Elkészült az első hangulatjavító négykerekű
2005.04.11. 05:52
A japán Toyota a Stanford egyetem kutatóival ás az Affective Media céggel olyan autót fejlesztett ki, mely leolvassa az ember érzéseit
A Toyota már be is mutatta a Pod koncepcióautó prototípusát, melynek fényszórója haloványtól a fényesig változtatja intenzitását, emellett színekkel jelzi, hogy a vezető éppen boldog, szomorú vagy mérges.
A Podot azért is fejlesztették ki, hogy útközben a vezetők kommunikálni tudjanak egymással, és elkerüljék a baleseteket. A kommunikáció hiánya ugyanis a szakértők szerint a balesetek egyik fő oka.
Az Affective Media vezetője, Christian Jones szerint a koncepció, melyet jelenleg is fejlesztenek az egyetem és a Toyota közreműködésével sokkal inkább a vezető hangulatváltozásairól, mint az autó megjelenésének módosulásairól szól. A fejlesztő szerint ez egy olyan újgenerációs autó, mely tökéletesen érzékeli a vezető hangulatát.
Jones szerint a kutatás kimutatta, hogy a vezető érzelmi állapota mennyiben befolyásolja vezetését, ha az ember boldog, nagyon jól vezet, ha szomorú, inkább a rosszabb irányba tendál. A hangfelismerő technológiát is már egyre több autóban alkalmazzák, így a vezetők vezetés közben aktiválhatják a mobiltelefont, a navigációs rendszert és a CD lejátszót.
A vezető hangulatának felismerése után a hangjában megnyilvánuló érzelem volt a következő célpont. Jones szerint ez már nem annyira sci-fi, mint amennyire hangzik. A fejlesztő szerint az ember számtalan funkcióra alkalmazza saját hangját vezetés közben.
Az autó képes észlelni például, ha a vezető ideges amiatt, hogy késében van, ezért segítségképpen a leggyorsabb utat ajánlja fel. Emellett olyan információkat közöl, melyek segíthetnek. Ha az ember rohanásban van, az autó gyorsabb és biztonságosabb útvonalat választ ki. Az autó belső "hangja" pedig megpróbálja jobb hangulatba hozni az ideges vezetőt.
Jones szerint a technológia nem összetett feladatok megoldására alkalmas tanácsadóként működik, inkább olyan, mint egy "legjobb barát", aki egy hosszú nap után megpróbálja felvidítani az embert.
Egy másik hangulatjavító megoldás a nyugtató zene bejátszása. A rendszer emellett képes észlelni, ha a vezető álmos, mert érzékeli a csendet, a lassuló beszédet, ezért egyfajta riasztást eszközöl. Jones azt reméli, hogy az autó három-négy éven belül már a piacra kerülhet.
Az Affective Media kifejezetten az érzelemfelismerő technológiák kifejlesztésére specializálódott, melyek számos különböző szituációban, nemcsak vezetés közben, hanem telefonközpontokban, számítógépes játékoknál és a mobiltelefon piacon is megállják helyüket.
A technológiát kifejezetten arra "trenírozzák", hogy képes legyen leolvasni az ember érzelmeit abból, hogy egyszerűen csak megfigyeli azok hangját, különösképpen ügyelve a hanglejtésre és a hangerőre. Jones 2001-ben alapította cégét, amikor rájött, hogy nagy igény lenne érzelemfelismerő rendszerekre. A telefonközpontokban már használják a technológiát, hogy felismerjék, a hívókat mikor idegesíti a személytelen, gépi hang.
Forrás: Hiradó.hu
|