Világszerte terjed a szöveges mobilozás
2005.03.17. 07:06
Az SMS a mobilkommunikáció legnépszerűbb formájává válik – erre a megállapításra jutott több neves kutatóintézet tanulmánya is.
A hangalapú szolgáltatásokról az adatforgalomra való áttérés tehát világméretű tendencia, mely egyes piaci szereplők számszerűsített becslései alapján akár 200 millió dolláros piaccá is válhat.
A mobiltelefonnal rendelkező 134 millió felnőtt amerikai közül leginkább a 18-27 éves korosztály használja a mobilkommunikáció szöveges formáját, a rövid üzenetküldés lehetőségét – állapítja meg a Pew Internet & American Life Project tanulmánya. Míg az úgynevezett Y-generációban 63 százalékos az SMS-használók aránya, az X-generáció (28-39 évesek) tagjai közt ez az arány alig fele, mindössze 31 százalék. A 40-49 év közötti amerikaiaknak már csak 18, az ötvenesek 13 százaléka, a 60 év felettiek 7 százaléka sms-ezik rendszeresen.
A Pew kutatásából az is kiderül, a 34 millió sms-ező 28 százaléka már kapott kéretlen reklámüzenetet mobiljára. Míg azonban az internetes üzenetküldő (instant messaging) szoftvereken előforduló kéretlen „beszólások” tartalma nagyjából megegyezik az email formában érkező levélszemétével, a mobilhirdetésekkel kapcsolatban a spamek tartalmát a tanulmány nem elemzi. Az intézet szakértője szerint viszont tudvalevő, hogy a hirdetési piac óriási potenciált sejt a mobiltechnológiában.
Az sms-ek egyik legnagyobb közvetítője, az SMS.ac előrejelzése szerint a mobil adatforgalomból származó bevételek 2010-re elérik a 200 millió dollárt. A cég ezt a mobil adatok globálisan egyre gyorsabban növekvő fogyasztására alapozza: a fogyasztói igényeket állításuk szerint még csak most kezdik kielégíteni a piacra belépő új szereplők.
A hálózattal rendelkező szolgáltatók kulcsfontosságú szerepet játszanak az iparág fellendülésében, az előrejelzés valóra válásához például elengedhetetlen például a harmadik féllel való közös számlázás bevezetése. Az internetes sms-közvetítéssel foglalkozó cégek a számlázás egyszerűsödését, a mobilszolgáltatók pedig az adatforgalom, ezáltal a bevétel jelentős növekedését nyerik az üzleten. Az iparági elemzők is megerősítik, a mobil alkalmazások egyre növekvő száma, az adatforgalom növekedése, valamint a szolgáltatók bekapcsolódása a számlázásba valóban azt idézheti elő, hogy az sms-ekből származó bevételek a legmerészebb várakozásokat is felülmúlják.
Az SMS.ac a mobilpiaci trendek jelentőségét felismerve az IDC piackutató céggel karöltve elemzéseket készít a vezeték nélküli technológiákat használó közösség jellemzőiről. A projektsorozatban a két cég az iparágot érintő legfontosabb témák feldolgozását vállalta, melyhez az SMS.ac több mint 30 milliós felhasználói köréből válogatják a megkérdezetteket, az IDC pedig elemzi, értékeli és publikálja az eredményeket.
Az első közös tanulmány, melyben a mobilfelhasználók a repülőgépen történő telefonálás lehetőségéről mondtak véleményt, szintén az sms egyre növekvő népszerűségét támasztja alá. Az eredmények ugyanis azt mutatták, hogy a mobilosok mintegy kétharmada szívesen használná repülés közben is készülékét, de nem beszélgetésre, hanem elsősorban szöveges üzenetek küldésére.
Az IDC egyébként önálló kutatásai során is megerősítette az sms-terjedésére vonatkozó tendenciát. Indiai részlege által a napokban publikált tanulmányból kiderül, hogy a nem-hangalapú szolgáltatások már a tavalyi évben is 139 százalékos növekedést mutattak az egy évvel korábbihoz képest az egyik leggyorsabban fejlődő ázsiai piacon. A nem hangalapú szolgáltatásokból származó bevételek az összes szolgáltatás forgalmának 4,7 százalékát teszik ki, amely több mint száz százalékos éves növekedési arányt jelez. Ezen belül is a rövid szöveges üzenetek járulnak hozzá legnagyobb mértékben a forgalomhoz, a tendencia várhatóan a jövőben sem változik.
Forrás: mfor.hu http://www.mfor.hu/cikkek/cikk.php?ter=4&article=18585&page=2
|