Eljött az internetes telefónia éve
2005.03.21. 07:25
Intelligens háztartás, videotelefon, digitális tévé - ezt ígéri a VoIP, az itthon még kevéssé elterjedt internetes telefónia.
Olyan jövőképet, amilyet a hagyományos vezetékes technológia sohasem tud rajzolni, és olyat, amelyre a szakértői jóslatok szerint nem is kell sokat várni, különösen mert a VoIP nemcsak modernebb, de olcsóbb is a divatja múlt rézdrótnál.
A Google keresőóriás nem kevesebb mint kilenc nagyágyúját lehetett felfedezni nemrég a kaliforniai San Joséban zajló Spring 2005 Voice on the Net (VON) konferencián, ahol az internetes telefónia képviselői találkoznak egymással és a közönséggel. Márpedig amire ők figyelnek, arra jó, ha mindenki figyel: a Google-kommandó, többek között Eric Sachs termékmenedzser váratlan megjelenése a konferencián arra utalt, hogy a trendszetterként bálványozott egykori garázscég túláradó lelkesedést tanúsít a netes hangátvitel (voice over IP, VoIP) iránt.
Tér a tengeren túl
A netes telefónia térnyerését mutatja, hogy az Egyesült Államokban több VoIP-szolgáltató - így a Verizon, a Vonage, a VoicePulse és a Packet8 - ajánl havi átalánydíjas telefonálást, ami az USA területén bonyolított hívások esetében ingyenes, de külföldre is jóval olcsóbb telefonálni, mint a vezetékes vagy GSM-hálózatokon keresztül. Az átlagosan 20-30 dolláros havi előfizetési díj fejében a kontinensen belül az ügyfelek annyi hívást bonyolítanak, amennyit akarnak, így a VoIP fele olyan drága, mint a hagyományos vezetékes telefon.
Az egyik piacvezető, a Vonage hetente 15 000 új előfizetőt szerez, ami azt jelenti, hogy az év végére egymillióan használhatják majd a cég VoIP-rendszerét. A Halpern Capital elemzése szerint havonta összesen 115 000 amerikai fizet elő VoIP-szolgáltatásra, és ha ilyen ütemben halad a dolog, három éven belül tizenhat millióan használják majd a technikát.
Rés a tengeren innen
"Most elsősorban a kisvállalkozások használják a VoIP hangszolgáltatásunkat, de az árakra érzékenyebb lakosság körében még hatalmas terjeszkedési lehetőségek vannak" - mondta el lapunknak Szép Tibor, a GTS-Datanet üzletpolitikai tanácsadója, aki szerint a nagyvállalatok azért nem bíznak a VoIP-ban, mert 2002 környékén rengeteg kis cég nyújtott rossz minőségű szolgáltatást, és ezzel "lejáratták a technológiát". Bár a VoIP a hagyományos hálózatoknál jóval kisebb pénzügyi befektetést igényel, a szakértelemre és megfelelő szolgáltatási háttérre annál nagyobb szükség van.
Kábelbarát technika
A GTS szakértője szerint most a kábeltévés cégek kezében van az áttörés kulcsa, hiszen ezek a vállalatok nagyon sok háztartást elérnek, és egy telefóniában már jártas céggel társulva könnyen elindíthatják hálózatukon a hangszolgáltatást is. Információink szerint valóban több kábelcég foglalkozik a VoIP technológiával, de ők még csak kísérleteznek.
A kábelesek után egyébként az óriás telkók is megjelennek majd VoIP szolgáltatásokkal, jósolta Kun István, a NeophoneX internetes telefonhálózat termékmenedzsere, és példaként megemlítette, hogy a Deutsche Telekom is óriási VoIP-fejlesztéseket hajt végre.
Jó az irány, de lassú a haladás
Persze a kormány és a szabályozó testületek is sokat tehetnek a VoIP terjedéséért, főleg ha sikerül végre jelentősen megnövelniük a honi szélessávú internetezők szűkös táborát. A törvények és előírások Magyarországon szerencsére kiválóak, mondta Kun, aki szerint most leginkább az egységes európai szabályozás hiánya gátolja az internetes telefónia fejlődését. Az egységes nemzetközi jogrendszer többek között azért fontos, mert lehetővé tenné a határokon átnyúló VoIP szolgáltatást - milyen jó is lesz, ha megszűnnek a nevetségesen magas barangolási díjak, és a mobilunkkal egy wifi hotspotra csatlakozva telefonálhatunk, ingyen vagy nagyon olcsón.
Forrás: index.hu
|