FFV Ipari elektronika, Automatizálás Kft. információs lapja
Tartalom
Menü
 
Hirdetések

Álláshírdetések
Cégek hirdetései
Egyéb hirdetések

 
Kapcsolat
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Fontos lehet...

Fontos linkek
Szakmai linkek
Szaklap linkek
Oktatás
Kiállítási naptár 2006
Külföldi kiállítások 2006
Rendezvények

 
Keresés...
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Referenciák

Centrál Mosodák Rt.
Dunacontrol Kft.
Elektromax Kft.
Elszöv Automatika Kft.
ESZAT Kft.
Fővárosi Vízművek Rt.
IMAG Ikarus Kft.
Mátrai Erőmű Rt.
MTD Elektro Kft.
Quint Service Kft.
VÁV Union Kft.

 
Könyvek a Libritől



 
Látogatások
 
Technika - Tudomány
Technika - Tudomány : Brazil cukornáddal az európai autópályákon?

Brazil cukornáddal az európai autópályákon?

  2005.02.20. 07:49

Német kutatók nem jósolnak nagy jövőt Európában a bioüzemanyag előállításához szükséges növénytermesztésnek. A kérdés szerintük inkább az, hogy a harmadik világ országai kielégíthetik-e az ipari társadalmak ilyen irányú igényét.

Megoldhatja-e a harmadik világ Európa energiaszűkösségi problémáit? Erre keresik a választ a freiburgi Öko-Institut munkatársai, akik egy tavaly decemberben megjelent tanulmányban részletesen elemzik a fejlett országok piacára történő biohajtóanyag-termelés várható gazdasági, ökológiai és társadalmi következményeit a harmadik világban.
Az alternatív energiahordozók iránti igény folyamatosan nő az iparosodott országokban.

A jelenlegi tendenciák azt mutatják, hogy a hulladék biomassza hasznosítási aránya bőven felülmúlja az energia-előállítás céljára termelt biomasszáét. A biomassza energetikai célra történő termelése jóval költségesebb ugyanis a hulladékhasznosításnál, és kapacitása is véges. Az európai országok a jövőben várhatóan növelni fogják a mező- és erdőgazdasági, valamint lakossági szerveshulladék-feldolgozást.
A közösségi agrárpolitikai irányzatnak megfelelően csökkenni fog az élelmiszer-termelési célú mezőgazdasági területek aránya, és helyüket nagyrészt az energiatermelést szolgáló agrártevékenység foglalja el – vélik a szakértők.

Ezt a tendenciát a brüsszeli előírások is erősítik azzal, hogy 2010-re 5,75 százalékban határozták meg a bioüzemanyag használatának arányát a motor-hajtóanyagokon belül. Mindehhez legalább 10-15 százalékkal kellene növelni a jelenlegi ilyen célú növénytermesztést. Viszont ennek jól körvonalazható területi határai vannak, és a természetvédelmi érdekek figyelembevételével tovább csökken a potenciálisan ilyen célra hasznosítható területek aránya. Összegezve: a jövőben elsősorban az energiaerdő és a hígtrágya-hasznosítás lép előtérbe, mivel ezek szolgálják leginkább a környezetvédelmi szempontokat – állítják az Öko-Institut munkatársai.

A Földön rendelkezésre álló biomassza fedezi a teljes energiaszükséglet mintegy 10 százalékát, egyben a megújuló energiaforrások 90 százalékát adja. A fejlődő országok biomasszára épülő energiatermelő kapacitása – amely a teljes biomassza-felhasználás mintegy kétharmadát adja – fedezni tudná az Egyesült Államok és az EU 25-ök energiaszükségletét. Negatívumnak számít ellenben, hogy ez a biomassza nagyrészt olyan erdőkből származik, amelyekben nem érvényesül a fenntartható gazdálkodás elve.

A biohajtóanyag-előállítást szolgáló növénytermesztés az elmúlt évtizedben rohamosan nőtt többek között Brazíliában, ahol a cukornádtermesztés az 1990-es évektől mintegy 50 százalékkal, vagyis 250 millió tonnáról 370 millió tonnára nőtt. Indonéziában a pálmamagtermesztés 12 millió tonnáról 46 millió tonnára nőtt ugyanezen idő alatt. A fejlődő országok jelenlegi biohajtóanyag-exportját leginkább az alacsony feldolgozottságú termékek jellemzik, aminek hátránya, hogy kevés munkaerőt foglalkoztatnak és kevés bevétel is származik belőle. Jó példa erre Brazília, ahol 2000-ben a pálmamag tonnánkénti ára 78 euró volt, míg a feldolgozott pálmaolajé 200 euró.

Érdemes megjegyezni, hogy utóbbi országok is energiaimportőrök, így saját célú felhasználás esetén csökkenthetnék kőolaj- és földgázimportjukat. Brazíliában a cukornádtermesztés a hatvanas években indult meg, és jelenleg mintegy 14 milliárd tonna bioetanolt termelnek. A bioetanol a hagyományos üzemanyag árának 60-70 százalékába kerül, mivel igen olcsó az előállítása, s emellett az etanolgyártás közvetve mintegy 1,5 millió munkahelyet teremtett.

Az alternatív energiahordozó helyben tartása a harmadik világ országai szempontjából azért is fontos, mert lehetőséget biztosítana a vidéki térségek energiaellátására és fejlődésére. A vizsgálatok rámutattak arra is, hogy az exportra termelés – állami szabályozók nélkül – tovább erősítené az amúgy is torz tulajdonviszonyokat és a saját célú élelmiszer-termelés további visszaszorulását eredményezné. Emellett – nem csupán – Brazíliában komoly problémát jelent a termelési ágazatok közötti konkurencia, ugyanis folyamatosan nő a mezőgazdaság területi igénye. Ez egyrészt a népességnövekedésnek, másrészt annak tudható be, hogy egyre nagyobb területet foglalnak el a fejlett országok piacára termelt élvezeti cikkek.

Az egyenlőtlen földtulajdonlás terén Brazília a világranglista élén áll.
Az ország 260 millió hektáros mezőgazdasági területének több mint 45 százaléka a földtulajdonosok
1 százalékának kezében koncentrálódik, 50 százaléka pedig csupán a földterület mintegy 2,5 százalékát birtokolja. A biohajtóanyag-termelés intenzívebbé válása azt eredményezheti, hogy a művelt területek arányának növekedésével tovább csökken a természetes élőhelyek aránya. A további birtokkoncentrációval pedig a kistermelők még jobban kiszorulnának a piacról, s ez akár a helyi lakosság élelmiszer-ellátását is veszélyeztetheti.




Forrás: Napi Online

 
Ön már látta?
Indulás: 2004-04-12
 
Információk

Partnereink:

Agricola információs lapja

Disznövények 

Vadászati Információs Portál





            


Hírek
Hírek külföldről
Technika - Tudomány
Mosoly oldal


 
A nap képe
 
Virtuális Kiállítás

 
Fórum




Belépés
Tudnivalók
Moderálási alapelvek

 
G-Mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
StatElit

 
Top 1000
 
Tartalom