FFV Ipari elektronika, Automatizálás Kft. információs lapja
Tartalom
Menü
 
Hirdetések

Álláshírdetések
Cégek hirdetései
Egyéb hirdetések

 
Kapcsolat
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Fontos lehet...

Fontos linkek
Szakmai linkek
Szaklap linkek
Oktatás
Kiállítási naptár 2006
Külföldi kiállítások 2006
Rendezvények

 
Keresés...
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Referenciák

Centrál Mosodák Rt.
Dunacontrol Kft.
Elektromax Kft.
Elszöv Automatika Kft.
ESZAT Kft.
Fővárosi Vízművek Rt.
IMAG Ikarus Kft.
Mátrai Erőmű Rt.
MTD Elektro Kft.
Quint Service Kft.
VÁV Union Kft.

 
Könyvek a Libritől



 
Látogatások
 
Technika - Tudomány
Technika - Tudomány : Autózás, vízből nyert üzemanyaggal

Autózás, vízből nyert üzemanyaggal

  2005.04.04. 10:00

Izlandon, az ország természeti adottságait is kihasználva, már nemcsak álom, hanem fejlődő gyakorlat a közlekedésben a hidrogén üzemanyagként való hasznosítása.

Néhány súlyos problémát viszont meg kellene még oldani ahhoz, hogy világszerte tömegesen hidrogénnel üzemeljenek a gépjárművek.

Az izlandi főváros, Rejkjavik egyik peremkerületében néhány hónap óta már működik egy hidrogént kiszolgáló üzemanyagtöltő állomás, amit hidrogén-kútnak is titulálhatnánk. Egyelőre csak egy helyi közlekedési vállalat üzemanyag-cellákkal hajtott kisbuszai járnak oda. A hidrogént közönséges csapvízből helyben, elektrolízissel - az iskolai kísérletekből ismert módon - állítják elő.

A töltőállomást a most létesített Izlandi Új Energia Konzorcium építtette. A szervezet tagjai: autógyárak, a Shell és az izlandi Norsk Hydro áramszolgáltató vállalat. Úgy tervezik, hogy az egész szigetországban átállnak szénhidrogének (benzin, gáz, dízelolaj) helyett a vízből előállítható, színtelen-szagtalan, szennyező anyagot nem kibocsátó és megújuló hidrogén, mint üzemanyag használatára, mert azt tartják: a hidrogénnel működő üzemanyag-cellás erőgépeké a jövő.

Izlandon valóban van lehetőség a hidrogénre való átállásra, mert a vízbontást végző elektrolízishez bőven van elektromos energiájuk. Az áramot termelő erőművek gőzturbináit ugyanis az ott egyedülállóan bőséges geotermikus, azaz a földhő-energiával forgatják, ahogy a távfűtést is a gejzírek ingyen melegvízével táplálják. Az ottani energia-bőséghez hozzájárulnak még a vízenergiát hasznosító erőműveik is, így az egész energiaszükségletüknek csak 28 százaléka származik fosszilis (szénhidrogén) anyagok elégetéséből.

A hidrogén előállításával, szállításával és felhasználásával foglalkozó szakértők azonban óva intenek a túlzott lelkesedéstől. A hidrogént ki is kell vonni valamilyen vegyületből, például a még korlátlanul rendelkezésre álló vízből. A Földön ugyanis ez a gáz önmagában nem fordul elő, ellentétben a Napunkkal, amelyben másodpercenként 600 tonna elemi hidrogén fúziója megy végbe.

Bolygónk nagy részén nincs a hidrolízishez szükséges olyan olcsó energia, mint Izlandon a geotermikus. Ha pedig szénhidrogénekkel működő erőművekben állítják elő az elektrolízishez szükséges áramot, azok ontják a levegőbe a káros, szennyező anyagokat. Így a tisztának vélt üzemanyagcellás autók közvetve továbbra is részesei lennének a széndioxid kibocsátásnak.

A concept car-okban sikeresen bizonyító, protoncserélő membrános üzemanyagcellák élettartama mindössze 2000 óra. Ennek ellenére egyelőre a hidrogénmeghajtás legcélszerűbb, bizonyító kísérleti eszközei a személy- és kisteherautók lehetnek. A General Motors 2010-re ígéri a már kereskedelmi forgalomba szánt első hidrogénes kocsiját.



Forrás: index.hu

 
Ön már látta?
Indulás: 2004-04-12
 
Információk

Partnereink:

Agricola információs lapja

Disznövények 

Vadászati Információs Portál





            


Hírek
Hírek külföldről
Technika - Tudomány
Mosoly oldal


 
A nap képe
 
Virtuális Kiállítás

 
Fórum




Belépés
Tudnivalók
Moderálási alapelvek

 
G-Mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
StatElit

 
Top 1000
 
Tartalom