Először is biztonságosan ellen kell állniuk a rájuk ható szél erejének, másrészt el kell viselniük az esetleg bekövetkező földrengések pusztító energiáját. Utóbbit szem előtt tartva a mérnökök gigantikus méretű rögzítőtuskókat építenek be a két parton: a két pillér alapját 60 méter mélyen kiképezett, az egyik oldalon 238 ezer, a másikon pedig
328 ezer tonna vasbetonból öntött "talp" képezi. Ezeket még erős földmozgás sem lesz képes megrendíteni - állítják az olasz mérnökök.

A szél erejének a lehető legkisebb támadási felületet akarták nyújtani a tervezők, ennek megfelelően alakították ki az úttest profilját. Egyúttal az adott felületet is megosztották hosszában, arra kényszerítve a szelet, hogy "kígyózva" hatoljon át a pályatesten. Szélcsatornában végzett kísérletek tanúsága szerint óránként 216 kilométeres szél is mindössze tíz méteres kilengésre készteti a messinai híd középső szelvényét. Összehasonlításul: a jóval rövidebb kobei függőhíd ilyen erejű orkán hatására 25 métert leng ki - írta a műszaki adatokból csemegéző Frankfurter Allgemeine Zeitung.

 

 

Forrás: ma.hu

 
Ön már látta?
Indulás: 2004-04-12
 
Információk

Partnereink:

Agricola információs lapja

Disznövények 

Vadászati Információs Portál





            


Hírek
Hírek külföldről
Technika - Tudomány
Mosoly oldal


 
A nap képe
 
Virtuális Kiállítás

 
Fórum




Belépés
Tudnivalók
Moderálási alapelvek

 
G-Mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
StatElit

 
Top 1000
 
Tartalom