FFV Ipari elektronika, Automatizálás Kft. információs lapja
Tartalom
Menü
 
Hirdetések

Álláshírdetések
Cégek hirdetései
Egyéb hirdetések

 
Kapcsolat
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Fontos lehet...

Fontos linkek
Szakmai linkek
Szaklap linkek
Oktatás
Kiállítási naptár 2006
Külföldi kiállítások 2006
Rendezvények

 
Keresés...
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Referenciák

Centrál Mosodák Rt.
Dunacontrol Kft.
Elektromax Kft.
Elszöv Automatika Kft.
ESZAT Kft.
Fővárosi Vízművek Rt.
IMAG Ikarus Kft.
Mátrai Erőmű Rt.
MTD Elektro Kft.
Quint Service Kft.
VÁV Union Kft.

 
Könyvek a Libritől



 
Látogatások
 
Technika - Tudomány
Technika - Tudomány : Okos járművek

Okos járművek

  2005.02.26. 10:40

A Mindentudás Egyeteme következő előadását Palkovics László mérnök tartja Intelligens járművek címmel.

Az intelligens járművet úgy képzeljük el, hogy magát irányítja, sofőr nem is kell hozzá. Tudományos ez a meghatározás?

- Egy ilyen jármű valóban képes rá, hogy vezető nélkül, magától megy, és eltalál bárhonnan bárhová.
Ez azonban az intelligencia legfelső szintje, és az alacsonyabb szinteken is vannak intelligens, ráadásul már ma is elterjedt megoldások.

Mennyire veheti át a mesterséges intelligencia az ember szerepét a vezetésben?

- Technikai értelemben idővel akár 100 százalékban is. Ami a dolog jogi, illetve morális oldalát illeti, ezen a téren a szabályozás némileg lemaradt a műszaki fejlődéstől, vagyis a kérdésre nincs egyértelmű jogi válasz. Az autókban elsőként megjelent intelligens - például menetdinamikai - rendszerek a vezetői döntések, illetve a végrehajtás támogatására szolgálnak. Szenzorokkal jól mérhető adatok alapján segítenek abban, hogy a kocsi valóban azt tegye, ami a sofőr szándéka.

A döntést azonban nem veszik át tőle, tehát nem is okoznak jogi dilemmát. A rendszerek egy másik csoportja már részben vagy egészben kihagyja a döntési hurokból a vezetőt. Például amikor egy radarszenzor méri az előttünk haladó távolságát, és ha ebből meg a sebességadatból arra következtet, hogy már elkerülhetetlen az ütközés, magától fékezni kezd.

Ez sem mérlegelési helyzet, nem igényel külön jogi szabályozást. Ám amikor az elektronika a vezető döntését felülbírálja - például a sofőr jobbra rántja a kormányt egy koccanás elkerülése végett, de így egy gyalogos életét veszélyezteti, és a rendszer inkább a balkanyart meg az ütközést "választja" -, azt a szituációt már jogilag is kezelni kell.

Ma hol tart az intelligens rendszerek autonómiája?

- A közúti közlekedésben egyelőre csak jól definiált helyzeteket tudunk megoldani vezető nélkül, mert túl sok a szereplő és az ismeretlen tényező. A repülésben viszont már akár egy teljes fel- és leszállás megoldható robotpilótával.

Nem jelent veszélyt az elektronikák elburjánzása?

- Az eddigi tapasztalatok szerint az autóba épített elektronikus szerkezetek nem megbízhatatlanabbak a mechanikus megoldásoknál. Egy jó félvezető 15 évig biztosan működik.

Mi lehet az intelligens rendszerek szerepe a közlekedésben?

- A legkézenfekvőbb, hogy növelhetik a biztonságot, például az ütközések számának csökkentésével, vagy azzal, hogy felébresztik a vezetőt, mielőtt az autó letér az útról. Emellett azonban segíthetnek megelőzni a dugók kialakulását, sőt a környezetszennyezést is csökkenthetik.



Forrás: nol.hu
http://www.nol.hu/cikk/353338/

 
Ön már látta?
Indulás: 2004-04-12
 
Információk

Partnereink:

Agricola információs lapja

Disznövények 

Vadászati Információs Portál





            


Hírek
Hírek külföldről
Technika - Tudomány
Mosoly oldal


 
A nap képe
 
Virtuális Kiállítás

 
Fórum




Belépés
Tudnivalók
Moderálási alapelvek

 
G-Mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
StatElit

 
Top 1000
 
Tartalom